Dakstrips restaureren in 7 stappen (met foto's)

Gestart door Patrick_24, 08-07-2006 01:05:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Eugene

Je kan ze langs de voorruit gewoon eraf trekken.

If it's not blown, it sucks...

Gmid

Ze zitten erop, maar nog niet helemaal naar wens. Er zitten op twee plekken twee zwarte blokjes onder, welke op elkaar liggen. De onderste zit aan het dak over zo'n pinnetje geschoven. De bovenste zit de strip in geschoven. Deze twee blokjes liggen op elkaar, en zaten ook op elkaar. Maar dit geeft nu een verdikking van ±2-3 mm.
Volvo C30 '12

Gmid

Oke, na wat vergelijkingen (thanks Marco), blijken er bij de 850 twee versies dakstrips en dus ook twee versies zwarte blokjes zijn. Deze zwarte steuntjes zitten op de plek van de dakdrager ter versteviging. <94 bestaat de zwarte plastieken versteviging uit 2 delen, eentje die je op het pinnetje aan 't dak bevestigt, en een los geleide rail welke op het onderste deel ligt. >94 bestaat de versteviging uit 1 deel welke aan het pinnetje vast klemt, waar de geleide rail al in ligt. De >94 versie is de rail veel dieper dan de <94.

Als je dus nieuwe dakstrips bestelt, zijn deze >94 en gaan deze er van uit dat de geleide rail dieper is. De inkeping in de strip die precies in het zwarte blokje moet vallen is dus minder diep dan noodzakelijk moet zijn voor <94 blokjes.

Dit klinkt allemaal erg vaag, en ik zal proberen dit zsm te verduidelijken met wat foto's van de twee versies. Het komt er in ieder geval op neer dat als je een <94 roffel hebt, dat je met de dakstrip ook meteen nieuwe zwarte plastieken steuntjes moet bestellen welke op de plek van de dakdrager liggen.
Volvo C30 '12

combinedforces

Nu heb ik van 't weekend het plan opgevat eens te zien wat ik ga doen met die strips. Boy Geenacker zit hier letterlijk om de hoek maar die heeft alleen een rechter strip liggen, terwijl bij mij de linker eigenlijk aan vervanging toe is. Helaas is ook de verbinding tussen het rubber en het alu stuk over een lengte van +/- 10 cm. Daarnaast is een van de kunststof blokje aan gort (voorzover ik kan zien, heb de strip nog niet helemaal verwijderd). Ik neem aan dat ik gewoon een nieuwe strip moet hebben. 

Graag heb ik tijdig een nieuwe strip, omdat er nu dus water in het gootje kan (kan dit kwaad?). Zoals gezegd, Geenacker heeft er geen, AutoRima is geen optie omdat ik gewoon moet werken tijdens hun openingstijden en Marans is te duur. Geenacker vraagt 10 euro, AutoRima 25, Marans 40 (!) en de dealer 136 euro ex...

Zijn er nog andere goede sloperijen cq. handelaren met 2e hands onderdelen in de regio Oss/Nijmegen? Ik meen me herinneren dat er in Beuningen ook een zit, maar ik weet niet wie.

Gmid

Water in het gootje kan totaal geen kwaad. Alles is netjes dicht.

Mocht je toch nieuwe bij de dealer bestellen, bestel er ook een setje blokjes bij, omdat die kunnen verschillen bij de verschillende 850s. Ze zitten namelijk standaard ook niet bij een nieuwe strip. Moeten er dus los bijgekocht worden.
Volvo C30 '12

Brt

Ik ben er dit weekend ook impulsief aan begonnen. De rechter strip had ik dankzij de duidelijke beschrijving zomaar los. De linker kant ging een stuk lastiger en er zijn een aantal blokjes stuk gegaan. De oorzaak: aan de linker kant moet je de blokjes juist naar achteren schuiven om ze los te krijgen.
Nog een opmerking. Het groene blokje wil niet schuiven over de strip. Niet met gedoseerd geweld tenminste. Deze moet je laten zitten en als je alle ander blokjes los hebt met strip en al naar achteren schuiven en los klikken. Dat geldt voor de rechter strip. De linker strip moet juist naar voren geschoven worden. Het groene blokje links is trouwens blauw.
Dit geldt in ieder geval voor mijn 850 GLT  uit 1994.


fransb85

ik wil eigenlijk mijn dakrails eraf halen. moet je dan die drie torxjes ook apart losschroeven of in een keer de hele strip eraf ratsen?

Jak

#37
Citaat van: Patrick_24 op 27-08-2006 16:47:45
Luitjes,
....... Dus voor diegene die nog gaan beginnen...FOTO's!!!

Daar dan :)



Van het topic http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=21528.0
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Nicolaaz

Ik ga toch zeer binnenkort ook maar eens aan mn dakstrips beginnen.

Ik zal wel een verslagje en wat foto's maken dan....

In iedergeval is dit een erg NUTTIG en HULPZAAM topic!

Driewerf hoera!!  :eusa_dance:
Volvo.... for life?

gjg

Een goed verslag maar ben er nog niet helemaal achter hoe die strips nu precies vast zitten, maar dat komt wel. De vraag is nu of de strips bij een V70 classic op de zelfde manier vast zitten. Weet iemand dat ?? ???

GJ

combinedforces

Nou ben ik van het weekend ook bezig geweest, het kan iets makkelijker (het idee van een schroevendraaier in de buurt van mijn lak...)

Even naar een autoschadeherstelbedrijf gereden en die kerel trok de dakstrip er in 1 vloeiende beweging af. Vrijwel alle klemmen bleven zitten, een enkele was kapot. Geen nood, ik had voldoende reserve. Blokjes terug in de 'paddestoeltjes' geklikt en met een vuist de nieuwe dakstrip erop geklopt. 5 minuten werk per kant.

De blokjes terugmeppen met een schroevendraaier was geen optie, de rubber rand van de strip was te stug om eronder te komen.

nickk.

Het groene blokje, wat hier in de beschrijving genoemd word, zit bij mij er ook op, maar er zit nog een haakje aan dat ervoor zorgt dat dat blokje niet kan schuiven. Een soort pinnetje in de sierlijst. Moet dit bij het bevestigen erin blijven of moet het daarin getikt worden?

MartGri

Ben van de week ook maar eens aktief geworden n.a.v. dit topic.
Het is helemaal simpel, lukt mij zelfs met mijn 2 linkerhanden  ;D

Hartelijk bedankt voor de duidelijke beschrijving.
Wat mij het meest opviel was dat de ene kant binnen 2 minuten 'kaal' was en de andere kant (die er het slechtste uitzag) ben ik een paar uur mee bezig geweest  :eusa_doh:

Maar alles bij elkaar ziet het er weer gelikt uit en het geruis is weg  :eusa_dance:

Jak

#43
Citaat van: Jak op 11-09-2007 21:07:39
Luitjes,
....... Dus voor diegene die nog gaan beginnen...FOTO's!!!


En toen moest het wel  :eusa_whistle:
Strip was van het dak gevallen in de wasstraat.  Bijna alle metalen klemmetjes waarmee de strip op de blokjes vastgeklikt zaten, bleken verroest. Ik hoefde dus geen blokjes te verschuiven, de stip lag bijna los. Met een priem tussen blokje en strip wipte de rest eraf.


1) Strip verwijderd. Blokje (zonder klemmetje) zichtbaar.



2) Rijtje zichtbaar. 14 blokjes per kant op een 855 Estate (zonder dakrails)



3) Verroestte klemmetje. Heb ze gelijk allemaal vervangen, 0.85 Eurocent per stuk.



4) Dat kostte wat uurtjes, toch wel.. Van (flexibel) hobbymes, naar grof schuurpapier naar fijn. Tussendoor ontvetten. Goeie tip. En nog eens, en nog eens ! Was beducht op de rubber zij-strips heel te houden, maar door de welving van de strip laat die zich goed bewerken. Prima gedaan Volvo!



5) 5 lagen grondlak Motip Primer voor alle metalen, incl alu. Gestest op alu, bleek na 1 nacht slagvast ! Krasvast was minder goed, daarom extra lagen. Neem wel zwarte grondlak ipv grijs of wit.. :eusa_doh:



6) 5 lagen Hammerite Mat Zwart. Achteraf had ik liever een tikkie milder genomen, tis nu ietskes te zwart..



7) En dan hier eindelijk af ! Nieuwe klemmetjes op de blokjes geklopt, en strip erop getikt.
Let op, niet te hard erop meppen, want dan gaat de strip te ver "naar beneden", waardoor de rubber zij-strip iets tever omhoog komt..
De 5 lagen Hammerite Mat geven wel een een fraai "gewelfd" effect.
Helaas is het (standaard beige) afplaktape wat verschoven, dat gaf een lichtgrijs randje van de grondverf te zien (vandaar zwarte grondlak..). Maar ach, t ziet er weer retestrak uit!


Veel succes

Oh ja, 1 strip is nu gedaan, de andere (aan huiszijde..) is nog redelijk. Om die straks makkelijker te kunnen bewerken, heb ik er van dat "natuurvet" op gesmeerd. Binnen een dag gaat de plastic laag bobbelen...

Succes!

Groet, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

jrkalf

shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.