Carterontluchting turbomodellen

Gestart door Adri, 13-07-2005 19:35:35

Vorige topic - Volgende topic

Adri

Voor zover ik weet zit op de turbomodellen de carterontluchtingsslang naast de olievuldop. De slang loopt naar beneden waar ie (achter inlaatspruitstuk) op de olieafscheider zit. Nu heb ik last van wat overdruk in het carter en heeft m'n garage een oplossing aangebracht. Dit om te voorkomen dat de overdruk zorgt voor lekkage bij bijv. keerringen.

De slang die van bovenaf naar de olieafscheider loopt is doorgesneden en er is een t-stuk ingezet. aan dit t-stuk zit nu een slang met aan het uiteinde een K&N filtertje.

Nou ben ik wel benieuwd naar de reacties en bovendien vraag ik me af of dit nodig is normaliter. Kan ik bij een goed werkende carterventilatie wel last hebben van overdruk? Of is dit een signaal dat de olieafscheider vol meuk zit?

Ben benieuwd!

Rode cirkel is waar de ontluchtingsslang naar beneden loopt, achter de dekplaat langs.

Emiel

Tis natuurlijk niet de manier om dit zo op te lossen, er moet een oorzaak zijn van de hoge carterdruk. Ik had zelf de hele meuk losgehaald en alles goed controleerd/vervangen.
Vroegah, had ik zo iets dergelijks ook op m'n Starlet met carb. zitten, carterventilatie kwam ook uit op een filter, d'r gingen geen carterdampen meer de motor in. Het reed echt als een tierelier, maar werd echt kotsmisselijk van de dampen die heel mooi de ventilatie in gingen :-X.
Ik dacht zelfd dat je deze carterventilatie helemaal niet mag toepassen, aangezien je een open carterventilatie hebt, wat echt al een poosje verboden is (milieu) :-\.

Emiel.... 8)

daytonawim

Emiel, heeft gelijk voor wat betreft de laatse opmerking.

Waar je in dit geval echter heel goed op moet letten is dat dit kleine
filtertje niet verstopt raakt met olie( resten) na verloop van tijd.

Voor de liefhebber heb ik hier nog wel een leuke oplossing voor, zoals wij die
bij onze daytona's  maken.

thuur

Ziet wel grappig uit zo'n mini-K&N-etje maar is geen mooie oplossing. Beter is te zoeken naar de oorzaak zoals Emiel zegt.

Of het moet zijn om een versleten motor met compressieverlies nog een tijdje te kunnen rijden, maar dat lijkt me niet aan de orde gezien de netheid van de motorruimte! ;)

Gr 8)

Reitse

overdruk in carter door lekkage langs de zuigers heb ik aan zitten denken maar in dat geval moet je het toch ook aan de olie kunnen zien en merken aan een slechte loop ???

mathh

Doe de kap open en geef flink gas. Dan zie je vanzelf hoeveel hij via de filter uitblaast.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Peth©oni

Vorige week van de groene T5R de carterventilatie losghaald en schoon gemaakt, welnu daar kwam me toch een berg zooi uit echt niet gezond !!!
Maar na het schoonmaken en me zeker gesteld dat er geen losse zooi meer in zat, de boel weer terug gezet met een nieuwe pakking (spruitstuk)
Maar als ik mijn peilstok los trek komt er flink wat druk opzetten (in combi met lichte rook)
Zou dit idee'tje met dat k&n filter helpen? Of zou er iets anders zijn, ik prakkezeer me suf eigenlijk.... Motor loopt verder echt super netjes en stil, en mist ook geen trekkracht oid.

T5R heeft inmiddels wel 375.000 gelopen, maar dat zegt denk ik niks....

thuur

Citaat van: Peth©oni op 14-07-2005 12:25:11
Vorige week van de groene T5R de carterventilatie losghaald en schoon gemaakt, welnu daar kwam me toch een berg zooi uit echt niet gezond !!!
Maar na het schoonmaken en me zeker gesteld dat er geen losse zooi meer in zat, de boel weer terug gezet met een nieuwe pakking (spruitstuk)
Maar als ik mijn peilstok los trek komt er flink wat druk opzetten (in combi met lichte rook)
Zou dit idee'tje met dat k&n filter helpen? Of zou er iets anders zijn, ik prakkezeer me suf eigenlijk.... Motor loopt verder echt super netjes en stil, en mist ook geen trekkracht oid.

T5R heeft inmiddels wel 375.000 gelopen, maar dat zegt denk ik niks....

Je mag zeker wat overdruk hebben (de rook hoort daarbij en geen reden tot zorg). Ik neem aan dat je de slang(en) boven op de oliescheider ook hebt doorgeblazen?

Nogmaals, dat K&N-etje is geen mooie oplossing mijns inziens.

Gr 8)

Adri

Verboden... dus de APK zal ie wel niet doorkomen zo. Waarschijnlijk heeft ie dan eerst even goedgekeurd voor me en de volgende dag dat filtertje erop gezet  ::).

Nu kan ik dat spruitstuk er wel eens afhalen en die olieafscheider + slangen schoonmaken cq vervangen, maar als ik lees dat Pethconi dit gedaan heeft en nog steeds overdruk heeft.....

Hoeveel tijd kost het demonteren en monteren van het spruitstuk bij een T-5R? Is het een beetje te doen?

Toch wel leuk, de reacties die dit filtertje oproept!

animalT5R

stond daar geen zwarte naast? ;)
heb het ook gedaan,ergenst verleden week,ook gelijk de pakking vernieuwd.
wat een verschil  :o ongelovelijk...
petchoni,nog bedankt voor de raad en daad met deze minisleuteldag  ;D
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

konniekip

Het is normaal om wat rook en overdruk bij koude motor te hebben. De zuigers sluiten nog niet helemaal goed af (ondanks veren) en zetten zich bij warme motor.

ed

Citaat van: Adri op 14-07-2005 21:12:12

Hoeveel tijd kost het demonteren en monteren van het spruitstuk bij een T-5R? Is het een beetje te doen?

Eerste keer ongeveer 3-4 uurtjes. Is prima te doen. Wel een nieuwe pakking aanschaffen van tevoren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Peth©oni

Citaat van: animalT5R op 14-07-2005 21:34:04

stond daar geen zwarte naast? ;)
heb het ook gedaan,ergenst verleden week,ook gelijk de pakking vernieuwd.
wat een verschil  :o ongelovelijk...
pethconi,nog bedankt voor de raad en daad met deze minisleuteldag  ;D

En dat is uiteraard graag gedaan, en vond het tevens erg gezellig, heb nog een foto'tje die zal ik je nog even doen toekomen  8) ;D

Adri

Hm, de olie stroomt er zo ongeveer uit.

Toch de olieafscheider verstopt wellicht?

Oele

Zucht...  :'( weer een reden om het gewoon zelluf te doen.  ;D
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD