Carterontluchting vervangen!!

Gestart door MarcoV, 11-08-2005 14:32:01

Vorige topic - Volgende topic

Jur

Wat (#$%#@) klus zeg. :o
Ik kon haast de meest linkse bout van het spruitstuk niet loskrijgen lastig om er een dop op te krijgen.
Verder brak er wat van mijn vacuum toren af en zijn enkele slangen ral en gebroken. Die moeten dus vervangen worden. Vlamdover zat vol met mayo. Ook in het inlaatspruitstuk achter de gasklep zat een laag mayonaise. Ik heb het spruitstuk er nu af. De carteront.potje moet er nog af. Misschien werk ik die nog wel even open.

Na al de mayo gezien te hebben twijfel ik er aan of ik nog wel langer op gas wil rijden. Volgens mij werkt dit het probleem in de hand. Een van de lpg stations hier is gesloten en moet ik weer verder rijden om te tanken. Veel lange stukken rij ik momenteel ook niet. ZAl er nog eens over denken als ik klaar ben met deze klus. Hopelijk morgen weer verder bij beter weer.

Ludo

Citaat van: Jur op 05-12-2009 19:18:15
Na al de mayo gezien te hebben twijfel ik er aan of ik nog wel langer op gas wil rijden. Volgens mij werkt dit het probleem in de hand.

In het draadje, de hoogste kilometerstand zag ik een post van je dat er 562000km op de teller staat.
Hoe vaak is de carterontluchting gereinigd/vervangen in die tijd?.

Jur

Ik heb geen idee. Maar ik heb de auto vanaf 350.000 en toen is het niet gebeurt. Als het goed is is de vlamdover wel eens vervangen maar dat moet ik nog eens op de rekeningen nakijken. Maar ik denk eigenlijk dat dat nooit gebeurt is.

Ik denk dat de carterventilatie nooit is vervangen. Maar nu ben ik zelf al verder met het vervangen:
- Ik heb het potje eraf. Weegt net zoveel als de nieuwe en de leidingen zien er ook hardstikke schoon uit.
- De gaten in het blok heb ik gecontroleerd en lijken ook vrij schoon. Beetje mayo zat er wel maar minimaal.

Nu begin ik wel wat zenuwachtig te worden. Want als dit allemaal (behalve de vlamdover) schoon is waar komt dan die overdruk in mijn blok in eens vandaan? Iemand een idee wat ik moet controleren voor ik alles weer in elkaar zet?

thuur

Citaat van: Jur op 06-12-2009 14:00:12
- Ik heb het potje eraf. Weegt net zoveel als de nieuwe en de leidingen zien er ook hardstikke schoon uit.

Dat zegt niet zoveel. Het hoeft maar bovenin een beetje verstopt te zijn en je bouwt al overdruk op. Overigens kan overdruk ook een combinatie zijn van een verslechterde carterventilatie en vervuilde zuigerveren. In dat geval carterspul vervangen of schoonmaken, nieuwe olie "erop" (zoals ze dat zeggen hier), goed warmrijden en een paar keer flink doortrekken.

Gr ;)

Ludo

Citaat van: Ludo op 05-12-2009 22:45:03
Na al de mayo gezien te hebben twijfel ik er aan of ik nog wel langer op gas wil rijden. Volgens mij werkt dit het probleem in de hand.

In het draadje, de hoogste kilometerstand zag ik een post van je dat er 562000km op de teller staat.

Ik denk dat de carterventilatie nooit is vervangen.

Denk je dat het dan met benzine als brandstof beter zal gaan?.
Alles staat en valt met onderhoud, dat geld ook hier.
Volvo schrijft de carterventilatie als regulier onderhoud voor, iedere 45000km te reinigen.
Reinigen houd overigens meer in, dan een vlamdovertje vervangen...

daytonawim

Ik maakte elke 25000 km de boel schoon ( 3x per jaar in mijn geval toen )

Jur

Citaat van: Ludo op 06-12-2009 15:20:08
Citaat van: Ludo op 05-12-2009 22:45:03

Ik denk dat de carterventilatie nooit is vervangen.

Denk je dat het dan met benzine als brandstof beter zal gaan?.
Alles staat en valt met onderhoud, dat geld ook hier.
Volvo schrijft de carterventilatie als regulier onderhoud voor, iedere 45000km te reinigen.

Ik dacht dat de mayonaise in mijn blok een typisch gevolg was van de LPG. Daarom mijn opmerking.
Onderhoud gebeurde bij de dealer en later bij Hennes dus ik neem aan dat die zich houden aan het onderhoudschema.

Nu ik zelf het spul een keer uit elkaar gehaald heb kan ik het zelf controleren en reinigen in de toekomst.

mikky

Mayonaise (die witte meuk) zie je vaak wanneer een motor een lange ontluchtings traject heeft.
Deze 'verzeping' heb je vaak als je korte stukjes rijd en de motor niet de kans krijgt echt GOED warm te worden.
Met name in de winter zie je het want dan koelen die buizen van het carter ontluchtings traject de boel af.

