lambdasonde en 5-2-1

Gestart door olov, 22-12-2005 14:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

olov

#15
Inderdaad wis ik de foutcode wel steeds. Binnen een minuut komt de fout weer terug, sneller wanneer ik wat gas geef. De uitlaatgassen ruiken erg rijk.
Verder heb ik wat slangen gecontroleerd en die zien er goed uit. Als ik de slang die naar het luchtfilter toe los haal en mijn vinger erop plaats dan zuigt deze goed, maar snel slaat de motor daarna af. Andere slangen kon ik niet makkelijk bij en met mijn technische capaciteiten durfde ik het niet aan om er mee te prutsen.

Wat mij ook opviel is dat als ik een klein beetje gas geef het toerental naar 500 rpm zakt. Verder loopt de motor bij het starten enigszins onregelmatig. Dit is me verteld wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een vuile stappenmotor.

De nieuwe sonde van Bosch had twee witte draden die zijn op de groene draden (auto) gekomen en de groen/zwarte (auto) op de zwarte (sonde) en de zwarte (auto) op de grijze (sonde). Kan iemand bevestigen dat we dit correct hebben aangesloten? De twee witte zouden de verwarming zijn, de grijze de plus en de zwarte voor de massa...

Verder hoor ik de kleppen tikken, maar ik geloof dat dat normaal is bij een koude motor. Ook is de temperatuurvoeler van het koelwater stuk geloof ik omdat de wijzer helemaal niks doet. Ik denk dat dit een losstaand probleem is maar ik vermeld het toch maar. Verder is me nog verteld dat de pakking van het inlaatspruitstuk een oorzaak zou kunnen zijn, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Als ik deze weet te localiseren hoe controleer ik dan of de pakking nog goed is?

Dit is eigenlijk alles wat ik kan bedenken en wat me opgevallen is. Hoop dat ik jullie hiermee toch op het juiste spoor breng richting de oplossing. Hartelijk dank voor het meedenken!

NwVolvoMn

De temperatuurmeting is meestal erg belangrijk voor een motorelectronica. Als je de storing op gas en benzine hebt, dat valt te verwachten, zou ik de temperatuursensor ook even wisselen. Wel eerst controleren dat er geen draadbreuk is. De temperatuurvariabele van de motorelectronica laat het systeem schakelen tussen "open kringloop" en "gesloten kringloop". De emissie in de "open kringloop" is als ik het goed heb niet gereguleerd aangezien de emissie pas bij een warme motor gehaald kan worden. Er kan zodoende verrijkt worden bij koude motor (chocken) en in die kringloop geeft de motor geen storing bij hoge emissiewaarden. Zodra de motor warm is, schakelt ie naar "gesloten kringloop" en moet de emissie (labda=1 met een bandbreedte van ik geloof 0,1) gehaald worden, waarbij het mengsel dus ook gestuurd gaat worden. Aangezien de injectie door de LPG computer wordt onderbroken maar de computer voor de rest doorwerkt, zou je best invloed kunnen ondervinden van een ontbrekende tempsignaal.
Sowiezo, je wilt toch ook weten of je koelwater de juiste temp heeft.
Zoek op het forum wel ff op temperatuursensor-problemen, lijkt me.

Suc6

olov

Na op het forum gezocht te hebben (en geleerd te hebben dat er nogal al wat temperatuursensoren in een auto zitten) denk ik dat het gaat om de koelvloeistoftemperatuursensor in het termostaathuis naast het inlaatspruitstuk. Klopt dit? En hoe heter de motor hoe lager de weerstand?

prefect

Heb je de bedrading naar de gasklepsensor al gecontroleerd?
Ik heb nl hetzelfde probleem gehad. Bij mijn auto was de oorzaak een draadbreuk (doorgeschuurd) in een van de draden naar deze sensor (achter de stationair-regelaar in de gasklepbehuizing).
De voertuigcomputer dacht dat de gasklep verder geopend was dan in werkelijkheid en liet de bijbehorende (dus grotere) hoeveelheid benzine inspuiten.

