PCV of zuigerringen?

Gestart door Jelle_v_E, 04-10-2025 15:12:26

Vorige topic - Volgende topic

Jelle_v_E

Hoi allemaal,

Tijdens het sjeesen in de bergen met de T-5 tijdens mijn afgelopen vakantie merkte ik de geur van verbrand plastic/olie op. Dit gebeurde op de dagen dat ik 'm flink op z'n staart trapte tussen de haarspeldbochten door.

Geen vuur of rook te zien en geen verandering in rijgedrag. Wel merkte ik spetters olie op rond de pijp van de peilstok. Ik vermoed dat die op hete onderdelen terecht zijn gekomen en dat de geur veroorzaakte. Bij normaal rijgedrag zijn er geen olie spetters en/of geur te zien/ruiken.

Mijn conclusie is dat er druk in het carter opgebouwd wordt. Bij de welbekende 'glove test' wordt deze inderdaad langzaam opgeblazen.

Ik heb vandaag een compressietest gedaan om eventuele versleten/vergane zuigerringen uit te sluiten. Dit heb ik gedaan met een ietwat warme motor. De resultaten per cylinder zijn als volgt:
  • 1: 8 bar
  • 2: 8,5 bar
  • 3: 8,5
  • 4: 8,75
  • 5: 9 bar

Ik heb het idee dat deze resultaten wat aan de lage kant zijn maar mogelijk niet gek voor een auto van meer dan 30 jaar oud. Wat vinden jullie?

Als de compressie resultaten niet gek bevonden worden, is het dan een kwestie van carterventilatie vervangen?

Ries van de Zilverschuit

Als de carterventilatie nooit vervangen is, is het sowieso raadzaam om die helemaal te vernieuwen. Zeker ook nu de test erop wijst er ook op dat-ie verstopt zit. Indertijd rook ik ook olie en dat was uiteindelijk terug te voeren op een gebroken carterventilatieslang. De leidingen van de ventilatie lopen ook boven je peilstok langs, achter het inlaatspruitstuk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

VolvoFreak89

8 bar is aan de lage kant, maar niet zeer schokkend. Een nieuwe motor verwacht je ongeveer 11-13 bar bij. Heb je de compressietest met gasklep open gedaan?

Bij vol gas ga je inderdaad blowby krijgen. Als je PCV goed in orde is, moet dat geen probleem zijn. Controleer als eerste de PTC nippel op je inlaatbuis, die kan verstoppen. Dat is waar de gassen afgevoerd worden en de inlaat in gaan. Bij oudere motoren of performance motoren kun je deze nippel iets opboren naar 8 of 10mm, voor wat meer capaciteit.

Michaell

Bij mijn auto is dit momenteel net zo (10V). Mijn carterventilatie is beschadigd door achterstallig onderhoud en dit geeft bij mij een nevelige olie lekkage van onder het inlaat spruitstuk, langs de olie peilstok naar buiten. Maar in mijn geval is het maar nevel. er ligt nooit iets op de grond. Het nevelt alleen maar als de motor draait, maar dat is logisch.

Blij toe! Want ik ging eerst vanuit van een krukas kering bak zijde toen ik de wagen kocht (had het wel gezien voor de koop).
Ik moet dit nog fixen tzt, maar het heeft voor mij nu nog even geen prio (moet eerst nog wat andere zaken regelen), omdat hij bij mij zijn overdruk nu gewoon de buitenlucht in jaagt.
Het is een milieuprobleem, maar de motor zelf heeft er geen last van. Zolang ik maar regelmatig peil en er indien nodig 1L per ongeveer 4000Km er even bij doe.
Ik ruik inderdaad ook een mild olie luchtje in de wagen, maar ik stoor me er niet aan. Het is niet overweldigend en de lekkage is bij mij verdraagzaam.
Ik denk dat dit een klusje voor de zomer gaat worden.

