Ervaringen met upgrade remmen 850R

Gestart door 850Joris, 19-09-2002 22:49:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johann

#15
Even over de remkracht van de T5.

Ik heb een V70 T5 gehad en daar hebben die remmen op gezeten waar Marc nu zo blij mee is.
Waarom een investering van destijds dikke 3000 gulden ex de BTW? (nog meer zelfs dacht ik)

Omdat ik met de complete schoonfamilie na een proefritje geen eens een afslag kon halen.

We deden 255 op de teller (zonder chip nog) en toen in de ankers met 6 man in de auto.....
Hij remde leuk tot ongeveer 220 en toen was 't op.
Iets waar de AP's dus geen last van hebben alhoewel ze dan wel iets meer geluid gaan maken.

Ik weet niet welke remblokken Marc er nu op heeft maar ik had er redelijk zachte blokken op omdat de gaatjes in de schijf en harde blokken er voor zorgen dat er ribbels in de draairichting van de schijf komen te zitten na verloop van tijd.
Ook moeten de gaatjes goed open gehouden worden en ze willen met harde blokken wel eerder dicht lopen.

Of de Brembo beter is? Ik denk 't wel maar wel een stuk duurder, dikke 2500 euro voor een complete set.

De standaard remmen waren wel goed bij normaal gebruik maar bij regelmatige snelheden tot ongeveer 220 -230 kmh, zeg maar autobahn klimaat, waren ze niet in staat om een paar stops achter elkaar goed af te handelen.

Ik denk echter dat een goed merk aftermarket schijf ook wel beter kan presteren als de standaard Volvo schijf.

4 rem cylinders per klauw, en nu 6 bij 't nieuwe type met verschillende diameters, en een groter rem vlak zorgen natuurlijk altijd voor een mooiere remverdeling bij zwaardere belasting maar voor F1 prestaties hoef je echt niet voor de AP of Brembo te gaan want de bandjes zijn dan ook een grote factor die de remkracht moeten kunnen verwerken.

De AP's zijn wel voor 't echte serie anker werk.
Je weet wel, elke meter asfalt halen wat 't halen kan en dan ook nog rustig door de scherpe bochtjes rijden ;D

Mijn vader heeft vorige maand nog een autoblad uit Canada mee genomen met een grote remmen test, Brembo zat daar ook bij.
De test auto was een Scooby WRX en de resultaten bij een alleen remmen en remslang transplant waren nu niet echt zoveel beter te noemen maar de repeteer factor was wel een stuk beter, iets wat je in 't dagelijks verkeer bijna niet tegen komt.
Zelfs daar kwam de Brembo nog geeneens als beste uit de test omdat het grens bereik van de remmen niet gehaald werd bij deze redelijk stevig te noemen test.
De "goedkopere" sets haalden dezelfde resultaten.
Grotere schijf diameter en remblok oppervlak en klauwen die minimaal 4 cylinders hadden waren allemaal een verbetering die voldoende te noemen was voor de meeste "straat" auto's.

Ik ben wel heel tevreden met de remmen die standaard op de T5 zitten, ik heb zelfs als primeur voor mij eens 23000 km met een setje schijven gedaan, zelfs de AP's haalden dat niet.

Ik vraag mij dan ook af of deze remmen niet pas te maken zijn op een 850.....

850Joris

#16
CiteerIk ben wel heel tevreden met de remmen die standaard op de T5 zitten, ik heb zelfs als primeur voor mij eens 23000 km met een setje schijven gedaan, zelfs de AP's haalden dat niet.

Ik vraag mij dan ook af of deze remmen niet pas te maken zijn op een 850.....
Johan,
Dank je voor je uitgebriede verhaal.  Leuk :D om te lezen ook.  Uiteraard roept dit weer vragen op...

Ik neem aan dat je het dan hebt over de S60T5.  Wat voor een remmen zitten daar (standaard) onder?  Diameter etc.  En de achterremmen zijn waarschijnlijk van een heel andere opzet. Of niet.  Heb je ervaring met modificaties om meer koellucht naar de schijven te leiden.  Stofkappen weg oid?
Joris



Johann

#17
CiteerJohan,
Dank je voor je uitgebriede verhaal.  Leuk :D om te lezen ook.  Uiteraard roept dit weer vragen op...

