stoelverwarming defect?

Gestart door onnaj, 17-10-2005 10:10:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pindol

En is het ook simpel te vervangen zo,n matje.....

de mijnes heeft het namelijk ook af laten weten.

Elektronica werkt op rook!! Als de rook eruit is, werkt het niet meer.

Taranis

Citaat van: onnaj op 31-01-2006 23:06:33
CiteerInmiddels een nieuw matje voor de stoelverwarming in m'n bestuurdersstoel gestoken

Mag ik vragen wat zo'n nieuw matje ongeveer kost? De mijne is denk ik ook kapot en ik vind t toch heerlijk die stoelverwarming!

Hier ook, dacht eerst de thermostaat maar die was nog goed. Maar eerlijk gezegd: ik heb het 3 weken terug ofzo gehaald en nog steeds de rekening niet gehad, dus ik zou niet weten wat het kost. Zodra de rekening binnen komt laat ik het weten... áls ie binnenkomt, ben nogal uitgevallen tegen de dealer dus misschien dat ze deze rekening wel gewoon laten doen (kan het in ieder geval hopen :P )

b0nkolok

Wat zijn we toch raar bezig. Als het buiten koud is beginnen we over de stoelverwarming te zeiken en als het heet is over de airco. De laatste laat je in de winter nakijken, dan hebben ze oceanen van tijd voor je en zetelverhitting zouden we in de zomer moeten fixen. :eusa_angel:
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Turbo-Geek

Even voor de duidelijkheid, is het puur het ZITvlak dat warm wordt of ook het rug gedeelte ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

RonnieDuck

Citaat van: Turbo-Geek op 24-07-2007 11:33:19
Even voor de duidelijkheid, is het puur het ZITvlak dat warm wordt of ook het rug gedeelte ?

Zitvlak en onderrug behoort warm te worden!
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Lampje

Bump!

Bij mij waren aan de bestuurdersstoel beide draadjes gebroken. We hebben dikke draad in twee kleuren bij de speciaalzaak gehaald. 9 Euro per bosje draad!

De thermostaat deed het gelukkig nog, dus die hoefden we alleen maar te solderen; het lipje was afgebroken.



Dit waren de losse draden aan de onderkant van de stoel.



Zo hebben we het opgelost met 2 nieuwe draden en een stukje harnas.



Hier monteert Misha de nieuwe stekkertjes onder de stoel, zodat ik de thermostaat snel kan vervangen indien hij toch nog mocht overlijden.



noords

Hallo,

bij mijn 850 ('96) wordt de stoelverwarming wel warm, maar na enkele minuten weer langzaam minder warm. Daarna is de het niet meer echt te voelen,  pas als de schakelaar uit en weer aangeschakeld wordt, herhaald het hele ritueel zich. Het merkwaardige is dat dit bij beide stoelen hetzelfde is. De dealer verteld mij dat de thermostaat op 37 graden is afgesteld.
mijn conclusie;
- of, alles functioneerd naar behoren, maar de 37 graden is gewoon niet echt waarneembaar
- of, beide thermostaten zijn stuk, in dat geval kost me dat 2 x € 35,- ex.

voordat ik het geldt uitgeef de vraag, hoe meet is zo'n thermostaat door???

Alvast bedankt voor de reacties, wil graag bij deze kou optimaal van de "bill-grill" genieten  ;D

Daf46

Citaat van: noords op 06-01-2009 15:03:52
Hallo,

bij mijn 850 ('96) wordt de stoelverwarming wel warm, maar na enkele minuten weer langzaam minder warm. Daarna is de het niet meer echt te voelen,  pas als de schakelaar uit en weer aangeschakeld wordt, herhaald het hele ritueel zich. Het merkwaardige is dat dit bij beide stoelen hetzelfde is. De dealer verteld mij dat de thermostaat op 37 graden is afgesteld.
mijn conclusie;
- of, alles functioneerd naar behoren, maar de 37 graden is gewoon niet echt waarneembaar
- of, beide thermostaten zijn stuk, in dat geval kost me dat 2 x € 35,- ex.

voordat ik het geldt uitgeef de vraag, hoe meet is zo'n thermostaat door???

Alvast bedankt voor de reacties, wil graag bij deze kou optimaal van de "bill-grill" genieten  ;D
Volgens mij is dit normaal vanwege die 37°C :
De eerste keer duurt het even voor de thermostaat 37° haalt (en is de zitting dus even warmer dan 37°C) ,
daarna is de hele zitting op temp en zal veel minder moeten verwarmen om de thermostaat te laten uitschakelen.

noords

OK, dank voor de reactie, wellicht een tip hoe de thermostaat door te meten is ???

thuur

#24
Plat gezegd: < 37 graden: 0 Ohm, > 37 graden: oneindig (verbroken).

Er zijn ook 45 graden exemplaren leverbaar.


Gr 8)

noords

dank Thuur,
dus vanavond met de multimeter en de fohn of verfbrander (beetje oppassen :eusa_sick:) aan de slag, zal eerst proberen de thermostaat er uit te peuteren. Kijken of dat wil zonder de hele stoel uit de bouwen... :-\

noords

Gisteren de thermostaat uit de stoel gehaald. Ging redelijk makkelijk; stoel helemaal naar voren, leuning recht op. Eerst met de camera een foto gemaakt om te kijken hoe het zit;




Dan kun je met een beetje gefriemel de de thermostaat met kunststof ring met een beetje draaien en voorzichtig trekken uit het schuim draaien, vanaf de bovenkant van de zitting kan je 'm ook voorzichtig een beetje doordrukken. Vervolgens kan de thermostaat ook uit de kunststof ring gedrukt worden;



toen de proef op de som genomen, een thermometer, multimeter en wat hete lucht uit een verf afbrander
leverde de volgende plaatjes op;
< 37 gr. = 0 ohm


vanaf 37 gr. en hoger = oneindig


bij afkoelen voel (en hoor) je ook de thermostaat schakelen. Die werkt dus naar behoren

Het is de 37 gr. variant die origineel in de '96 er 850 hoort. Voor warmere stoelen zou de 43 graden variant een oplossing zijn, al heb ik een beter gevoel bij de originele versie.


In omgekeerde volgorde weer ingebouwd.







thuur

Dat is pas een mooi verslag!


Gr :eusa_clap:

mevita

Ben er ook mee bezig is toch wel lekker een warme stoel met dit weer.
Allebei de kanten 1 kabeltje los van de 2
Linkerkant heb ik de thermostaat eruit gekregen morgen even langer kabeltje aanmaken en kijken of hij het weer doet.
Wat gebeurd er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?

gr mevita

thuur

Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?

Dan vliegt er een zekering uit..


Gr :eusa_shifty: