Carterontluchting turbomodellen

Gestart door Adri, 13-07-2005 19:35:35

Vorige topic - Volgende topic

Adri

Toch de hele boel maar losgehaald en daar was de olieafscheider...

de hele slang onder het spuitstuk door naar de turbo was dichtgeslipt met rotzooi en in de loop der tijd gaar geworden. Ook de afvoeren terug het blok in zaten dicht.

Alles weer mooi schoon cq vervangen. Plastic zakje om het filtertje gedaan om te kijken wat er gebeurt: zakje wordt af en toe wat groter, dan weer wat kleiner, maar ik ben dus van mijn overdruk verlost!

animalT5R

moge' :o
Die zat wel heel erg dicht zeg,sta ik van te kijken.
Maar dan vraag ik me af,hoe lang heb je al net dat probleem gereden?
Want in principe is het zo,dat een turbo motor behoorlijk warm word waardoor je R eigenlijk geen last van zou moeten hebben(is mij verteld).
Als ik dit op de foto zie,lijkt het me raadzaam om ook je achterste (krukas) keerring even na te kijken,want als je al even met dit probleem zo heb rondgereden,zal die ook wel aan vervanging toe zijn.

johan
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Emiel

Zow, dat zit vol! :o Ik ben er zaterdag ook maar even mee bezig geweest, moest de pingelsensoren vervangen en toen meteen maar even de carterventilatie schoongemaakt. De slang naar de inlaatbuis zat best vol, maar zo erg..... ::) Mocht je geen lekkage hebben.....dan heb je enorm veel mazzel gehad!

Emiel

Adri

D'r hangt genoeg olie onder, ik moet nog ff uitzoeken wat het dit maal is. Die krukaskeerring heb ik nog niet gehad dus...

Maar ik weet nu wel waarom ik steeds maar weer lekkage had  ;D

ed

Is inderdaad erg extreem. Hoe dat veroorzaakt wordt is mij een raadsel. Mijn potje was redelijk schoon van binnen na 7 jaar en 140.000 km.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

animalT5R

Citaat van: Adri op 01-08-2005 10:05:21
D'r hangt genoeg olie onder...
aan welke zijde van het blok is dit?radiator- of schutbordkant?
Als het schutbord kant is denk ik dat je achterste krukaskeerring ze beste tijd heeft gehad  :-\
Gezien de foto verdenk ik wel dat dit het geval is,olie gaat op een gegeven moment de weg zoeken van de minste weerstand.
Maar heeft ie dan niet op een andere manier ze olie proberen te lozen?via je peilstok bijvoorbeeld?
johan
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Adri

De olie is er al op diverse plaatsen uitgekomen. Voorste krukaskeerring volgens mij, langs de olievuldop (ring gaar), bij de peilstok, en dan ben ik nog wel wat vergeten denk ik.
Olie hangt nu aan schutbordzijde.. dus dan weet je t wel. Maar ach, nu de oorzaak is weggenomen laat ik dat met plezier verhelpen!

Reitse

moet wel zeggen dat ik het erg raar vind dat je garage alleen aan symptoombestrijding doet, bedoel het is inmiddels bijna algemeen bekend dat olielekkage vaak veroorzaakt wordt door verstoppingen in de carterontluchting. Dat lijkt me dan toch iets om meteen na te kijken....
Maar goed, ik hoop wel voor je dat je nu lekvrij door kan blazen!

Adri

Tja, ik ben eigenlijk erg te spreken over mijn garage, dit had echter misschien wel anders kunnen lopen idd.

911sap11

Helluup !!!!  :( :(
Ben bezig de nieuwe ontluchtingsslang te monteren. Bij de slang die op de olieafscheider zit zit nog een klein slangetje.......waar moet die komen? Oude is afgebroken dus geen idee!!! ??? Andere kant is wel bekend

Een gokje. Aan de linkerkant van het spruitstuk zit een heel klein slangetje met een veel te grote schroef erop om hem af te dichten !? Voorganger heeft misschien lopen klussen?
.

ed

Vanaf de olieafscheider gaat een slang naar de kop, één naar de inlaatbuis van het luchtfilter, en één naar het carter.. Jij bedoelt waarschijnlijk de slang naar de inlaat. Volgens mij is dat degene die je op de foto ziet bungelen.
Is je spruitstuk eraf? Is niet goed te zien op de foto.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Ed, heb jij ooit een inlaatspruitstuk zo scheef zien hangen? ;)

ed

Oeps inderdaad niet goed gekeken!

911sap11

Toch wel goed gezien.  :D Ik had geen zin om alle slangen verder los te halen en kon er zo wel bij. Ben zo'n beetje 5 uur bezig geweest en hij loopt weer. So far so good. ;)
Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk waar de slang met het groene klemmetje naar toe gaat. Heb hem aan de linkerkant op het spruitstuk geprikt.

De onderste gaat op de olieafscheider.

Adri

Slang met groene klemmetje hoort inderdaad aan de linkerkant op het spruitstuk. Ik heb dat bochtje ooit ook stuk gehad en het is een heel gepruts om het er weer op te krijgen zonder het spruitstuk te demonteren. De vorige eigenaar van je 850 zal 'm daarom wel met die schroef hebben afgedopt.