inhouden/arm mengsel

Gestart door prefect, 24-06-2006 17:24:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

prefect

Hellup!!

Mijn 2.5 10v heeft een vreemd probleem. De motor houdt op benzine enorm in, er is echt niet mee te rijden (horten, stoten e.d.).
Op lpg loopt íe perfect (dus dan zal het probleem m.i. niet in de ontsteking zitten).
Ik heb het volgende gedaan/geconstateerd:

- Brandstofdruk bij lopende motor netjes 3 bar, gaat omhoog bij gas geven;
- Wanneer ik het signaal van de lambda-sensor meet zie ik het voltage helemaal omlaag gaan, tot het punt dat íe slecht stationair gaat lopen.
Volgens mij wordt het mengsel dus door de boordcomputer "arm" gemaakt.
- Wanneer ik de benzineretourleiding even afklem (zodat de brandstofdruk voor de injectoren dus flink hoger wordt) begint de motor meteen beter te lopen. Ook dit duidt op het door de computer steeds verder terugbrengen van de hoeveelheid ingespoten benzine.
- Ik heb al een andere lambda-sensor van een andere goed lopende auto gemonteerd: geen verschil;
- Ik heb de MAP sensor (meet onderdruk inlaatspruitstuk) al omgeruild: geen verschil;
- Het loshalen van de connector van de luchttemperatuurmeter heeft geen merkbare invloed. Wanneer ik de weerstand meet is die ca. 2000 ohm. Deze zou 2500 ohm moeten zijn, maar ik vraag me af of dit wel een grote invloed kan hebben.
- Ik heb alle vacuumslangen, inlaatspruitstuk, kerstboom e.d. al gecontroleerd: geen lekkages.

De hamvraag is dus: Wat kan er de oorzaak van zijn dat de computer de hoeveelheid ingespoten brandstof zo ver terugbrengt dat de motor verrot gaat lopen? Hij negeert hierbij zo te zien ook het signaal van de lambda-sensor die netjes aangeeft dat het mengsel te arm is!

Jeroentjuh


prefect

#2
Toerental is goed. Ik krijg alleen een 5-2-1 code.
Wanneer die toerentalsensor (nokkenas-sensor) niet goed zou werken, zou ik dat op lpg ook moeten merken. Wanneer ik alles reset en de accu een tijdje los haal, loopt íe stationair ongeveer 30 seconden goed en dan gaat íe de benzinetoevoer "knijpen". Bij vermogensvraag gaat het direct al fout.

prefect

De 10v heeft geen lmm. De hoeveelheid aangezogen lucht wordt gepaald aan de hand van een luchttemperatuursensor (blauw, zit op de plek waar bij de 20v's de lmm zit) en het signaal van de MAP (meet onderdruk inlaatspruitstuk, zit gemonteerd tegen de radiator).

patvdm

#4
heb ook een 2.5 10v, die momenteel hortend en stoten op benzine rijdt.  Op gas geen problemen.
Bougies vervangen, rotorkap vervangen, nokkenas-sensor vernieuwd, ...
Het starten gaat vlot, maar na enkele seconden stationair draaien, krijgt ie een te rijk mengsel (denk ik): het ruikt naar onverbrande benzine en het toerental zakt naar ca 700 toeren.  Na een minuut of zo draait ie weer wat meer regelmatiger. Het aanzetten in eerste versnelling is een ramp: horten en stoten tot ie over gaat ^p gas. Tijdens het rijden op benzine wordt het tussen ca 2800 en 3500 toeren heel moeilijk: de wagen houdt in (vervelend om bvb. in te halen) en eens over de 3500 toeren gaat ie terug vlot. In lagere versnelling is dit iets beter.

Dinsdagavond gaat ie terug naar zijn dokter, er wordt nu gedacht in de richting  van de injectoren.

In ieder geval volg ik dit item de komende dagen.

Grtz
144 '72 / 145 2.1 '78 / 245 d '84 / 245 d '86 / 940 tdi '92 / 244 gle 2.3 '83 / 850 2.5 10v '96 / xc70 D5 '02

thuur

Citaat van: prefect op 24-06-2006 17:42:08
Toerental is goed. Ik krijg alleen een 5-2-1 code.
Wanneer die toerentalsensor (nokkenas-sensor) ....

De vliegwielsensor/krukassensor is de toerentalsensor. Trouwens ook gebruikt voor BDP bepaling.


Gr 8)

Ludo


patvdm

Nog even geduld,  op 10 juli worden de injectoren gereinigd.  Ik geef zeker nog een seintje wat het resultaat zal zijn.
144 '72 / 145 2.1 '78 / 245 d '84 / 245 d '86 / 940 tdi '92 / 244 gle 2.3 '83 / 850 2.5 10v '96 / xc70 D5 '02

Ludo

Citaat van: patvdm op 27-06-2006 18:18:09
Nog even geduld,  op 10 juli worden de injectoren gereinigd.

starten op benzine of lpg?.
of rij je tussentijds ook nooit op benzine dan?.

patvdm

#9
Citaat van: Ludo op 27-06-2006 21:29:53
Citaat van: patvdm op 27-06-2006 18:18:09
Nog even geduld,  op 10 juli worden de injectoren gereinigd.

starten op benzine of lpg?.
of rij je tussentijds ook nooit op benzine dan?.

start op benzine, tussendoor doe ik toch wekelijks een kort ritje benzine op aanraden van de garage. Tijdens het rijden op benzine werden de symptomen echter steeds duidelijker, vandaar de doktersvisites...

