Los onderdeel in bestuurdersportier

Gestart door Taranis, 15-12-2005 14:30:51

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Net de auto helemaal afgeladen om zaterdag weer op weg naar Nederland te gaan (ff lekker 1500 kilometer roffelen  8) ), zet ik dat terug op de parkeerplaats en wil het bestuurdersportier niet lekker dicht en klinkt het zo 'vreemd'. Dus ik nog eens en nog eens proberen maar het portier wou niet lekker dicht. Toen eens naar de deurvanger gekeken maar daar zag ik niets bijzonders aan. Toen stond ik met het portier in mn handen en deed het stukje verder open om het slot eens van dichtbij te bekijken toen het me opviel dat er iets in het portier rammelde. Nog eens een beetje met het portier zwieperen en er ligt toch echt iets links onderin het portier, of het hangt los, zo'n 10-15 centimeter vanaf onder. Het portier van binnenuit opendoen gaat prima, het raam gaat nog gewoon op en neer... ik snap niet welk onderdeel er zou moeten missen. Wat zou het kunnen zijn en hoe krijg ik dat deurpaneel d'r uit?

Emiel

Raamgeleider? Gokje hoor, maar kan best dat ie tussen het slot is gekomenen nu onderin je portier ligt te rammelen.

Taranis

Stel dat het de raamgeleider is, kan het dan kwaad dat ik het raam nog volledig open?

thuur

Ik houd het ook op de raamgeleider. Wil wel es afbreken, maar ik zie geen mogelijkheid dat ie 'tussen' het slot kan komen. Onderin zit ie met een schroefje vast en bovenin zit ie in de rubber geschoven. Hij zou in principe recht omlaag moeten vallen. Maar goed, uitsluiten kan ik het evenmin.

Of het kwaad kan? Tja, als je normaal de deur dicht doet niet. Onthoud wel dat het raam dus "los" in je deur zit zodra dit geheel geopend is. Geleider kost iets van 12 euro nieuw en is zo gepiept.

Maar alleen al het rammelen was voor mij genoeg om ze te vervangen :P

Gr 8)

[edit] Het raam zal verder gewoon openen en sluiten, no prob. Daarvoor zit het raammechanisme in je deur ;) [/edit]

Taranis

Ja het moet sowieso vervangen worden want als je nu de deur dicht doet is het net alsof ie binnenkort in onderdelen uit elkaar pleurt. Het gaat me er maar om dat ik niet het risico loop dat straks mn raam ook beschadigd raakt of niet meer open/dicht wil (heb het portier nog nooit uit elkaar gehad dus geen idee hoe dat er daar uit ziet)

Tnx voor de antwoorden allebei 8)

thuur

Citaat van: Taranis op 15-12-2005 16:30:14
Ja het moet sowieso vervangen worden want als je nu de deur dicht doet is het net alsof ie binnenkort in onderdelen uit elkaar pleurt. Het gaat me er maar om dat ik niet het risico loop dat straks mn raam ook beschadigd raakt of niet meer open/dicht wil (heb het portier nog nooit uit elkaar gehad dus geen idee hoe dat er daar uit ziet)

Valt wel mee hoor... Ik heb er 3 maanden over gedaan om erachter te komen waarom de deur zo rammelde bij het dichtgooien ;D

Bleek dat de geleider net voorbij het bevestigingspunt was afgebroken, het schroefje zat dus nog braaf in de deur (zichtbaar aan de buitenkant/zijkant), dus ik dacht dat ie nog zat :P

Gr ;)

Taranis

Hmmm... aan de zijkant zit inderdaad een gaatje in het paneel waar een schroefje gezeten zou moeten hebben... zal de raamvanger wel zijn dan. Moet maandag toch ff naar de dealer, kan meteen mooi ff mee 8)

Emiel

Citaat van: thuur op 15-12-2005 16:33:34
Valt wel mee hoor... Ik heb er 3 maanden over gedaan om erachter te komen waarom de deur zo rammelde bij het dichtgooien ;D
Gr ;)

Jij ook? ;D Bij mijn Glt had de raamgeleider het slot 'aangepast', waardoor de deur van buitenaf heel erg moeilijk openging.

Emiel... 8)

thuur

Citaat van: Emiel op 15-12-2005 17:21:41
Citaat van: thuur op 15-12-2005 16:33:34
Gr ;)

Jij ook? ;D Bij mijn Glt had de raamgeleider het slot 'aangepast', waardoor de deur van buitenaf heel erg moeilijk openging.

Emiel... 8)

Krijg nou niks... Ik heb mijn deur bijna een half jaar niet open gekregen van de buitenzijde als het raam halfopen was :o

Bij mij bleken de 'parallellismeschroeven' (aldus het Duitse werkplaatshandboek) van het raammechanisme niet juist te staan ::)

Wat was het bij jou dan? Ik kan nl. niets aan het slot veranderen ???

Gr 8)

[edit] Ze zijn toch allemaal hetzelfde he ;D [/edit]

Emiel

Precies! Kreeg de deur niet open met half open raam! Gnegnegne...toevallig. Ik had iets in het slot veranderd waardoor hij gevoeliger werd op de handgreep buiten, met een tiewarp... ;D.  Werkt harstikke goed :)

Emiel... 8)

konniekip

Citaat van: thuur op 15-12-2005 16:25:32
Ik houd het ook op de raamgeleider. Wil wel es afbreken, maar ik zie geen mogelijkheid dat ie 'tussen' het slot kan komen. Onderin zit ie met een schroefje vast en bovenin zit ie in de rubber geschoven. Hij zou in principe recht omlaag moeten vallen. Maar goed, uitsluiten kan ik het evenmin.

Of het kwaad kan? Tja, als je normaal de deur dicht doet niet. Onthoud wel dat het raam dus "los" in je deur zit zodra dit geheel geopend is. Geleider kost iets van 12 euro nieuw en is zo gepiept.

Maar alleen al het rammelen was voor mij genoeg om ze te vervangen :P

Gr 8)

[edit] Het raam zal verder gewoon openen en sluiten, no prob. Daarvoor zit het raammechanisme in je deur ;) [/edit]
Bij mij is ie dus afgebroken en heb hem uit de deur gehaald. Lag ook al maanden te rammelen. Een probleem nu is dat het raam niet meer goed afsluit en ik het manueel goed moet zetten als ik hem open heb gehad... darn.!

Taranis

't Was bij mij idd de raamgeleiding die in het hoekje linksonder (vanaf binnen gezien) gescheurd/gebroken was. Gelast, terug d'r in gefrut, de rammel is weg (kan de deur weer lekker hard dicht smijten zonder dat ie rammelt als een Lada) en mn raam doet het weer prima  8)