Op deze motor nog niet gezien maar op een vorige auto had ik het steeds in de winter, het carterontluchtings systeem was daarbij ook heel lang en stond relatief ver van de motor vandaan en bleef dus relatief koel.

Dit stond in een ander topic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,37634.15.html

Ludo

Citaat van: Jur op 06-12-2009 21:11:53
Ik dacht dat de mayonaise in mijn blok een typisch gevolg was van de LPG.

De vele ervaringen op dit forum wijzen duidelijk een andere richting op.
Dus nee, je opmerking klopt niet.  ;)

Citaat van: Jur op 06-12-2009 21:11:53
Onderhoud gebeurde bij de dealer en later bij Hennes dus ik neem aan dat die zich houden aan het onderhoudschema.

Die kunnen je dan vast wel een onderhoudshistorie afdrukken, van gedane werkuitvoeringen.
Dat zal over zo'n hoge kilometerstand dan onderhand wel een klein boekje zijn.  ;D
Maar ik ben alvast benieuwd, hoe vaak de carterventilatie daar in voorkomt.

Vulk

Mijn 850 is tot aan 210 000km dealer onderhouden en de carterventilatie staat niet op de lijst.
Deze is dus binnenkort aan de beurt.

pwassink

Bij de diverse sleuteldagen staan er vaak belangstellende of hoofdschuddende monteurs de carterventilatie-schoonmaak
klanten te bekijken, zitten er een paar heftige tussen hoorde je toch van "oh dat ga ik zelf ook maar eens snel doen "
(bij zijn eigen 850 dan ) need to say more ?   ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Citaat van: daytonawim op 06-12-2009 15:22:34
Ik maakte elke 25000 km de boel schoon ( 3x per jaar in mijn geval toen )

Mee eens, op zijn minst checken.

Bij onze 20V valt het relatief wel mee.
Maar bij de 10V, die is echt een verzamelaar van sludge.

Heel normaal voor een 10V, zeker waar die ook nog eens veel korte ritjes te verduren krijgt.
De plek van de vlamdover, regelmatig contoleren en schoonmaken.
Als de terugvoer daar al wordt gehinderd, zal het zich elders ophopen.

Vlamdover er absoluut uithalen. De naam alleen al. Volvo gaf een terecht officieel advies om dat ding te verwijderen.
Alleen met eccessief en extreem slecht onderhoud heeft dat ding nut (backfires, die doorwandelen naar je carter).

Blijft de vraag waarom een 10V überhaupt een wat hogere aanleg voor sludge heeft. Ook bij het zelfde rijgedrag.  :eusa_think:

Bijde roffels rijden overigens met een schone carterontluchting.

Sludge is niets meer dan en mengsel van olie achtige stoffen en water. Kan voorkomen door een lekke koppakking of condens een veel korte ritjes. Wordt versterkt door een slechte carterontluchting.
Staat los van benzine of gas.

Bij onze roffels is de kans op een slechte koppakking klein, dus eerst de rest checken (voor de meelezers).

Misha

Citaat van: Ludo op 06-12-2009 21:25:19
...Maar ik ben alvast benieuwd, hoe vaak de carterventilatie daar in voorkomt...

Het kan er best op staan, maar in mijn ervaring is dat niet meer dan het loskoppelen van de aansluiting, sludge eruit peuteren en een eventuele  vlamdover, doekje er door en klaar. Bovendien valt het onder de categorie Onderhoudsschema, dus zul je het los sowieso niet terugvinden. Mijn dealer doet de controlelijst altijd bij de factuur, zodat je kan zien wat Volvo nodig vond om te controleren, en dat is dan afgevinkt. Op die lijsten zou het wel moeten staan.

Daarbij is mijn ervaring eigenlijk dat sinds het ding op LPG reed er juist minder sludge gevormd werd  ???
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: Misha op 07-12-2009 09:43:13
Citaat van: Ludo op 06-12-2009 21:25:19
...Maar ik ben alvast benieuwd, hoe vaak de carterventilatie daar in voorkomt...

Het kan er best op staan, maar in mijn ervaring is dat niet meer dan ...

Dat zeg ik.

Citaat van: Ludo op 06-12-2009 15:20:08

Tenzij het op voorhand in overleg afgesproken word, zullen bitter weinig dealers een carterontluchting volledig reinigen/vervangen tijdens het regulier onderhoud.

Jur

Citaat van: Ludo op 07-12-2009 10:04:54

Tenzij het op voorhand in overleg afgesproken word, zullen bitter weinig dealers een carterontluchting volledig reinigen/vervangen tijdens het regulier onderhoud.

Dat was mijn gevoel dus ook dat er niet naar werd gekeken. Na de demontage tijdens deze klus durf ik nu wel zelf alles uit elkaar te halen en te controleren. Daar is zo'n forum tenslotte voor.

Het hele traject is vrij schoon behalve de vlamdover. Dit zat 3/4 vol met mayonaise. Zal hem achterwegen laten bij het terugplaatsen hoewel ik wel een nieuwe heb liggen.

Hopelijk woensdag verder met opbouwen.