Schakelrelais airco ECC

Gestart door Enno, 22-05-2006 09:06:03

Vorige topic - Volgende topic

Enno

IK heb weer een probleem met airo...

Hij schakelt niet in, ook al staat hij op aan of stand ijskoud.

Onder de motorkap zit een relais, waarvan ik een open en een gesloten heb. Het lijkt er op dat het relais niet wordt aangestuurd door de ECC unit in het dashboard.

Gebruik ik de open dan kun je wel de airco handmatig aanzetten door het relais zelf kort te sluiten. De airco begint dan te koelen net zoals hij dat deed totdat hij er eind van vorige week mee stopte.

Vorige week had ik een storing op de 1e lambda sonde schijnt opdezelfde zekering te zitten als de Airco. Airco deed het wel 1e lambda gaf dus een storing.

Volvo dealer had ECU uitgelezen enige foutmelding die er instond was de temperatuursensor. Ik heb dit weekend alle stekkers in het dashboard maar eens losgehaald zonder resultaat. Er is volgens mij geen sprake van te weinig druk in het systeem

Ik zit zelf te denken aan :

1. Is er misschien toch ergens een electrisch probleem (Lambda / airco waardoor ECC geen aansturing van airco relais kan verzorgen?
2. De ECC unit in het dashboard heeft er de geest aan gegeven?
3. Wat kan er nog meer voor zorgen dat airco niet inschakelt?

roelsmeekens

Hoi,

Ik zou als eerste de druk in het airco systeem na laten kijken!
Als blijkt dat die niet in orde is heb je het probleem gevonden, als de druk wel in orde is kan de lage druk sensor defect zijn of de speling van je magneet koppeling te groot zijn enz! :(
Lambda sonde kan geen verband hebben met de werking v.d airco.
WWW.SMEEKENS.NL    

Enno

pomp is nieuw. ik had zelf ook al gedacht aan sensoren. Lagedruksensor zou storingscode moeten geven lijkt me. De enige die een probleem geeft is een temperaruursensor.

thuur

Het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk dat de airco ook naar de motortemperathuur kijkt (motor te warm=airco uit?).

Eerst de bekende storing oplossen, dan verder zoeken.

Gr ;)

b0nkolok

Citaat van: thuur op 22-05-2006 20:56:11
Het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk dat de airco ook naar de motortemperathuur kijkt (motor te warm=airco uit?).

Eerst de bekende storing oplossen, dan verder zoeken.

Gr ;)

Bij m'n vorige T5-R sloeg de airco af wanneer de turbo aangesproken werd om erna weer aan te slaan wanneer ie weer NA reed.
In m'n huidige groene doet de airco 'gar nichts' of 'nada'. Zal het systeem bij gelegenheid wel es nalopen. Heeft bij mij geen prioriteit, maar moet uiteraard wel weer es werken.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Roger B.

vaak heeft een airco ook een sensor die kijkt of je erg veel vermogen vraagt van je motor (gaspedaal vol ingetrapt bijvoorbeeld) om dit gevraagde motorvermogen ook zoveel mogelijk te geven wordt de airco dan (bij sommige merken/types) uitgeschakeld

Enno

Leuke opmerking......

Auto heeft 12 dagen geleden aan beurt gehad waarbij de bougies na 45000 zijn vervangen...Heb er nu 1400 km mee gereden...en airco doet het nog steeds...begint er sterk op te lijken dat er blijkbaar iets is als een relatie gevraagde motorvermogen & uitschakelen airco als het gevraagde vermogen niet kan worden geleverd met airco.

Tevens lijkt de airco het gaande weg beter te gaan doen...bij stand 20 graden van de ECC wordt het ook lekker koel...

ed

Bij gas vol in wordt de airco uitgeschakeld. Heeft echter niets met de staat van onderhoud te maken! Ik denk dat het toeval is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Enno

Wel heel toevallig toeval... :) Auto rijdt inmiddels weer zo'n 10% zuiniger.....bij mijn weten is er weinig verder aan gebeurd