Ik neem aan dat je het dan hebt over de S60T5.  Wat voor een remmen zitten daar (standaard) onder?  Diameter etc.  En de achterremmen zijn waarschijnlijk van een heel andere opzet. Of niet.  Heb je ervaring met modificaties om meer koellucht naar de schijven te leiden.  Stofkappen weg oid?
Joris



Sorry, ik bedoelde de S60T5 ja.
Diameter is dacht ik ongeveer 300 bij de S60T5.

Over de stofkappen, ik zou 't echt niet weten.
Meer koeling is altijd beter tenzij de blokken gevoelig zijn voor lage temperaturen.
Sommige blokken hebben gewoon een bepaalde werkings temperatuur nodig om goed te kunnen stoppen.
Als ik naar de S60 onderkant en de wiel kuipen kijk is er ook niet echt een voorziening om de lucht richting schijf te geleiden.
Er zit aan de onderkant in de hoek van de bumper een afdek plaat aan beide kanten die iets een venturi vorm hebben en de lucht iets richting wiel kuip geleiden maar daar heb je 't dan ook mee gehad.
Je moet wel oppassen dat je geen "rotzooi" geleiders maakt dus de lucht geleiding zou uit een gedeelte moeten komen waar niet gelijk regen water en stof/zand recht op de schijf geblazen kan worden.

Je zou eerst met de standaard schijven en iets minder "fading" gevoelige blokken kunnen kijken of 't remgedrag verbeterd kan worden en eventueel iets meer koeling op de remmen kunnen creëren met een bgeleiding of een slang om 't krom trekken tegen te gaan maar ik denk toch dan dit gewoon aan de kwaliteit van de schijf ligt.
Ook niet de voet op de rem houden als de auto na een stevige stop stil staat, beter is om 'm al remmend dan heel langzaam te laten kruipen.
Als je stil gaat staan met de rem er op kan de spanning niet gelijkmatig verdeeld worden omdat het gedeelte onder de remblokken niet kan afkoelen en dan zal de schijf ook gaan trekken.


Mellow_yellow

#18
Citeerdat wil niet zeggen dat ze niet verkrijgbaar zijn.

Mijn leverancier zegt van niet, alleen Greenstuff voor achter.

jan855t5r

#19
Marc, wat betreft de EBC-rood-blokjes voor op de achteras, ik heb het onderdeelnr. waarschijnlijk nog wel voor je want ik heb het originele doosje nog liggen; watch this space.

Ludo, waarom zouden gladde schijven niet goed zijn? Je wilt toch helemaal geen groeven? Nieuwe schijven zijn ook net spiegels en die remmen prima.
Als ik na een forse rit door de wielen heen de klauwen achter aanraak dan zijn ze flink warm wat betekent dat er bewegingsenergie is omgezet in warmte. Volgens mij werkt de rem dan prima.
Wat heb jij op je achteras gemonteerd?

Het enige nadeel dat ik tot nu toe met de rode blokken ervaar is opwarmtijd die nodig is. (ze geven zelfs geen piep)

mvgr,
jan



Mellow_yellow

#20
Jan, ik hou me aanbevolen voor dat onderdeelnummer EBC Rood achteras 850. Graag! Ik heb er nu standaard blokken opzitten, maar die piepen verschrikkelijk als ik een paar keer hard heb geremd.  :(

Rene

#21
Heb nog geen ervaring met upgrade, maar dat er andere remmen onder moeten cq gaan dat is zeker.
Mijn ervaring met de originele remmen is gewoon weg (een heel lelijk woord) slecht.

jan855t5r

#22
Marc,
Belofte maakt schuld:
productnummer EBC-rood achteras: DP3104
productnummer EBC-rood vooras   : DP3880

Ze worden geleverd zonder anti-tril shims voor tussen blokje en zuigertje maar die kan je zelf eenvoudig maken; ik heb ze gemaakt van dun epoxy-plaat (glasfiber) , je weet wel, waar ze ook electronica-circuits op solderen; supersterk, hittebestendig en roestvrij.

Ludo,

Ik denk dat niet alleen de blokken de oorzaak zijn van het gebarsten spiegel effect maar ook het zwaardere gebruik van de remmen. Het is immers niet voor niks dat je die semi-race-remblokken monteert: om harder te remmen met dezelfde schijven. Dat dan ook de schijven harder op hun donder krijgen en dus sneller slijten verbaast mij niet. maar hoe dan ook zal ik jou ervaringen in m'n achterhoofd houden en desnoods de schijven eerder vervangen. Overigens ga ik voor de achteras ook een stap terug de volgende keer: groen i.p.v. rood.