Maar dit kan inderdaad jouw probleem veroorzaken. Waarschijnlijk zie je het al wel als je het inlaat spruitstuk verwijderd.
Misschien een lekkage onder je olie potje waar die terug de motor in zou moeten lopen.
Wel verdient een brandlucht aandacht! Dat is nooit goed (ik ruik dat niet). Maar misschien zie je dat ook als het inlaatspruitstuk eraf is.  :eusa_think:

Volgens mij is 8 bar voor een turbo motor prima. De turbo motoren hebben een compressie van 1:8.
Voor een ongeblazen motor is dit echter wel te laag. Die hebben een compressie van 1:10. Maar dat is hier niet van toepassing gezien het een T-5 is en dus een turbo heeft.
Bij een compressietest heb je op dat moment geen werkende turbo, omdat de motor niet is gestart en alleen ronddraait op de startmotor zonder dat er ontbranding plaats vind. Dus geen uitlaatgassen die de turbo kunnen aanjagen.
Als de motor echter draait zal de compressie door de turbo vanzelf toenemen en extra power cre-eeren.

Daarbij zijn compressietesters niet altijd echt nauwkeurig. Het belangrijkste is dat de waarden per cilinder ongeveer gelijk is en dat zijn ze.
Als je echt een compressie probleem had, dan had je niet lekker kunnen scheuren in de bergen!  ;D  8)

Dit is echter wat ik lees in de technische documentatie. Als ik dit mis heb, corrigeer me gerust. Ik ben geen automonteur. Ik ben fietsenmaker! haha. :eusa_angel:

Jelle_v_E

Heb net even gecheckt bij de vorige eigenaar; hij heeft de PCV 5 jaar geleden vervangen, 25k km geleden. Dat is niet zo lang voor een carterventilatie, maar misschien dat de blowby die ik heb het systeem eerder laat verstoppen?

Ik heb de test gedaan zonder gas te geven.

Michaell

Dat is inderdaad nog vrij jong. Echter kan het nooit kwaad dit nog even extra visueel te controleren. Als je het spruitstuk er afhaalt dan word vast al het een en ander duidelijk (nieuwe inlaat spruitstuk pakking noodzakelijk). Of een goede borescoop. Zijn zowiezo erg handige dingen.
Bij mijn vorige Volvo (rip: frame doorgerot en inmiddels gesloopt) heeft de PCV het 10 jaar en 100.000Km probleemloos volgehouden.

Blowby opzich is geen defect. Zelfs een hagelnieuwe motor heeft dit. Natuurlijk zal dit met naarmate de motor slijt wel toenemen. Maar je compressie is in mijn ogen in orde. Maar zelfs als je blowby niet zo meetellen: Alles wat draait heeft een vorm van ventilatie/ontluchting  nodig. Ook je versnellingsbak heeft een ontluchtingsgaatje (met een dop om te voorkomen dat er water in komt). Het op en neer gaan van de zuigers zelf zorgt ook voor drukopbouw in het carter. Ze verplaatsen immers omgevingslucht bij beweging. en bij 4000RPM gaat dat lekker waaien daar hoor.

Wat wel funest is voor de PCV (en een erg negatieve impact heeft op algemene de levensduur van de motor zelf) is oude motorolie. Door de vuile olie raakt het systeem verstopt. Maar als je keurig zoals Volvo het voorschrijft: om de 15.000Km OF 1x per jaar (net wat het eerst komt) je olie en filter ververst mag dit niet de oorzaak zijn.
Met name een turbo motor stelt extra hoge eisen aan de motorolie vanwege de zwaardere belasting van de motor en diens onderdelen en het smeren en koelen van de turbo en de motor zelf.
Overigens een geweldig youtube kanaal wat over olie gaat en dit allemaal uitgelegd en getest word: https://www.youtube.com/@themotoroilgeek

Maar natuurlijk kan het ook zo zijn dat het niet helemaal lekker gemonteerd was en is gewoon een slangklemmetje ofzo losgekomen en een leiding eraf gepopt ergens.

