Mijn nieuwe 850 stelt zich voor. :)

Gestart door Michaell, 19-07-2025 19:14:37

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Dank heren voor het eerlijke advies. Ik zie er inmiddels vanaf om hem te laten reviseren. Het klonk aantrekkelijk maar onze 10V 5 pitters staan er natuurlijk om bekend om nagenoeg onverwoestbaar te zijn. Zolang ik geen motorproblemen heb lijkt het me inmiddels inderdaad niet nodig. Hij start en rijdt gewoon erg goed.

De carterventilatie zal inderdaad als eerste gewoon aangepakt worden. Maar dit word inmiddels denkik een klusje voor volgend jaar. Ik ben momenteel met een aantal zaken bezig en tegen die tijd is het alweer winter en dan is het weer er niet meer na om dat op de parkeerplaats te doen. Tot die tijd blijf ik gewoon nog even regelmatig peilen en bijvullen wanneer nodig.

De EX90 is inderdaad een volledig ander kaliber auto! Rijdt echt heerlijk. Superstil en ligt als een blok op de weg met name door zijn hoge gewicht en laag zwaartepunt door de grote accu die in de bodem zit. Ik ben bezig met zonnepanelen en deze komen volgende week zaterdag binnen van Simply-Solar.
Dit word een balkon oplossing (https://www.simply-solar.nl/products/balkon-plug-play-set-2-zonnepanelen), want ik mag het dak niet op van de woningbouw (ik huur). Ik begin met 2x een 500Pw paneel. Dus 1000Pw totaal.
Ik wil eerst even goed kijken wat dit gaat opleveren. Als dit een succes is, ga ik uitbreiden naar 4 panelen en dat is het maximale wat aan mijn lange balkon kan. Dan heb ik bijna mijn volledig verbruik gedekt in theorie. Mijn balkon staat op het zuiden en vol in de zon de gehele dag. Ook kan ik de hoek bepalen en ik begreep dat ongeveer 40gr ideaal is als hoek. Dus ik ben benieuwd!

Het was inderdaad ook mijn gedachte om de auto daarmee op te laden (nou ja. gedeeltelijk. Het opgewekte vermogen is te laag daarvoor in mijn situatie) en de auto zelfs in te zetten als een thuisaccu (al is dit voor mij nog niet rendabel).
Maar helaas kan ik geen laadpunt aan huis krijgen. Dit is een appartementencomplex. Er kan geen dikke stroomkabel naar mijn meterkast (ik heb krachtstroom ivm boiler en kookplaten) op de eerste verdieping worden getrokken. Dus dat zal vanuit de algemene elektra moeten komen. Wat zal inhouden dat voor iedere bewoner de service kosten omhoog zullen gaan. Ik denk niet dat dit met open armen verwelkomt gaat worden. :eusa_whistle:

Om deze hoofdredenen naast de rijhulp systemen waar ik alergies voor ben (al kan een tuner ze standaard uit zetten) hebben mij doen besloten dat niet te doen. Die auto kost 25k (2e hands als ex lease auto bij de garage). Hoewel elektrisch rijden goedkoop kan. Moet je ook maar denken dat ik voor €25.000,- ook een enorme hoeveelheid LPG kan tanken! Ik weet niet eens of ik dat ooit op zal krijgen. De wegenbelasting is vrij vors. van deze EV en dat is met korting die nu nog geld. Ook de verzekering is duurder dan van de 850. Dus al en al.... Ga ik er wel op besparen uiteindelijk?  :eusa_think:
Maar het was wel erg leuk om een keertje in te mogen test rijden. :)
Maar financieel lijkt het goedkoper de 850 aan te houden (ik rij niet zo heel veel meer) zodat ik wel een auto blijf houden (toch wel makkelijk) en meer te gaan fietsen (elektrisch).

En persoonlijk vindt ik het model van de 850 mooier dan die van de EX90. Dat iconische blokkige vierkante ontwerp blijft een glimlach op mijn gezicht toveren. De letter A in Volvo staat immers niet voor niks voor aerodynamisch Haha!  ;D

Maar de tijd zal het leren.