Er zijn nog veel meer oorzaken te bedenken, maar als deze het niet is heb je in ieder geval weer een oorzaak uitgesloten...
(foutzoeken door eliminatie..)
Ik kreeg ook geen specifieke foutcode mbt de gasklepsensor door, maar alleen de lambda-code.

olov

#19
Inmiddels ben ik weer een stukje verder met de eliminatie van mogelijke oorzken maar het de foutcode blijft terug komen.  :(

Het vervolg:
1. Prefect: Bij de draden naar de lambdasensor achter de stationair-regelaar kan ik geen breuken ontdekken. Bovendien hebben we voor het aansluiten van de nieuwe sensor op twee draden 12 volt gemeten (groen) en op eentje 5V en een massadraad. Ik neem daarom aan dat er niks mis is met die draden.
2. De temperatuur sensor en termostaat zijn vervangen. De motortemperatuur is prima en het wordt ook snel erg heet in de auto  :)
3. Verder heeft de monteur uitstoot bepalingen gedaan met als resultaat: CO%: 3.2, HC: 363, CO2: 12.72, O2: 0.46 Lambda: 0.921. Niet erg best voor het milieu (en mijn portemonee) dus. Het verbruik zit nu op zo'n 8 km/l bij het rijden op de snelweg en in de stad veel meer. De conclusie van de monteur was dat de lambda sonde stuk was. Maarja, die heb ik net vervangen...

Wat ik nog niet gedaan is het controleren van de pakking van het inlaatspruitstuk. Is dit iets wat makkelijk zelf te doen is of moet ik dan het hele spruitstuk los halen?
Ik hoop dat jullie nog wat ideeen in de trucendoos hebben.

NwVolvoMn

Hmm. Je krijgt de foutmelding nog steeds?

Hij loopt verschrikkelijk rijk. HC is wat aan de hoge kant, maar dat komt waarschijnlijk van het langdurig rijk lopen en gat wel weer weg.
Het ziet er naar uit dat ie niet verarmt / pendelt.
De kabel met 5v moet naar de motorelectronica. Signaal Volvo voor Labda is 5-0v. Weet je zeker dat je de goede sensor gekocht hebt, die van Volvo is iets anders dan de normale.

Een simpele maar niet een heel erg betrouwbare manier om te bepalen of je inlaatpakking goed is, stationair laten lopen en wat remmenreiniger langs de inlaatpakking spuiten. Krijg je reactie in motorloop, lek.

Als je geen andere foutmelding krijgt:
Ik zou als ik jou was even naar de dealer. Het rare is dat ondanks een goed labda en temperatuursignaal er niet geregeld wordt.
Normaal begint de motor bij gelijkblijvende last te pendelen tussen arm en rijk. Er mist een stukje van de puzzel voor de electronica, of er is een mechanisch defect dat ervoor zorgt dat ie niet meer regelt.
Ik denk dat het nu tijd en geld spaart door bij de dealer te laten kijken. Ze kunnen immers wel kostenopgaaf doen? Dan weet je wat er aan de hand is en wat het bij hen kost om het op te lossen. Is het niet veel geld, gelijk laten verhelpen, anders kan je er nog even over nadenken ;->


prefect

Wat je nog zou kunnen doen voordat je naar de dealer gaat is het doormeten van oa de gasklepweerstand.
Neem de connector los van de gasklepbody (connector met 3 draden: geel/wit, geel en geel/bruin) en meet de weerstand tussen de buitenste twee contacten van de gasklepsensor. Bij je 2,5 10v heb je als het goed is een fenix 5.2 management. Het werkplaatshandboek geeft een stationair weerstand (dus met gesloten gasklep) aan van 800-1200 ohm.
Bij een volledig geopende gasklep moet deze waarde tussen de 2000 en 3000 ohm liggen.
Er zijn nog diverse andere sensoren die je zelf kunt doormeten, zoals de luchttemperatuursensor. (ca. 2500 ohm bij 20 graad celcius) enz.

Zorg dat je een werkplaatshandboekje zoals bijv. een vraagbaak in handen krijgt en met de diverse componenten van het brandstofsysteem gewoon door.

Succes!

olov

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Prefect. Mijn vriendin reed net in de auto en zei dat bij de stoplichten opeens het toerental naar 2500 ging. Dit is een nieuw verschijnsel. Ik denk dan aan een vervuilde stationair regelaar. Maar zou dit ook te maken kunnen hebben met de gasklepweerstand? Kan ik deze connector loshalen van de gasklepbody en de metingen met draaiende motor verrichten?
Ik hoop werkelijk dat dit de oorzaak van het probleem is en niet dat ik een nieuw probleem bij heb.  :-\

prefect

Zou met de statonair regelaar te maken kunnen hebben, maar de gasklep zou ook wat kunnen blijven hangen. (vervuiling, kan er ook voor zorgen dat je gaskabel van de trommel los gaat komen).
De stationair regelaar kan er m.i. niet voor zorgen dat je mengsel te rijk wordt.
Het doormeten van de gasklepweerstanden zou ik met stilstaande motor doen. Het lopen van de motor heeft geen enkele invloed op je meting, omdat je de connector (die de weerstand dus verbindt met het motormanagementsysteem) voor de meting moet loskoppelen.
Even voor de duidelijkheid en uiteraard geheel ten overvloede: je meet dus NIET aan de connectorzijde die met de bedrading verbonden is, maar aan de throttle-body (gasklepbehuizing)-zijde.