Wat mijn roffel betreft, gaat het om een verdamper.
144 '72 / 145 2.1 '78 / 245 d '84 / 245 d '86 / 940 tdi '92 / 244 gle 2.3 '83 / 850 2.5 10v '96 / xc70 D5 '02

prefect

Mijn 10v heeft een lpg necam dampinjectiesysteem, maar daar zit het probleem niet. Op lpg loopt íe perfect.
Voor de lpg installatie is destijds een tweede lambdasonde gemonteerd ipv het "delen" van de bestaande sensor met het benzinesysteem. Ik heb de sensoren verwisseld, maar dat maakt geen verschil: lpg ok, benzine niet.
Volgens mij zou de motor op lpg ook beroerd moeten lopen wanneer bijvoorbeeld de nokkenas-sensor of de krukas-sensor defect zouden zijn.
Of heb ik dat verkeerd?

De weerstand van de luchttemperatuurmeter is wel wat lager dan de 2500 ohm die VADIS aangeeft, maar als dat tot problemen zou leiden, zou dat toch na het warmworden van de lambdasensor (dan gaat 'ie namelijk pas mee doen) door het signaal daarvan gecompenseerd moeten worden??
Het stomme is, dat de computer van de lamdasonde te horen krijgt dat het mengsel te arm is, maar het wordt toch niet rijker geregeld.

Aan de injectoren ligt het volgens mij ook niet. Na het resetten van de computer loopt íe eerst goed, tot het moment dat de brandstoftoevoer teruggeregeld wordt en de motor weer een te arm mengsel krijgt.

Ik heb ook even gedacht aan het brandstoffilter, maar als dat de oorzaak zou zijn, zou je dat moeten zien aan het teruglopen van de benzinedruk op de rail. De benzinedruk wordt echter mooi constant op 3 bar gehouden (behalve bij het gasgeven, dan wordt íe ivm de onderdruk netjes omhoog geregeld).

Zou dan toch de computer zelf problemen geven?

Ludo

Citaat van: prefect op 28-06-2006 21:38:29
Het stomme is, dat de computer van de lamdasonde te horen krijgt dat het mengsel te arm is, maar het wordt toch niet rijker geregeld.

daarom zit het probleem nog niet meteen in de lambdasonde.
de computer ontvangt méér gegevens dan enkel deze.
als er geen signaal ontvangen word van een andere sensor, kan het net zo goed gebeuren dat de lambdaregeling of stationairregelklep uitgeschakeld worden.

prefect

#12
Dat zeg ik toch ook niet ::). Ik weet dat de lambda-sonde ok is. Ik vraag me alleen af waarom de computer het signaal van de lambdasonde negeert!

Of de computer is defect, of er is iets dat door de computer belangrijker wordt gevonden dan het signaal van de lambda-sonde. Ik weet niet of de computer een soort prioriteitenlijst heeft.

In Vadis staat netjes opgesomd welke sensoren/gegevens de computer gebruikt om te bepalen hoeveel en wanneer er brandstof ingespoten moet worden.
Zo even uit het hoofd staan daar de lambdasonde, MAP (MAF?) sensor, luchttemperatuursensor, koelvloeistoftemperatuur, krukas-sensor, nokkenas-sensor en de gasklepsensor bij.
Volgens mij heb ik alles + de benzinedruk al gecontroleerd. Het enige dat ik kan vinden is dat de weerstand van de luchttemperatuursensor niet 2500 ohm maar 1900 ohm is. Wanneer ik deze loskoppel krijg ik netjes een 1-2-2 foutcode, maar ook bij het noodloopprogramma dat dan blijkbaar gestart wordt en uitgaat van een bepaalde vaste of een elders gemeten temperatuur, heb ik hetzelfde probleem.

VolvoSpecialist

@ prefect, je ziet iets over het hoofd, de 850 10v heeft een andere lambdasonde, die regelt namelijk niet van 0 volt (arm) naar 1 volt (rijk), maar van 5 volt (arm) naar 0 volt (rijk), net andersom dus.  ;D

Waarschijnlijk hebben ze er een andere (verkeerde) lambdasonde ingezet, dus de (verkeerde) lambdasonde meet een arm mengsel (0 volt) en de regeleenheid denkt dat het mengsel te rijk is (0 volt) en regelt het mengsel nog armer.  ???

(bijna) Alle installatie (incl gasinstallaties) regelen van o volt naar 1 volt, daarom hebben ze er voor de gasinstallatie een lambdasonde bijgezet.
Behalve de 850 10V die regelt van 5 volt naar 0 volt.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

elmarconi

Rechtstreeks uit Vadis:

U fluctuates between 1 – 5 volt Low voltage = engine rich High voltage = engine lean

Als je alle signaalspecs wilt weten even een PM.
--
Autogas Inside . . .