Ik zou zeggen: Gewoon ff loshalen daar en ff kijken. :)

rjverbrugh

Je doet de compressietest met de motor op bedrijfstemperatuur en met de gasklep helemaal open, dus gaspedaal ingetrapt. Maar de waarden die je nu hebt lijken me niet slecht. Kmstd van dat hok? En na 30 jr zijn ook je klepseals wrs wel aan vervanging toe. Verbruikt ie bij normaal gebruik olie?

VolvoFreak89

Citaat van: Michaell op 04-10-2025 18:56:00Volgens mij is 8 bar voor een turbo motor prima. De turbo motoren hebben een compressie van 1:8.
Voor een ongeblazen motor is dit echter wel te laag. Die hebben een compressie van 1:10. Maar dat is hier niet van toepassing gezien het een T-5 is en dus een turbo heeft.

Bij een compressietest heb je op dat moment geen werkende turbo, omdat de motor niet is gestart en alleen ronddraait op de startmotor zonder dat er ontbranding plaats vind. Dus geen uitlaatgassen die de turbo kunnen aanjagen.
Als de motor echter draait zal de compressie door de turbo vanzelf toenemen en extra power cre-eeren.

Daarbij zijn compressietesters niet altijd echt nauwkeurig. Het belangrijkste is dat de waarden per cilinder ongeveer gelijk is en dat zijn ze.
Als je echt een compressie probleem had, dan had je niet lekker kunnen scheuren in de bergen!  ;D  8)

Dit is echter wat ik lees in de technische documentatie. Als ik dit mis heb, corrigeer me gerust. Ik ben geen automonteur. Ik ben fietsenmaker! haha. :eusa_angel:

Bij een goed uitgevoerde test is 8 bar voor een T5 zeker niet 'prima', het is volgens alle maatstaven behoorlijk aan de lage kant. De compressieratio is overigens 1:8.5, maar dat is niet wat je bij een compressietest meet. Je verkleint het volume van de cylindervulling met een factor 8.5, maar vergeet niet dat je door dat comprimeren de lucht daarbij ook flink verhit. De druk komt daardoor een flink stuk hoger uit dan 8.5 bar.

8 bar is gewoon aan de lage kant en een verschil van 1.5 bar onderling tikt ook tegen de 20% aan wat niet fantastisch is. Dat verklaart dus wel extra blowby, maar wil verder niet zeggen dat de motor niet goed loopt of kan lopen.

De compressie-ratio blijft overigens gelijk, ongeacht of de turbo wel of niet meewerkt. Ik volg je verhaal daar niet meer eerlijkgezegd, voor een compressietest doet dat er niet toe.

@Jelle, een compressietest doe je eigenlijk met gaspedaal ingedrukt zodat je gasklep open staat en je dus geen vacuum in je inlaatspruitstuk trekt bij het testen, want dat kan je meting verstoren. Is een klein detail.

Edit: voor de volledigheid: https://www.fcpeuro.com/blog/how-to-do-a-compression-test-on-a-5-cylinder-volvo

Citeer"Ideal compression numbers:
1993-1997 850 Non-Turbo: 185-213psi
1993-1997 850 Turbo: 156-185psi"

Ter vergelijk, 8 bar is 116 psi. :eusa_whistle:

Jelle_v_E

Dan ga ik de test opnieuw doen met dit keer de gasklep open. Ik ben wel van mening dat ik de PCV ga vervangen en EGR en PTC schoonmaken.

Olieverbruik kan ik nog niks over zeggen. Ik heb 'm nu zelf bijna 9 maanden in bezit en nog geen 10k mee gereden. 3 maanden/4k geleden een oliewissel gedaan. Kan ook zijn dat 'ie zo weinig verbruikt dat het niet zichtbaar is.

Dank allen voor jullie reacties!

SB T-5R

Citaat van: Michaell op 04-10-2025 21:08:59Dat is inderdaad nog vrij jong. Echter kan het nooit kwaad dit nog even extra visueel te controleren. Als je het spruitstuk er afhaalt dan word vast al het een en ander duidelijk (nieuwe inlaat spruitstuk pakking noodzakelijk). Of een goede borescoop. Zijn zowiezo erg handige dingen.
Bij mijn vorige Volvo (rip: frame doorgerot en inmiddels gesloopt) heeft de PCV het 10 jaar en 100.000Km probleemloos volgehouden.

