Pulserende stuurbekrachtiging

Gestart door ThijmenB, 29-03-2022 18:35:25

Vorige topic - Volgende topic

ThijmenB

Mijn Volvo 850 van 1993 heeft een raar probleem, in bochten lijkt het alsof de stuurbekrachtiging periodiek aan en uit gaat. Hoe erg dit is hangt af van de snelheid en de bocht, met een beetje pech probeert de auto je van de weg te sturen. Niet erg fijn dus. Ik ben erachter gekomen dat dit ook bij stilstand licht aanwezig is, wat natuurlijk al een hoop oorzaken uitsluit. De stuurpomp heb ik al vervangen omdat ik dacht dat dat het probleem was. De riem lijkt ook niet te slippen. Zit het probleem dan in het stuurhuis? Ik heb een filmpje op youtube geüpload: https://youtu.be/CJibPX0jrzw
Hopelijk weet iemand hier meer over.

MikeyQR

Is een bekent probleem bij de 850's.
Het is zoals je zelf al denkt het stuurhuis die dit doet, ik heb dit al bij een paar 850's gehad van mij zelf.
Ik weet niet hoe erg je het ervaart maar het kan nog wel even goed gaan zo.
De beste optie is een goed gebruikt stuurhuis monteren, of een gereviseerde monteren.

ThijmenB

Wat is hier het handigste? Ik zie ze nieuw voor 250 euro, maar gereviseerd voor 375 incl ruilen, is zo een van 250 dan überhaupt iets goeds? Ik zie ook gebruikte voor 100 euro maar je weet dan natuurlijk nooit zeker of deze niet hetzelfde probleem heeft.

soumsoum

Ik heb goede ervaring met ihrlenkungsspezialist, schappelijke prijs en tot nu toe lijkt het een goed product.
Zelf vervangen is een klus maar te doen. Brug is wel zeer aan te raden!
Volvo 855R 1996

ThijmenB

Is het stuurhuis van een alter 1 gelijk aan die van de alter 2? Ik zie overal stuurhuizen van 850/V70/S70/C70, als deze gelijk is aan die van de alter 1 850 dan is er natuurlijk gelijk meer keuze.

de Boeing

Volgens mij zit er enkel verschil tss een TRW type en nog een andere optie (naam ontgaat me even). Ik had ooit een TRW stuurpomp die binnen 5000km ofzo al lek ging, toen een gebruikte originele gemonteerd en tot op heden prima. Stuurhuis had ik revisie gekocht, oude terugsturen, ook TRW dacht ik, en deze doet het ook prima (80.000km nu ongeveer).

razorx

Er zijn inderdaad twee merken SMC SMI is die ander. Als ik het me goed herinner kan je aan het VIN nummer herkennen wat er in zit. Zijn niet zomaar uitwisselbaar.

razorx

Eindigt je chassisnummer op een 4, heb je een TRW stuurhuis en spoorstangen. Is het een 5, dan is het van SMI.

volvobug

Citaat van: razorx op 28-09-2022 16:40:24
Er zijn inderdaad twee merken SMC SMI is die ander. Als ik het me goed herinner kan je aan het VIN nummer herkennen wat er in zit. Zijn niet zomaar uitwisselbaar.

Het verschil zit hem in de bevestiging van de spoorstangen (verschillende schroefdraad), dus als je die meewisselt of voor het andere type vervangt, zijn de stuurhuizen wel uitwisselbaar meen ik te weten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

ThijmenB

Citaat van: razorx op 28-09-2022 16:41:26
Eindigt je chassisnummer op een 4, heb je een TRW stuurhuis en spoorstangen. Is het een 5, dan is het van SMI.
Bij mij eindigt die op een 7