Rem; Piept die Wel en Niet

Gestart door RoelvanHoof, 14-01-2024 10:35:54

Vorige topic - Volgende topic

RoelvanHoof

Beste Volvo rijders,

Ik lees veel over piepende remmen maar heb mijn fenomeen nog niet gevonden..... :eusa_shifty:
* Wegrijden: het duurt even voordat een piep er komt, je kunt er de klok niet op gelijk zetten.
* Piepen: over het algemeen piept de rem bij zachtjes remmen. Trap ik het rempedaal harder in - weg piep.
* Piept niet: het gebeurt wel vaker, rem piept gewoonweg niet  :o

Hulp geboden en dank voor je input !

Groet Roel
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 512 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelNL

Piept het voor of achter?

De anti piep plaatjes heb je waarschijnlijk al.

Remklauwen kunnen weleens een opfrisbeurt gebruiken om alles soepeler te laten lopen. Ik had bij mijn R nooit last van piepende remmen, gebruikte voor de remmen altijd origineel Volvo spul in eerste instantie van de dealer later van ATE zelf.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

de Boeing

Hier ook geen last van piepende remmen. Goed gangbare klauwen zijn wellicht cruciaal. Evenals degelijke onderdelen. Ik heb nu ook schijven en blokken van ATE. Heb ook nog een setje remblokken liggen van Bosch, deze hebben zelfs een dikke rubbere plaklaag aan de achterkant, volgens mij ook om piepen tegen te aan. Aan de achterzijde heb ik laatst wel volvo blokken gemonteerd, en de al aanwezige piepplaatjes terug gezet...

RoelvanHoof

Citaat van: de Boeing op 14-01-2024 11:13:22Hier ook geen last van piepende remmen. Goed gangbare klauwen zijn wellicht cruciaal. Evenals degelijke onderdelen. Ik heb nu ook schijven en blokken van ATE. Heb ook nog een setje remblokken liggen van Bosch, deze hebben zelfs een dikke rubbere plaklaag aan de achterkant, volgens mij ook om piepen tegen te aan. Aan de achterzijde heb ik laatst wel volvo blokken gemonteerd, en de al aanwezige piepplaatjes terug gezet...
Citaat van: RoelNL op 14-01-2024 10:42:23Piept het voor of achter?

De anti piep plaatjes heb je waarschijnlijk al.

Remklauwen kunnen weleens een opfrisbeurt gebruiken om alles soepeler te laten lopen. Ik had bij mijn R nooit last van piepende remmen, gebruikte voor de remmen altijd origineel Volvo spul in eerste instantie van de dealer later van ATE zelf.

Oké 👍 Zal moeten wachter tot het weer een beetje mee zit. Al is het onder de carport toch wel frisjes.
Hopelijk rijd ik tot dan geen schade??

RoelNL

Nou nou :eusa_shifty:  een beetje hoop kan geen kwaad, piepen doet niks mbt tot stil stand komen, hard op de rem drukken heb je zelf in de hand.

RoelvanHoof

Zo te horen is het rechts voor.
De auto blijft kaarsrecht al remmend doorrijden

Het is de mate waarmee je de rem indrukt dat t wel of niet piept

Er zijn geen anti-piep plaatjes. Nooit geweten dat die bestonden  ::)

Ga eerstens de remklauwen nalopen. Hopelijk gaat dat helpen, ben na woensdag aanstaande 3 weken plat vanwege operatie. Moeders moet blijven rijden... anders wordt het een ' te dure' garage.. :eusa_pray:

RoelNL

Het zijn gewoon van die rvs steuntjes die je over je remblok druk, Moet je eigenlijk altijd overzetten van remblok op remblok.

Naarmate je harder gaat remmen druk je de vibratie/piep uit je remblok omdat er steeds meer druk op komt. De steun die eromheen doet niks anders dan het vibreren tegen houden mits alles goed gangbaar is. Denk hierbij aan de gelijde pennen en zuiger van je remklauw.

850blues

Losse anti-piepplaatjes (shims) heb ik enkel voor de achterremblokken voorbij zien komen.
Zie voor een afbeelding (en piepende remmen discussie) van de originele Volvo shims in dit topic (bericht van Haasje):https://volvo850forum.nl/index.php/topic,21239.msg1429108.html#msg1429108

Estateservice verkoopt tegenwoordig deze: https://www.estateservices.nl/catalogsearch/result/?q=shims

Dit zijn wel de originele (met dat nummer - 272272 - misschien ook bij Volvo zelf nog te bestellen, mocht je dat willen):https://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/disc-brake/shims-brake-pads-kit-for-both-sides/1021460/
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

RoelvanHoof

Thanks all.
Ga de links bekijken
Greetz

Michaell

Mijn auto had ook last van piepende remmen. Na een poosje verdween dit en is nooit meer teruggekomen. Maar ik neem aan dat dit bij jou niet het geval is.