Blowby opzich is geen defect. Zelfs een hagelnieuwe motor heeft dit. Natuurlijk zal dit met naarmate de motor slijt wel toenemen. Maar je compressie is in mijn ogen in orde. Maar zelfs als je blowby niet zo meetellen: Alles wat draait heeft een vorm van ventilatie/ontluchting  nodig. Ook je versnellingsbak heeft een ontluchtingsgaatje (met een dop om te voorkomen dat er water in komt). Het op en neer gaan van de zuigers zelf zorgt ook voor drukopbouw in het carter. Ze verplaatsen immers omgevingslucht bij beweging. en bij 4000RPM gaat dat lekker waaien daar hoor.

Wat wel funest is voor de PCV (en een erg negatieve impact heeft op algemene de levensduur van de motor zelf) is oude motorolie. Door de vuile olie raakt het systeem verstopt. Maar als je keurig zoals Volvo het voorschrijft: om de 15.000Km OF 1x per jaar (net wat het eerst komt) je olie en filter ververst mag dit niet de oorzaak zijn.
Met name een turbo motor stelt extra hoge eisen aan de motorolie vanwege de zwaardere belasting van de motor en diens onderdelen en het smeren en koelen van de turbo en de motor zelf.
Overigens een geweldig youtube kanaal wat over olie gaat en dit allemaal uitgelegd en getest word: https://www.youtube.com/@themotoroilgeek

Maar natuurlijk kan het ook zo zijn dat het niet helemaal lekker gemonteerd was en is gewoon een slangklemmetje ofzo losgekomen en een leiding eraf gepopt ergens.

Ik zou zeggen: Gewoon ff loshalen daar en ff kijken. :)

De compressie verhouding is niets anders dan de verhouding (let op, geen eenheid) tussen het slag volume en het compressie volume.
Zelfs zonder zuigerveren om de zuiger blijft de compressie verhouding dus gelijk. Het zegt niets over de dynamische toestand.
De compressieverhouding kan wel veranderen, doordat je bijvoorbeeld de cilinderkop een aantal keer laat vlakken. Ofwel, als je het slagvolume of compressie volume aanpast.
Even uit mn hoofd heb ik ooit een auto gehad waarbij de kop 2x is gevlakt,  0.6 mm totaal. Ik meende dat ik toen berekend heb dat de compressie verhouding na de 2e keer van 8,5:1 naar 9:1 is gegaan.

De compressietest geeft een indicatie van de dynamische cilinderdruk zonder verbranding. Je kunt je voorstellen dat deze piek verbrandingsdruk namelijk nog een stuk hoger ligt (40-60 bar als indicatie). Die piekverbrandingsdruk heeft niet alleen met de staat van de motor te maken, maar ook het type brandstof, ontstekingstijdstip, mengselverhouding, etc. Wij kunnen dat niet zomaar meten helaas, wel berekenen tot op zekere hoogte (benadering).

De compressie test geeft je dus een idee over de dynamische druk opbouw, en als je de motor een paar keer rond laat gaan zul je zien dat de druk in de meter (met terugslagklep) zelfs een paar keer blijft oppompen tot deze een maximum bereikt. Omdat dit een adiabatisch proces is (en met lopende motor met veel hogere snelheid druk opbouwt dan met start toerental) kun je het beste starten tot de maximale druk bereikt is (de meter niet meer stijgt). Daarom ook zoals eerder gezegd met een warme motor (betere afdichting voor beste indicatie) en met open gasklep (geen aanzuig restricties).

Je resultaat:
Het geeft je een idee van de staat van de motor.
Belangrijk om op te letten: onderlinge afwijking (verhouding onder cilinders).
Einddruk: Afhankelijk van temperatuur van de motor, en deels ook omgeving. Meestal geeft een frisse motor (850 turbo) een compressie einddruk van 12-14 bar.