Wat betreft remtemperaturen vlak na een pittige rit:
Voorremmen: klauw vrijwel niet meer aan te raken zonder je vingers te verbranden! Velgen warmer dan handlauw.
Je kan ze ruiken!  8)
Achterremmen: klauw nog net met de hand aan te raken zonder jezelf te branden. Velgen nauwelijks warm.
Met de rembalans zit het dus wel OK.

groet
Jan

850Joris

#23
CiteerEven over de remkracht van de T5.
... maar voor F1 prestaties hoef je echt niet voor de AP of Brembo te gaan want de bandjes zijn dan ook een grote factor die de remkracht moeten kunnen verwerken.

De "goedkopere" sets haalden dezelfde resultaten.
Grotere schijf diameter en remblok oppervlak en klauwen die minimaal 4 cylinders hadden waren allemaal een verbetering die voldoende te noemen was voor de meeste "straat" auto's.

Johan,

Ik heb nog geen keus kunnen maken.  De nood is ook nog niet zo heel hoog. Welke andere mogelijkheden (sets) zijn er dan?  Het gaat mij met name op een goede vertraging en het uitblijven van trillingen. Het op temperatuur brengen van de remmerij voor het spul het goed doet lijkt me persoonlijk niet handig. Ik ben zeer benieuwd naar welke goedkoopere oplossingen er zijn.

Ludo,

Ik ben zeet benieuwd naar de resultaten van je experiment.  Heb jij last van trillingen?

Jan,

Heb jij last van trillengen bij het remmen?  Wie heb jij als leverancier?

Groet en vast bedankt,

Joris

Mellow_yellow

#24
CiteerWelke andere mogelijkheden (sets) zijn er dan
Groet en vast bedankt,

Joris

Misschien is de High-Spec kit iets? Made in UK en met giga-remschijven van 335mm en 32mm dik! Als dat nog krom gaat ben ik een banaan.....  :P

850Joris

#25
CiteerMisschien is de High-Spec kit iets? Made in UK en met giga-remschijven van 335mm en 32mm dik! Als dat nog krom gaat ben ik een banaan.....  :P

Ik heb ze inderdaad op je site gezien.  Wat zijn de ervaringen met deze set?  Hoe moeilijk is de montage? Of moeten er echt zaken pas gemaakt worden met brackets ed.  Zijn er nog keuzes te maken in type schijf (gegroefd, gaten, of niets) en blokken (graag die het koud al goed doen).  Wat zijn prijzen van blokken en schijven als ze aan vervanging toe zijn.  Zijn deze standaard of zit ik voor altijd vast aan de High-Spec spullen?

Heel vragen hè,  maarja de remmerij is standaard gewoon niet voldoende berekend op het gewicht en de snelheid en is het dus interessant voor elke roffelaar.

Joris

850Joris

#26
CiteerJoris,
trillingen treden bij mijn weten alleen maar op als de schijven krom zijn, nooit van het remmen zelf.
de schijven die ik nu erop heb zijn niet krom en kunnen volgens mij wel echt tegen hogere temperatuur.
zachtere (originele) blokken zou natuurlijk ook weer betekenen méér warmte, het gaat mij persoonlijk namelijk meer om de vertraging bij hogere snelheden, ook al doe ik dan minder km met een setje.
toch moet ik toegeven dat het afgelopen zondag bijzonder goed meeviel met afremmen vanuit 200km/uur.
ook valt het me op dat fading nihil is, bij stevige acceleraties en late stops op gewone korte wegen merk ik een groot verschil in remkracht.
wat Johan daar schrijft is ook nog een optie, een remklauw met 4 of 6 zuigers.

Het trillen kan ook pas gaan optreden wanneer de remmen zeer heet worden.  Bij normaal gebruik heb er dan nauwelijks last van.  Als ze eenmaal trillen duurt het weer een poosje voor je er vanaf bent.  Zo te horen heb jij het nu goed voorelkaar.  Alleen als de remmen koud zijn wil je er ook op kunnen vertrouwen.  Kun jij geen groen blokken monteren ipv de rode.  Met standaard heb je toch weer meer last van fading denk ik.  Met zijn allen komen we wel tot een goede combinatie.  Gr. Joris

phil

#27
;D Volvo levert zelf een upgrade, de Volvo Performance remmenset: grotere en dikkere schijven 330mm, nogal wat grotere en dikkere blokken,grotere en zwaardere klauwen met een enorme grote zuiger, ''metalen'' remslangen. Alles origineel Volvo en goedkoper dan de buitenlandse upgrade's.
Heb ze zelf onderliggen; remmen perfect en gaan lang mee, heb de blokken er reeds 40k onderliggen en kunnen zo te zien nog 40k. De schijven vertonen ook nog steeds geen slijtagetekenen, en bekenden weten dat ik toch wel behoorlijk gasgeef.

