Kort gebruik Xenon

Gestart door FGG, 04-12-2006 14:27:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

FGG

Ik hoor verhalen dat het kort gebruik van Xenon niet goed zou zijn. Wanneer ik mijn auto open met de afstandbediening gaat de verlichting ook aan (Coming/Leaving Home-functie). Als ik dit doe om bv. alleen iets uit de auto te pakken dan gaan de lampen na een minuut weer uit.
Is dit idd slecht voor Xenon of is 't een fabeltje?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Johann

Zit ook op mijn S60R maar daar gaat alles aan behalve de Xenon lampen..

M a r c

Een minuut is best lang. Lijkt me geen probleem.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Gmid

Waar ligt ongeveer de grens. Dit is namelijk ook van toepassing op grootlicht. Als je xenon in je grootlicht hebt ingebouwd, en je geeft een kort lichtsignaal aan een mede weggebruiker. Is dit ook slecht voor de xenon set?
Volvo C30 '12

)()()sT

Is dat bij jou later ingebouwd Florian? Of was dit toen ook al een optie...

;)

face.flava

Citaat van: Gmid op 04-12-2006 14:46:58
Waar ligt ongeveer de grens. Dit is namelijk ook van toepassing op grootlicht. Als je xenon in je grootlicht hebt ingebouwd, en je geeft een kort lichtsignaal aan een mede weggebruiker. Is dit ook slecht voor de xenon set?

Yep!,   dat vindt je xenon niet leuk. Ook bij het starten moeten de lampen uit staan anders gaat het ook even aan uit bij het starten. Ik zou daarom geen xenon in je grootlicht zetten.


Daf46

Ik zou zo denken dat er 2 problemen zijn met het kort inschakelen van Xenon:

- Ik denk dat bij lampen met een dergelijke lange brand-levensduur de levensduur vooral bepaald wordt door het aantal opwarmings/afkoelings cycli.


- En correct me if i'm wrong; de voeding (balast) van die xenon lampen zijn van het type schakelende voeding (zoals van bvb een pc) en deze kunnen meestal slecht tegen aan/af/aan/af scenario's.

FelixB

Citaat van: face.flava op 04-12-2006 14:56:08
Citaat van: Gmid op 04-12-2006 14:46:58
Waar ligt ongeveer de grens. Dit is namelijk ook van toepassing op grootlicht. Als je xenon in je grootlicht hebt ingebouwd, en je geeft een kort lichtsignaal aan een mede weggebruiker. Is dit ook slecht voor de xenon set?

Yep!,   dat vindt je xenon niet leuk. Ook bij het starten moeten de lampen uit staan anders gaat het ook even aan uit bij het starten. Ik zou daarom geen xenon in je grootlicht zetten.


Klinkt heel logisch  :eusa_clap:
855R & C70 T5 cabrio automaat

face.flava

Xenon mistlampen, dat zou wel leuk zijn.  8)

pwassink

#9
Tav terechte opmerking van Florian,

Nee dit kortdurend inschakelen is niet goed voor de lamp noch het VSA!

Onderbouwing:
De aanloopstroom van deze lampen is enorm, soms zelfs nog wat hoger als een standaard 55 watt halogeenpit, Het vsa moet eerst een hoogspanning van tenminste 3,5 Kilovolt opbouwen om de lamp alleen maar te onsteken. (dit is hoorbaar aan het fluitende geluid uit het VSA)
De starttijd van de autolamp in een conventionele toepassing is ca 30-40 seconden voordat hij op 3/4 van zijn uiteindelijke lichtsterkte zit en dan bij kantoortemperatuur. Voor zwaardere lampen duurt dit nog veel langer, soms wel tot een minuut of 3 voor de >2Kw varianten.

Na het ontstaan van de vlamboog op de nog steenkoude electrodes is het ïnvreten daarop enorm, bedenk hierbij dat de plasmabundel binnen de brandende lamp makkelijk een temperatuur in de burner kan bereiken van > 3000 graden celcius en de samenstelling van de electrodes dus specifiek daarop is afgestemd. Doe je dit te vaak dan zal je bij goed kijken binnenin de burner wat zwarte spikkels gaan zien, dit zijn verbrande of weggeslagen delen van je electrodes en die maken deel uit van een inmiddels afstervende lamp.

Dit is dus een van de redenen dat in een always-on lampschakeling zoals in de 850 zit het best wel fijn zou zijn voor VSA en lamp als je tijdens het starten nog geen Xenon aanhebt, zowel het vsa als de electrodes krijgen dan dus niet zoals nu 2 x een rotknal op hun halfwarme donder ..

Ik heb nog even wat zitten zoeken in de literatuur hierover:

Handleiding willekeurige Philips Hid-lamp:
Indien de lamp problemen heeft om weer op te starten na een kort brandmoment de installatie 10-15 minuten uitschakelen.
hierna een herstart proberen deze zal dan weer probleemloos starten.

Voor de rest nog een veiligheids opmerking van algemene (srry ben ook Arboloog) aard voor de expirimenteerders :

In alle handleidingen wordt apart gewaarschuwd HID-Lampen ook de test alleen in een gesloten armatuur uit te voeren.
En ik kan het inmiddels uit eigen ervaring beamen, er zijn situaties dat de lamp zonder aanleiding uit elkaar spat, een deugdelijke glasplaat en of de persoonlijke bescherminsmiddelen doen dan ineens goed dienst ..   :eusa_whistle:

Verklarende woordenlijst:
VSA = Voor Schakel Apparaat
HID = High Intensity Discharge
Xenon = een van de gebruikte gassoorten in een hid lamp
Kilovolt = Duizend Volt
Kilowatt = Duizend Watt
Burner = het actieve deel van de lamp, binnenin bij goede lampen een UV werende buitenbehuizing (deze kan 1000 graden zijn)
Electrode = het meestal van tungsten-legering gemaakte begin en eindpunt van de vlamboog die het licht produceert.

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

FrankvdAa

Citaat van: )()()sT op 04-12-2006 14:54:16
Is dat bij jou later ingebouwd Florian? Of was dit toen ook al een optie...

;)

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FGG

Citaat van: )()()sT op 04-12-2006 14:54:16
Is dat bij jou later ingebouwd Florian? Of was dit toen ook al een optie...

;)

Af fabriek, Joost. ;)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FGG

Mmm, het lijkt me dus verstandiger om deze functie uit te schakelen.

Bedankt voor de info.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Bas850

Citaat van: FGG op 05-12-2006 08:15:00
Mmm, het lijkt me dus verstandiger om deze functie uit te schakelen.

Bedankt voor de info.

FGG

Kan je ze niet schakelen op je mistlampen, dat zie ik bij mij overbuurman ook. (Rijd in een ster met xenon).

Bas
"to finish first, you first have to finish"

FGG

Citaat van: Bas850 op 05-12-2006 10:21:04
Citaat van: FGG op 05-12-2006 08:15:00
Mmm, het lijkt me dus verstandiger om deze functie uit te schakelen.

Bedankt voor de info.

FGG

Kan je ze niet schakelen op je mistlampen, dat zie ik bij mij overbuurman ook. (Rijd in een ster met xenon).

Bas

Nope. Ik kan het systeem aan of uit zetten. That's it.

Overigens is m'n grootlicht geen Xenon.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: