Motor controleren voor het chippen.

Gestart door T-5Rwin, 18-02-2007 17:04:53

Vorige topic - Volgende topic

T-5Rwin

Sinds kort heb ik een T-5R estate AT. Ik wil deze laten chippen zodat ik de volgende keer die opgefokte B*W wel kwijt raak van mijn bumper. Ik ben er nog niet helemaal over uit of het nu RICA danwel ET wordt, maar mijn vraag is eigenlijk zijn er nog specifieke zaken waar naar gekeken moet worden ( motorisch) voordat ik de auto laat chippen

daytonawim

Dan was het zeker een of andere 330TDI met een chip >:(

want met gemiddelde normale BMW rijd je echt wel zoek hoor  :eusa_whistle:

Ricardo

Een 335i of d zul je niet zo snel zoek rijden, zal je geld gaan kosten. ;D Maar dan heb je ook iets.

Turbobiker

In feite moet alles gewoon 100% zijn voor zover dat met een tig-kilometer 'oude' motor dus nog kan. Recentelijk een beurt gehad? Wanneer is de riem vervangen? Bij twijfel beter nu laten doen.

Loopt de motor goed? Hoe is de staat van de turbo en de slangen daar in de buurt? Even laten nakijken, heb je het geld er voor over, de slangen gewoon laten vervangen. Nu lijken ze goed, bij hogere turbodrukken komen er ineens scheurtjes aan het licht.

Verder frisse bougies, bougiekabels, rotor en verdeler, verse, hoogwaardige olie. Luchtfilter-opwaardering kun je bij de tuners ter plekke wel scoren.
De Tussenpaus

V70geRwin

nuttige tips!

indicatie van de kosten van alle slangen laten vervangen?

gr,
Gerwin

T-5Rwin

Citaat van: daytonawim op 18-02-2007 17:19:51

Ik zou het willen dat het een 330d was, maar die rij ik niet snel zoek! Het was een een oude 5 serie uit de jaren 80 ( die met de rechte achterkant) en hij  was enigszins gemodificeerd... Maar ja....

Wat de riem betreft dat hoeft pas rond 240 ( nu 218) . Ik heb wel het idee dat de auto sneller zou kunnen dat dat hij nu is. Maar waar aan dat ligt? Ik heb weinig vergelijk en ik merk weinig opvallende zaken ( geen blauwe rook of rare geluiden).

Joachim1

Als ik jou was zal ik de riem zeker wel vervangen.
Sneller kan altijd  ;D  bekijk eens wat je turbo meter doet als je de auto
in de 4 doortrekt naar het einde van de toeren,normaal is een R aardig snel dacht ik met de 240pk  8)

Turbobiker

Citaat van: T-5Rwin op 18-02-2007 20:17:46
Citaat van: daytonawim op 18-02-2007 17:19:51

Ik zou het willen dat het een 330d was, maar die rij ik niet snel zoek! Het was een een oude 5 serie uit de jaren 80 ( die met de rechte achterkant) en hij  was enigszins gemodificeerd... Maar ja....

Rijdt er eentje rond met een 6-cylinder M3 blok... Dan helpt zelfs een chipje niet meer. En een originele M5 is ook niet al te traag en nauwelijks als zodanig herkenbaar...

Citaat van: T-5Rwin op 18-02-2007 20:17:46
Wat de riem betreft dat hoeft pas rond 240 ( nu 218) . Ik heb wel het idee dat de auto sneller zou kunnen dat dat hij nu is. Maar waar aan dat ligt? Ik heb weinig vergelijk en ik merk weinig opvallende zaken ( geen blauwe rook of rare geluiden).

Better safe than sorry. Laat de auto eerst een grote beurt krijgen en vervang dan ook de riem en al de delen die er bij horen (waterpomp etc) en dus ook de bougies en spul en kiep er meteen goede olie in.

Dat 'ie 't minder doet kan gewenning zijn... Aan de andere kant is rond de twee ton wel een moment dat een turbo de geest zou kunnen geven... Lastig te controleren.
De Tussenpaus

elianmars

Ik heb onze wagen ook eerst na laten kijken, de olie laten verversen incl. filter, nieuwe distributieriem, nieuwe bougies en nieuw luchtfilter. Daarna durfde ik het wel aan om 'm te laten chippen.

T-5Rwin

Ehh, een van de dingen die nog gemaakt moet worden is juist de turbodrukmeter. Nu staat hij altijd in het midden. Ik heb al onder de kap gekeken of dat slangetje was los geschoten , maar kon niets bijZonders zien ( wat in mijn geval ook niet alles zegt...).

Een andere vraag zijn er dingen waaraan ik kan herkennen dat mijn turbo op begint te raken, anders dan de blauwe rook?

Ludo

M a r c

Belangrijk om te checken zijn ook alle slangen aan de TCV en turbo. Vaak zijn die dingen echt verrot en verdroogd. Compressie testen zou je ook kunnen doen, al is het maar om te weten hoe fris je motortje nog van binnen is.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

kyro

sinds moi, aan 't forum is begonnen, krijg ik ook steeds meer het
verlangen, naar verlagen, heldere oogjes, chippie, enz. :D
maar heb onlangs, koppakking moeten vervangen :-\
de vraag: kan ik hem nu ook al laten chippen, daar er net nieuwe pakking
in zit ? :D
of kan ik daar beter nog ff mee wachten :-\

thuur

Citaat van: kyro op 20-02-2007 00:04:34
sinds moi, aan 't forum is begonnen, krijg ik ook steeds meer het