LED of blauwe dashboardverlichting?l

Gestart door rogier, 15-12-2002 15:24:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanszelf

De overgebleven 2 (of 3) lampjes branden absoluut niet feller dan normaal, dus dat de dimmer stroom regelt lijkt me stug.
En nou moet ik ff heel diep in mijn geheugen graven want ik ben al een paar jaar van school af (en theorie was niet mijn sterkste punt ;D), maar was het niet zo dat pulsbreedtemodulatie alleen met wisselstroom werkt?

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

thuur

Maar hoe je een voorschakelweerstand uitrekent weet je wel nog? ;D


Gr ;)

hanszelf

Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

Bosz

Citaat van: hanszelf op 15-08-2005 23:53:16maar was het niet zo dat pulsbreedtemodulatie alleen met wisselstroom werkt?
Nee, pulsbreedtemodulatie laat eigenlijk je lampjes heel snel knipperen. Hoe korter ze aan zijn hoe zachter ze branden en hoe langer ze aan zijn hoe harder. Dit knipperen gaat zo snel dat je het met het blote oog niet kan zien, en doordat ze minder lang branden lijkt het voor je ogen dat ze zachter branden.
Deze techniek wordt overigens is de meeste dimmers gebruikt.

hanszelf

Oke, dan is het ergste dat me kan gebeuren dat ik de dimmer eruit moet halen of vervangen door een andere.
Eruit halen is ook geen ramp want ik gebruik hem eigenlijk nooit.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

thuur

Eruit halen lijkt me niet nodig. Volgens mij kun je volstaan met het doorverbinden van 2 draden aan de achterkant van de dimmer.

Maar ik geloof niet dat de dashdimmer zo werkt. Volgens mij werkt hij ook met LEDs omdat ie de spanning regelt. Het hakken in de toevoerspanning (PCM) brengt ook een hoop gezoem met zich mee tenzij je dure MOSFETs gebruikt... ;)


Gr 8)

Bosz

#51
Citaat van: thuur op 17-08-2005 01:13:41
Het hakken in de toevoerspanning (PCM) brengt ook een hoop gezoem met zich mee tenzij je dure MOSFETs gebruikt... ;)

Daar heb je zeker geen dure MOSFETs voor nodig. Die dimmers die jij voor je ziet die inderdaad zoemen zijn de dimmers die op 230 V werken. De dimmertjes voor 12 volt zoemen echt niet.
Wel grappig om een keer uit te zoeken wat voor een dimmer er in zit eigenlijk (nee dat lukt je niet door met een spanningsmeter te gaan meten wat voor een spanning de lampjes krijgen). Eventueel kan ik wel een een andere dimmer ervoor bouwen zodat ie ook met ledjes werkt.

En het doorverbinden van draadjes moet je ook even mee uit kijken. Je wil eerst weten wat voor een dimmer het is voordat je dat gaat doen.

johan283

Wel interessant led verlichting, die gaan immers vele branduren langer mee. in principe hoef je ze gedurende de levensduur van de auto nooit meer te vervangen..........

Lijkt me niet dat er een variable stroom begrenzer is gebruikt. Er zit volgens mij gewoon een eenvoudige pot. meter in. Kan geen reden verzinnen om het anders -zeg duurder- te doen..........

Hoeveel Watt zijn de standaard dashboard lampies dan? Uitgaande van 12 volt weet je dan direct wat de max stroom mag zijn.

Een Ledje brandt goed bij zo'n 30 mA dacht ik zo uit mijn hoofd. R moet dan zo'n 500 Ohm zijn.

thuur

Dashlampjes zijn 12V, 3Watt (let op, de meeste lampjes in dit formaat zijn 5W. Wel even op letten dus).


Gr ;)

hanszelf

Citaat van: johan283 op 17-08-2005 08:02:42Een Ledje brandt goed bij zo'n 30 mA dacht ik zo uit mijn hoofd. R moet dan zo'n 500 Ohm zijn.
Dat klopt heel aardig. Ik heb inmiddels een site gevonden van iemand die z'n hele dashboard met LED's heeft volgehangen (stuk of 20 in z'n klokken en dan nog een "paar" elders). Hij kwam op 470 Ohm uit.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

Bosz

Meestal wil een ledje iets van 20 mA hebben (hangt van het ledje af). Als er 12 volt staat over het ledje met in serie een weerstand, dan zal er 0,6 Volt over het ledje staan. Blijft er dus 11,4 V over voor de weerstand. De stroom die door de weerstand gaat is even groot als die door het ledje gaat dus we willen met de grote van de weerstand de hoeveelheid stroom regelen (daarom is dus de voorschakelweerstand nodig). V= I*R dus R kunnen we uitrekenen door 11,4 te delen door hoeveel stroom we willen hebben. Zeg 20 mA, dan moet de weerstand dus 570 Ohm zijn. Deze zit echter niet in de E12 reeks dus nemen we 560 Ohm.

johan283

@Hans: Mooie site ga ik beter bestuderen, lijkt me een leuk projectje voor mijn volvo om ook te doen

johan283

na nog eens gekeken op de site, da's een hele klus om de dashboard verlichting om te bouwen naar LEDs moet je er handmatig in solderen.

Wie weet of er kant en klare oplossingen zijn, inclusief voorschakel weerstand? Dus LEDjes die ik zo in de lamp fitting kan stoppen.

johan283

ik heb al wat gevonden: op onderstaande link kun je kant en klare oplossingen kopen. Die volgens spec 30ma @ 12V trekken, dus bruikbaar voor in de auto.

http://www.superbrightleds.com/cgi-bin/store/commerce.cgi?product=CAR

denkweb

conrad levert ze volgens mij ook gewoon hoor!