Betekend een compressietest van 11,8 t/m 12,2 bar over 5 cilinders dan dat je motor heel fris is?
Deels, het zegt wat over de initiele afdichting (zowel zuigerveren als kleplek).
Maar het zegt niet alles over olieverbruik of blowby. Want je meet bijvoorbeeld niet de staat van je olieschraapveren, of wat er gebeurd onder veel hogere belasting (turbodruk). 

Als ik de vraag krijg om een compressietest uit te voeren bij een inspectie van een 850 vraag ik daarom altijd wat het doel is of de verwachting van de meting. Zelf gebruik ik het namelijk vooral voor diagnose stellen bij een aanwijsbaar probleem. Om er conclusies over te trekken of een motor goed is niet goed is, geeft het gewoon te weinig info. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een motor gehad die rond de 12 bar compressie zat op 5 cilinders (met minimale afwijking onderling). Deze motor gebruikte vrolijk een liter olie op 1000 km (nieuwe klepseals, nieuwe carterventilatie, nieuwe turbo).

VolvoFreak89

Toch kan het veel zeggen over de staat van je zuigerveren. Als je na een normale 'droge' compressietest een 'natte' doet (klein beetje motorolie door het bougiegat), en je compressie wordt daardoor een stuk hoger, dan weet je dat ie zuigerringen niet meer fris zijn. De olie is dan je zuigerringen aan het afsluiten. In een ideaal geval meet je nauwelijks vedschil tussen droge en natte compressietest.

Overigens nog even voor de volledigheid, vanuit de zuiverste bron (Volvo zelf):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zoals gezegd, voor een turbomotor 11 tot 13 Bar dus.

Michaell

oh wow! Heel erg bedankt voor deze zeer leerzame en goede informatie!! :eusa_clap:
Ik heb dit aandachtig doorgenomen. Er zit een stuk meer wetenschap achter dan ik verwacht had en als ik het zo lees klinkt dat mij ook vrij logisch eigenlijk.

Toevallig hebben Ruurd en ik vandaag een compressietest uitgevoerd op zijn wagen (10V). De uitkomst was voor mij wat lastig in te schatten of dit goed of slecht was. Volgens VIDA is het aan de lage kant, maar dit is niet een zwart/wit probleem. Hij zal hier een apart onderwerp over starten met de resultaten en wat zijn probleem is (kan hij beter zelf vertellen). Zie het bijbehorende onderwerp (ik wil dit onderwerp niet kapen :) ).

SB T-5R

Citaat van: VolvoFreak89 op 05-10-2025 13:09:38Toch kan het veel zeggen over de staat van je zuigerveren. Als je na een normale 'droge' compressietest een 'natte' doet (klein beetje motorolie door het bougiegat), en je compressie wordt daardoor een stuk hoger, dan weet je dat ie zuigerringen niet meer fris zijn. De olie is dan je zuigerringen aan het afsluiten. In een ideaal geval meet je nauwelijks vedschil tussen droge en natte compressietest.

Overigens nog even voor de volledigheid, vanuit de zuiverste bron (Volvo zelf):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zoals gezegd, voor een turbomotor 11 tot 13 Bar dus.

Zeker een goede aanvulling bij het stellen van diagnose.

Michaell

Wat ik me afvraag:
Ik weet dat er ook een zogenaamde "lek test" bestaat. Dit is wegens gebrek van een betere term die ik ervoor weet een "omgekeerde compressie" test waar de te testen zuiger op TDC gezet moet worden en er via het bougie gat een compressor op aangesloten word die deze cilinder onder druk zet. Vervolgens word gekeken hoe snel deze zijn druk verliest. Sneller = slechter.

Wat is het voordeel (of eigenlijk: Wat word op deze manier specifiek getest) in vergelijking met de reguliere compressietest?
Ik weet dat dit bestaat, al heb ik dit nog nooit in het echt toegepast zien worden.