Oude remblok of andere troep residu op de remschijf kan ook piepen veroorzaken. Even goed schoonblazen met remreiniger kan wonderen doen. Let dat je de remblokken dan wel opnieuw moet inremmen, zoals je dat met nieuwe remblokken ook moet doen. Ideaal gezien zou je de remschijf bij elke blokwissel moeten schoonspuiten (ikzelf doe dat ook niet).
Als je een remschijf ziet, lijkt die erg glad. Maar kijk ernaar onder een microscoop en je ziet een maanlandschap. Deze putjes moeten gevuld worden met remschoen stof van de betreffende blokken.

Daarbij kun je ook vet achter!!! de remblokken doen op alle contactpunten waar het blok de klauw raakt. Gebruik a.u.b. geen kopervet op auto's met ABS. Koper is zoals je weet een geleider en kan gaan fucken met je ABS sensor. Hier heb ik al een paar keer problemen mee gehad en ook bij motorfietsen. Op oude auto's zonder ABS werkt dit echter prima. Hier is tegenwoordig speciaal vet voor en is niet duur. Elke auto zaak heeft het. Dit voorkomt/verminderd trillen van de remblokken.

Wat die shims (ik heb ze ook achter) eigenlijk doen is je remblokken ietsiepietsie scheef zetten. Dit noemen ze "in toespoor zetten". Dit voorkomt/verminderd piepen. Ditzelfde doen we ook bij fietsen met piepende remmen. Remblokjes iets scheef monteren en voila. Piepen is vrijwel of volledig weg. Om die reden moet je de shims ook op een specifieke kant monteren (staat een pijl op die naar voren moet wijzen in de draairichting). Door de hogere en oneven druk over de remschoenoppervlak worden op deze simpele manier de meeste trillingen verwijderd. Nadeel is wel dat de remblokken oneven slijten over het oppervlak. Maar dit is verwaarloosbaar in dit geval. De shims zijn volgens mij nog geen mm dik. Dus waar hebben we het over. ;)

Piepen heeft geen invloed op de werking van de rem. Het is irritant, maar meer ook niet. Dit geluid word gemaakt omdat je remblokken trillen in een frequentie die voor ons helaas erg goed hoorbaar is,. Dus geen zorgen! Je kunt veilig blijven rijden (met oordoppen).

Dit probleem kan ook optreden als je remblokken bijna op zijn. Sommige fabrikanten maken hier gebruik van door een metalen stift die op het moment er nog maar 25% ofzo remvoering over is de remschijf gaat raken en dan enorm gaat gillen! Zo weet je dat je achter nieuwe blokken aan moet en de gemiddelde huisvrouw of kantoorman denkt dat er iets mis is met de remmen en gaat hierdoor naar de garage. Het is immer bloed irritant. Dus het is super effectief!!!

Ook goedkope chinezen aftermarket rommel kan enorm gaan piepen (waarom men geld wil besparen op iets waar jouw leven en die van anderen vanaf hangt blijft voor mij een mysterie). Maar ATE maakt voor zover ik weet alleen kwaliteit remblokken.

Daarbij heb ik ook de ervaring dat zelfs met shims de remmen kunnen gaan piepen. Verwacht hier geen 100% fix ter alle tijden van!
Als dat zo is bij jou kun je de remschijven proberen schoon te blazen en zelfs op te schuren (en de shims uit voorzorg monteren in combinatie met remvet). Geen zorgen over krassen. Paar keer remmen en die zijn weg! Maar je verwijderd er al het stof mee en dat is de bedoeling (denk aan opnieuw inremmen!).
Als je remblokken verglaast zijn (de remvoering glimt en kan zelfs licht weerkaatsten) kun je voor zover wik weet weinig aan doen, behalve weer vervangen. Dieze dingen blijven gillen omdat ze te hard zijn geworden. Heb al eens geprobeert deze op te schuren en zelfs in de fik te steken, maar het gillen komt altijd terug.

Wat leesvoer: https://www.remschijf.nl/inrijden (en klik ook op het linkje in deze pagina).

RoelvanHoof

Wow! Mooi en leerzaam verhaal
Dankjewel
Ben bijna bij de 500 dkm dan wordt sowieso alles goed nagelopen
Greetz

RoelvanHoof

Kenners,

Er is een apk keuring gedaan. Het is de handrem die soms blijft hangen.

Weet iemand (of een link) hoe die gangbaar te maken?

Alvast bedankt!
Groet Roel

volvobug

Citaat van: RoelvanHoof op 11-04-2024 05:18:56Kenners,

Er is een apk keuring gedaan. Het is de handrem die soms blijft hangen.

Weet iemand (of een link) hoe die gangbaar te maken?

Alvast bedankt!
Groet Roel
Check eerst of de handremkabel op het deel dat zichtbaar is in de wielkast achter (tussen carrosserie en ankerplaat) niet beschadigd is. Als de buitenmantel beschadigd is kan door roestvorming de kabel vastzitten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelvanHoof

Top, ga kijken!
Op APK rapport staat overigens: " rem rechtsachter draait onvoldoende vrij na gebruik handrem"

T5-4life

Wiel er af, bracket er af, handrem terugstellen in de trommel zodat de remschijf er af kan. Dan kan je het handremmechanisme zien/schoonmaken/enz....
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm