welke olie?

Gestart door ex_beamerman, 04-04-2003 23:35:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

s©ub@

#15
Viscositeit of vloeibaarheid van motorolie aflezen op het etiket:

 

Wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd: bij dalende temperatuur wordt motorolie dikker en dus minder vloeibaar (starten gaat moeilijker).

Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)

"Monograde of singlegrade olie" is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.

"Multigrade olie" is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.

 

Enkele voorbeelden:

SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.

SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.

SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.

SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en  koude streken)

SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)

ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Johann

#16
Nou Scub@, je hebt waarschijnlijk slecht nagedacht want dit is toch niet stom te noemen wat je hier gezegt hebt. ;D

Ik heb toevalling gisteren bij de dealer gevraagd voor een nieuw filtertje en voor de verandering wat andere olie en dan gelijk de bak ook even dus ik vroeg wat hun aan vol syntheet hadden.(Ja ik laat normaal gewoon de standaard voorgeschreven olie op mijn getunede T5 gooien maar dan wel ietsje vaker dan de voorgeschreven interval)
Uit de "bulk" deden hun 5W40 en als navulling de 1 Ltr verpakking 0W40 om dat de 5W niet te krijgen was (?).
Dit zijn producten van Shell.

SIPS Master

#17
ik heb er zelf 10W40 olie in zitten. En ik denk eigenlijk nooit na, ik doe maar wat..... :D
Up the Irons!

Robinson

#18
Volsynthetisch 5W40
Humphrey

Mellow_yellow

#19
Ik gebruik 10W50 omdat dit mijns inziens voor een motor die getuned is en dus thermisch zwaarder belast wordt de beste keus is.  :D

Reitse

#20
Mijn dealer wil de 10W40 in mijn auto vervangen door 5W40 omdat het verbruik van olie dan minder zou worden... Klopt mijn idee dat dit een beetje onzin is of heb ik het toch niet helemaal gesnapt? ??? ::)

Joris_Scholte

#21
Reitse, vraagt jouw dealer ook een hogere prijs voor die olie, of maakt dat niks uit?  ??? 10W40 is ook goede olie, en een 850 kan soms wel een beetje olie verbruiken.
Het hele jaar de R in de maand

Reitse

#22
De dealer gaat er ongetwijfeld een hogere prijs voor vragen... :( En hij wilde het tijdens de volgende beurt gaan doen. Jammer voor hem dat ik zoveel km's draai dat de volgende beurt nog in de BOVAG-periode valt. Maar goed, het verbruik is nu nihil op de peilstok dus ik denk dat 10W40 goed genoeg blijkt.

denkweb

#23
Het serviceboekje adviseert hier prima over, synthetische 10w40 is het advies dan ook!

Succes,

Daan

Reitse

#24
Okee dan! Maarreh, om het even wat moeilijker te maken, wat is nou het verschil tussen syntetische en 'klassieke' olie?  ??? ???

robke

#25
Wat een ellende. Hier is een eenvoudige 740 D rijder, 450.000.
Eén revisie (maand geleden). Olieverbruik nu 0.
Advies revisiebedrijf: gewoon 15 / 40 mineraal. Elke 5000 verversen, inclusief oliefilter, elke 15.000 brandstoffilter. OP naar de 1000000.

Reitse

#26
Elke 5000 km je olie verversen??? is dat niet wat vlot? Ik kreeg hier al reacties dat het verbruik van 1 liter op 4000 km aan de hoge kant was. En was het niet Ludo die ook vaak z'n olie verving, wat volgens de experts niet echt nodig geweest zou zijn??
Of is er nog verschil tussen dieselrijden en Benzineracen  [smiley=cwm12.gif].
OVerigens heb ik nog steeds het antwoord niet op de vraag wat het verschil tussen syntetische en minerale olie is (behalve prijs dan...) [smiley=cwm15.gif]

Viper

#27
Mijn Volvo dealer is van mening dat Helix ultra 5W40 99% synthetisch de beste olie is!! Had er eerst andere olie in zitten, maar dat was niets. Het was echt zo, tank even de olie bij en kijk het benzinepeil even na. Het olieverbruik is nu minimaal naar mijn mening, ondanks ik alle 5 jongens die aan tafel zitten veel te drinken geef.......Snappie?

Groeten,

Corné
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Mellow_yellow

#28
Voor een getunede 850 turbo is een volsynthetische 10W50 beter dan een 5W40, dat weet ik ook 99% zeker!  :D Een 10W50 is minder gevoelig voor hoge motor- en olietemperaturen dan een 5W40. 5W is eigenlijk alleen nodig in landen waar het in de winter errug koud wordt, en dat is dus niet in Nederland.....

s©ub@

#29
Citeer5W is eigenlijk alleen nodig in landen waar het in de winter errug koud wordt, en dat is dus niet in Nederland.....

dat hangt dus af van de definitie "errug koud". voor een motorblok is een continu temperatuur van -10 (overdag) al behoorlijk fris, dus dan zou zo'n 5w geen overbodige luxe zijn...

om even dit standpunt uit te leggen: [-10 werkelijke temperatuur] X [snelheid (jouw inschattend toch regelmatig 80+)] = gevoelstemperatuur + rijwind

gevoelstemperatuur + rijwind zal bij een werkelijke temperatuur van -10 al gauw tussen de -15 en -20 liggen; conclusie: errug koud dus ;D
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!