een 850 Estate aanschaffen

Gestart door EMB, 30-04-2006 19:48:57

Vorige topic - Volgende topic

EMB

goedendag vrienden van het forum.
Mijn gezinnetje word groter twins upcomming.
Ik moet hierdoor een groter voertuig aanschaffen en nu een uitgelezen kans om een volvo aan te schaffen.
Ik dacht meteen aan een Estate vanwege zijn grote laad vermogen. Aleen weet ik niet het verschill tussen de v20 en de 10.
Ik heb het forum doorgelezen en er staan veel nuttige wetenswaardigheden op.
We spreken elkaar wel weer op het forum mannen

)()()sT

Welkom!

Ik neem aan dat je 10V of 20V bedoelt...
10V: een 10-kleppen motor - 140 pk bij een 2.5;
20V: een 20 kleppen motor - 170 pk bij een 2.5;

Succes met je zoektocht en tot op het forum (tzt. wel met foto he ;))

FGG

En dan zou ik toch voor de 20V gaan. Net even dat beetje extra bij een niet al te lichte auto.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elmarconi

Citaat van: FGG op 30-04-2006 20:26:48
En dan zou ik toch voor de 20V gaan. Net even dat beetje extra bij een niet al te lichte auto.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het verschil 10v en 20v wel meevalt. Als je de koppel-toerenkromme's vergelijkt van deze motoren zie je dat het verschil in koppel en vermogen pas flink oploopt tussen de 5000 en 6000 rpm. Maar dat zullen anderen met meer volvo-ervaring kunnen beamen danwel weerleggen.

Tussen de 2000 en 4000 rpm, het gebied waarin je het meest zult karren, is het verschil max 10kW.
Was de 20V wel doet vanwege de betere ademhaling is doorhalen tot +7000 rpm.
--
Autogas Inside . . .

Maarten

ALs er bijna geen verschil zou zijn, waarom hebben ze die twee versies dan gemaakt??

Groet maarten
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

elmarconi

Citaat van: Maarten op 30-04-2006 21:55:04
ALs er bijna geen verschil zou zijn, waarom hebben ze die twee versies dan gemaakt??

Kosten. Een 20V cylinderkop is duurder om te fabriceren dan een 10V. Meer onderdelen, meer bewerkingstijd.

Zoals gezegd, wil je hard en hoog in de toeren rijden, is een 20v veel beter. Maar 't gros van de volvo-clientele zal nooit boven de 3500 rpm komen, en het gaspedaal nooit meer dan halfweg indrukt krijgen. De 10v is dan een betere ( meer economische) keuze m.i.

--
Autogas Inside . . .

holland850

he AMB
Wat voor een je kiest het blijft een geweldige gezins auto met veel power en laadruimte zeker met kids.
groetjes van uit oostenrijk
onze huis hier in rauris
http://www.landhuisrauris.com

why-not

CiteerWat voor een je kiest het blijft een geweldige gezins auto met veel power en laadruimte zeker met kids.

mee eens ;) ;D

ekwadraat

Ik heb een 850 estate 10V uit 1996. Hierin neem ik met gemak 3 kinderen, 1 border colly en in de vakantie een hoop bagage mee.

Met 140 PK sterk om lekker te kunnen rijden.

groet, E2

PS: ... en m'n vrouw natuurlijk...

IRH

Ja, hier ook een 10V, ook 4 persoen, 2 Golden retrievers en een hoop bagage....zonder enige moeite..lang leve de nivomats ;D

Eugene

Citaat van: elmarconi op 30-04-2006 22:03:31
Maar 't gros van de volvo-clientele zal nooit boven de 3500 rpm komen, en het gaspedaal nooit meer dan halfweg indrukt krijgen. De 10v is dan een betere ( meer economische) keuze m.i.

En die volvo-clientele die wel regelmatig boven de 3500rpm komen en het gas vaak meer dan half intrappen, kopen vaak een 20v (met turbo)

Dus als je een normale rijder bent dan zul je echt niet tekort komen met een 2.5 10v

If it's not blown, it sucks...

GeertG

Als eigenaar van een 10V - 2.5i uit '95 (op LPG) kan ik me helemaal aansluiten bij de laatste paar berichten. Al dik 2 jaar rij ik met veel plezier rond  :). Wanneer je de keuze hebt zou ik wel controleren of er inderdaad nivomats aanwezig zijn. Scheelt behoorlijk wanneer je aardig beladen bent (of zoals mij af en toe een caravan trekt).

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Eugene

Citaat van: GeertG op 04-05-2006 12:16:49
Wanneer je de keuze hebt zou ik wel controleren of er inderdaad nivomats aanwezig zijn. Scheelt behoorlijk wanneer je aardig beladen bent (of zoals mij af en toe een caravan trekt).

Dat is de positieve kant. Als ze kapot zijn dan hangt er ook een flink prijskaartje aan om er weer neiuwe onder te hangen :o

If it's not blown, it sucks...

Frans Harkema

Citaat van: eugene op 04-05-2006 18:35:26
Als ze kapot zijn dan hangt er ook een flink prijskaartje aan om er weer neiuwe onder te hangen :o

Net wat je zegt, als ze kapot zijn. Zijn ze niet kapot, dan kun je er veel plezier van hebben.