Werking van TRACS

Gestart door Raf, 21-09-2002 17:46:48

Vorige topic - Volgende topic

Aad

CiteerNou Ruud,

Als ik jouw reactie lees dan denk ik ook niet dat je het principe van STC helemaal begrepen hebt.

Ik heb situaties meegemaakt waar de auto bij hogere snelheid lekker over de neus gaat schuiven en waar STC rustig aanneemt dat er niets aan de hand is, doet echt helemaal niets!

Hier volgt nog een heeeeeeeel lang verhaal maar dat heb ik maar ff ingekort

Beste Johan,
Om een lang verhaal ook wat korter te maken het volgende.
Mensen die schrijven over een slip kursus en over een auto die over de voorwielen begint te schuiven bij een hoge snelheid hebben het dus nog niet begrepen.
Je zou ook eens kunnen overwegen om de nederlandse wegen wat veiliger te maken door gewoon iets zachter en bedachter te rijden. Heb je ook al die bullshit van TRACS,STC, DSTC en weet ik wat allemaal nog niet meer gewoon niet nodig :) gaat je auto ook niet over de voorwillen schuiven, kom je niet in de vangrail of in een 180 graden bochtje leg je niet in de sloot en het belangrijkste dan had dus de slipcursus gewerkt dan had je er iets van geleerd.

Tracs lekker verder jongens
GreetZ Aad

Huib

Hoi Aad,
waarschijnlijk heb jij nog niet helemaal begrepen waarvoor zo'n slipcursus is, nl om in een noodsituatie, plotseling moeten uitwijken, een noodstop etc, weten wat je moet doen als je auto wél over de voorwielen begint te glijden of in een slip geraakt. was het maar waar dat je door rustig en bedachtszaam rijden alles onder controle hebt. Het gedrag van anderen heb je niet in de hand  en een slipcursus is handig om te anticiperen op het weggedrag van anderen en onvoorziene situaties. ;)tracs lijkt me dan ook voor dit soort situaties ontwikkelt en is een "handig" hulpje.

Aad

Beste Huib,
Toch denk ik wel te weten waar een slipkursus voor is bedoeld.
Kijk dat ze je willen laten voelen wat je auto doet in een geval van slippen is natuurlijk fijn maar een oplettende student zal meteen opvallen dat als je je snelheid en rijgedrag had aangepast je bij voorbaad al niet in die slip was gekomen (als je begrijpt wat ik bedoel ;)).
Dat was even het item slippen.
Nu zeg je dat je in sommige gevallen iets niet in de hand hebt en daar ben ik het niet helemaal mee eens want als jij je snelheid en rijgedrag aanpast aan de situatie heb je wel degelijk de zaak onder controle.
Voorbeeld is hard te moeten remmen, ABS is in dat geval een uitstekend werken middel en zeker als je voldoende afstand houdt op je voorgangen.
Ook weer ABS in een bocht en zeker als deze glad is met bv sneeuw. Als jij daarop je snelheid aanpast gebeurt je gewoon niets. STC eb DSTC zullen je dan echt niet helpen als je vanachteren word aangereden door iemand die TRACS of iets dergelijks heeft (waar of niet).
Iedere andere vorm van onbedacht weggebruik met een auto waar je vertouwd op sistemen die meer voor de comercie in zo'n ding zijn geplaats als dat ze dadwerkelijk aan de veiligheid van het verkeer deelnemem is A dom, B onverstandig en C gevaarlijk.

Begrijp me goed ik heb niets tegen jullie met al die sistemen ik wil jullie er alleen op atent maken dat ze er niet zijn om op te vertrouwen maar als leuk speeltje. Ik lees hier toch zelf dat de een het goed vindt werken en de ander beschrijft het als Bagger (wederom waar of niet).

Voorbeeld 1
Ikzelf heb ook best wel eens in een behoorlijke slip gezeten en als je er dan over na gaat denken dan heb je tehard gereden en gekke dingen gedaan die gewoonweg op dat moment beter niet had kunnen doen. De volledig slipkursus kon ik in de vuilnis bak gooien want het had gesneeuwd op ijzel en met 10 a 15 km/u begon de boel te glijden en stopte pas toen ik een drempel tegen kwam.

Voorbeeld 2
Ik had een Mercedes (ja sorry maar ik was toen nog afvallig) met ADS sisteem in de achteras wat er dus voor zorgt dat als het linkerwiel gaat slippen 70% naar recht wordt overgezet. Heel mooi natuurlijk tot ik weer op een viaduct kwam met 30km/u en daar weer een ijs laag tegenkwam. Op dat moment schakelde ik net door naar de volgende versnelling wat voldoende was om een van de wielen te laten slippen dus 70% en andere ook slippen en daar was de vangrail :-/ :'( weg geld want forse schade was het gevolg en weer niets aan de slipkursus.

Of toch wel want ik wist (dat hadden ze daar vertelt) dat viadukten een gevaar waren en dat je dan langzaam moet rijden enz enz Zie je een kursus heeft wel nut, ze vertellen waar het kan gebeuren en daar hou ik nu rekening mee. Niet met mijn electronische speeltjes.

Ik groet jullie allen en hoop dat ik kon bijdragen aan een verstandiger gebruik van hulpmiddelen.
Aad