jan855t5r

#28
Joris,

Nee, ik heb nu totaal geen last meer van trillingen.
Ik heb schijven van TAROX gemonteerd, type G88.
Volgens mij zijn dit de schijven met de meeste groeven (20 per zijde) die je kan kopen in de standaard diameter van 280mm. De groeven maken wel een beetje meer geluid. Dit merk wordt veel gebruikt in de rallysport (o.a. gezien op een Mitsubishi Lancer Evo6 tijdens de afgelopen ELE-rally, in de avondschemer zie je de schijven daar roodgloeiend aan het werk = 750C++   8) ;D )
Ik geloof niet in 'gaatjes'  door-en-door want die verzwakken de schijf te veel, kans op barsten is dan groter.

Bij de montage van de schijven moet je HEEL precies te werk gaan:
De pasvlakken van de schijf op de naaf moeten PERFECT schoon en roestvrij zijn. (schijf kan dan niet slingeren tenzij de slingering al in de schijf zelf aanwezig is)
Bij nieuwe schijven: na montage rondom nauwkeurig ontvetten.
De pasvlakken van de klauw aan de fusee moeten ook PERFECT schoon zijn. (de klauw duwt het blokje dan perfect onder een hoek van 90 graden tegen de schijf)
De klauw moet soepel over z'n glijpennen kunnen glijden (smeren met hitte bestendig vet)
De blokjes moeten vrij kunnen bewegen in de klauw. Monteer ze met kopervet aan de achterkant maar hou het frictiemateriaal vetvrij!! Monteer eventueel anti-tril shims tussen blokken en zuigertjes/klauwdeel
HEEL belangrijk: bij het monteren van het wiel moet iedere wielbout met exact DEZELFDE aanhaalmoment worden aangetrokken met een momentsleutel. Zo niet dan kan dat leiden tot kromtrekken van de schijf. (misschien heb je hier ook wel last van als je remmen warm zijn en gaan trillen, trek je wielbouten maar eens na met een momentsleutel bij koude remmen, 110Nm)

Andere zaken die trillingen in de remmen kunnen veroorzaken:
* Je nieuwe blokjes zijn nog niet op de (gebruikte)schijven ingeremd. Bij sport-remblokken kan dit wel en paar-100-km duren maar daarna is de trilling ook weg.
* Een kromme velg. (auto opkrikken, wiel laten draaien en goed kijken naar de velgrand)
* Een gebroken/beschadigd karkas in de band. (stoepje op-stoepje af....)(controleer de band vooral in de wangen op vreemde vervormingen en bulten, vervangen als je die tegenkomt! een karkasbreuk is vragen om een echte klapband)
* onbalans in de band/wiel-combinatie
* Een wiellager met te veel speling (voelbaar door in zijwaardse richting aan het wiel te sjorren)
* Een defect ophangingsrubber/spoorstangkogel
* Ongelijkmatig afgesleten band (vlak stukje erin)
Door het verschuiven van het dynamische drukpunt naar voren, vanwege het harde remmen, kunnen dit soort foutjes pas onder deze omstandigheden merkbaar worden.

Ik zou zeggen: REM ZE D'R UUT!  ;D
suc6
Jan

850Joris

#29
Citeer;D Volvo levert zelf een upgrade, de Volvo Performance remmenset: grotere en dikkere schijven 330mm, nogal wat grotere en dikkere blokken,grotere en zwaardere klauwen met een enorme grote zuiger, ''metalen'' remslangen. Alles origineel Volvo en goedkoper dan de buitenlandse upgrade's.
Heb ze zelf onderliggen; remmen perfect en gaan lang mee, heb de blokken er reeds 40k onderliggen en kunnen zo te zien nog 40k. De schijven vertonen ook nog steeds geen slijtagetekenen, en bekenden weten dat ik toch wel behoorlijk gasgeef.

Klinkt mij als muziek in de oren. Weet een normale dealer van het bestaan van deze set? Wat zijn de kosten? Heb je de montage zelf uitgevoerd?

Groet,

Joris