In mijn vraagbaak staat een hele lijst aan componenten die van invloed zijn op de brandstofinspuiting:
- inspuitventielen;
- vliegwielsensor;
- nokkenasstandsensor;
- luchtdruksensor; (MAP-sensor, boven je radiator, verbonden met vacuumslangen)
- luchtemperatuursensor;
- koelvloeistoftemperatuursensor;
- gasklepsensor;
- lambda-sonde;

Pak het systematisch aan en controleer gewoon alles voordat je lukraak ga vervangen (daar hebben we garages voor  ;) ).


Succes!

volvoTon

Nadat ik alles van de storingen gelezen heb lijkt het wel of het over mijn auto gaat.
Temperatuur meter gaat na 2/3 km volledig in het rood en de ventilator springt aan (blijft ook aan)
Bij koude start onregelmatige loop.
En af en toe een hoog toerental.
Hoog brandstof gebruik (op gas 1 op 7)bij rustige rijstijl.
Mischien komen we er samen wel uit >:(

volvoTon ;)

olov

#25
Als ik jouw problemen zie denk ik dat het met mij inmiddels wel meevalt. Bij mij werd het onrustige lopen en hoge benzineverbruik werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat de sonde verkeerd geschakeld was.

Zoals je hebt kunnen zien ben ik technisch gezien een leek. Maar door advies van anderen begrijp ik inmiddels toch wel een aantal dingen. Zoniet dan wordt het wel verbeterd door de experts dus probeer ik het toch:
- Dat de temperatuur meter na 2/3 km in het rood staat kan denk ik nooit veroorzaakt worden door een te hete motor. Ik zou het daarom op een storing houden, maar waar? Waarschijnlijk overbodig maar hoe zit het met je koelvloeistofpeil?
- Onregelmatige loop zou ik zoeken naar stationair regelaar. Schijnt makkelijk zelf te reinigen te zijn.
- Hoog brandstof gebruik kwam bij mij door een niet regelende lambdasonde. Maar ik vermoed dat er veel oorzaken achter kunnen zitten dat ik me daar niet op zou vastpinnen, zeker gezien je andere problemen.
Succes ermee

volvoTon

Wat ik nu begrepen heb is he een relais wat de storing veroorzaakt van de temp meter.
Hopenlijk is het stationair lopen ook snel opgelost (heb via RIMA een andere stappenmotor besteld)
Als het hiermee niet opgelost is zijn er nog maar twee mogelijke oorzaken
## de nokkenas sensor
## de lamdasonde

volvoTon

MM

Heeft iemand wel eens de weerstand gemeten van de lambda sonde zelf? In de sonde is een verwarmingselement aanwezig, dus op twee van de vier draden moet een weerstand te meten zijn.
Ik heb ook een foutmelding 5-2-1, en ik kan geen weerstand meten op de draden van de sensor. Dit klopt met de foutmelding; voorverwarming lambda defect.

Wat is de gebruikelijke weerstand op de verwamingsdraden van de sonde?

MvrG, Mark 

KIM

Ik heb 'm nog nooit gemeten, maar je kunt van de weestandswaarde eenvoudig een schatting maken. Om iets te verwarmen heb je stroom nodig; hoe hoger de stroom, des te hoger de temperatuur die je kunt bereiken.
De wet van Ohm vertelt wat het verband is tussen stroom, spanning en weerstand: Spanning = Stroom x Weerstand.
Omdat de spanning een vaste waarde heeft, zul je de weerstand omlaag moeten brengen om stroom te kunnen ontwikkelen.
Dit houdt dus in dat de weerstandswaarde van het verwarmingselement dus relatief laag zal zijn (ergens tussen de 1 en 10 ohm).

MM

Dat verwacht ik ook, ik vraag mij enkel af of er uberhaupt iets, naar wat we verwachten, te meten is.

MvrG, Mark