onregelmatig toerental bijstationair draaien 850 2.5-20V

Gestart door 850pieter, 25-02-2007 13:15:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850pieter

Beste,

Mijn probleem is het volgende. Ik heb mijn distributieriem vervangen en daarbij is de nokkenas verschoven. Voordat de motor is gestart heb ik alles weer in de juiste positie kunnen krijgen. Bij het draaien had ik geen tikkend geluid en voelde geen zware weerstand. De motor gestart en geen enkel probleem. OOk het tikken wat ik vooraf had, tikkende klepstoters, was weg. Blijkbaar hebben de assen sowieso niet goed gestaan. Bij rijden heb ik meer vermogen gekregen bij hoger toerental. De auto loopt wel soepeler is mijn ervaring. De motor heeft bijna 450.000km gedraaid en nooit zware problemen gehad. Echt een superblok van Volvo. De auto die ik bezit is een 850 2.5 20V estate uit 1993.

Echter heb ik nu een probleem dat mijn nokkenassensor het begeven heeft. Nu voor de derde keer. De code van sokker A-6 is 3-1-4. Heb verder geen ander foutcodes. Zowel bij een koude als warme motor kan de auto geen 800 toeren houden bij stationair draaien. Hij duikt steeds naar beneden. De auto rijdt op gas en hij is steeds zoekende waardoor de auto zeer onregelmatig is en ik een stotterende motor heb. Op benzine slaat de auto gewoon af als ik rij en ik schakelen moet. Bij stationair draaien zit hij steeds tegen afslaan aan.
Ik heb geen flauw idee wat er nu aan de hand kan zijn. Kan dit te maken hebben met het opnieuw af moeten stellen van de auto zowel op gas als op benzine?
Of heeft dit met iets anders te maken.

Hoop dat u mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Pieter

Ludo

je schrijft toch zelf al wat er aan de hand is:

Citaat van: 850pieter op 25-02-2007 13:15:30
Echter heb ik nu een probleem dat mijn nokkenassensor het begeven heeft. Nu voor de derde keer. De code van sokker A-6 is 3-1-4. Heb verder geen ander foutcodes.


850pieter

Ludo,
je geeft aan dat ik zelf al schrijf wat er aan de hand is.
Ik vraag mij dus af ligt het aan de afstelling of kan er iets anders aan de hand zijn dat de nokkenassensor het weer begeven heeft.

Groet Pieter

FGG

Citaat van: 850pieter op 25-02-2007 13:15:30
De code van sokker A-6 is 3-1-4.

Moet dit niet A-2 zijn? Heb ook geen documentatie van A6, ook hier niet.

Ik ga dit even in de gaten houden, ook bij mij heb ik die onregelmatige loop, vooral op benzine.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

foutcode 3-1-4 slaat op de nokkenassensor.

ik denk dat je het toch moet zoeken in de stand van de nokkenas.
je schrijft al dat je meer vermogen hebt bij hoger toerental, dat duid volgens mij op een niet correcte afstelling.


wepster

let op bij het wisselen van de distrie riem kan het ook zo zijn dat hij een half tandje versprongen is dan moet je de riem er weer afhalen en alles opnieuw afstelen .
aangezien jij aangeeft dat hij bij hoger toeren tal meer vermogen heeft zal hij tevroeg staan in de timing en word het zaakje ook wat warmer dus let op bij hoog toeren draaien dat het niet te warm gaat worden en ik zou als ik jou was de riem toch nog eens een keer opnieuw monteren voor de zekerheid .
wil je zeker weten dat het echt goed staat leen je bij de dealer even het afstel gereedschap voor de nokken assen dan kun je niet de fout in gaan want dat ding past maar op een manier en bij een stand .


greets wibo

850pieter

Bij het verwisselen van de distributieriem heb je merktekens staan. Zowel van de krukas als de nokkenassen staan de originele merktekens nu goed. Wat bedoel je trouwens met afstelgereedschap? De nokkenassen kun je toch niet afstellen, enkel alleen ervoor zorgen dat de merktekens goed gepositioneerd staan.

Betreffende het hoge toerental. Wat ik merk is dat hij bij 4000 toeren meer power gaat krijgen.
De foutcode 3-1-4 zit bij mij in A-6. Volgens het Haynes boek is dit de nokkenassensor.

Groet Pieter

wepster

#7
beste piet

met het afstel gereedschap bedoel ik dus ook de klem die volvo heeft voor de nokkenassen
er zijn namelijk ook motoren in 850igs die geen kenmerken hebben en dan gebruikt de dealer dat gereedschap om de nokkenassen niet verkeerd te hebben staan dat stuk gereedschap zorgt er tevens voor dat ze ook niet van hun positie kunnen springen bij het monteren van de riem .
mkaar als jij zegt dat je de riem goed hebt staan op tekens dan is mijn vraag weer, heb je de handel ook 2 keer getornd na de montage van de spullen want de eerste keer is een 10 a 15 minuten na de montage en dan moet je hem weer laten rusten voor die zelfde tijd dat de spanner op de goede druk kan komen anders heb je kans als je na een maal tornen er als nog een tandje versprongen kan worden door de riem , daar hij nog niet voledig op spaning staat.
en dat kan het verschil in toeren tal zijn want je moet normaal rond de 3100 tot 3200 toeren het volle vermogen kunnen hebben daar dan de klep in het spruitstuk open gaat .
het zou dus ook aan die klep kunnen liggen want die is vacuum gestuurd


greets wibo

850pieter

Dan ga ik de nokkenassen nogmaals checken. Want de tijd die je noemt heb ik niet aangehouden. ben wel blij met deze informatie dank je wel alvast WIBO.
Kan dit ook de oorzaak zijn dat de nokkenassensor kapot gaat?

Je geeft tevens aan dat bij het volle vermogen bij 3100 a 3200 toeren de klep in het spruitstuk opengaat en dat die vacuum gestuurd wordt. Gaat dit doormiddel van een slang en kan deze slang eventueel lek zijn?

Ik hoor graag van je
Groet Pieter

wepster

he die piet

die klep is inderdaad vacuum gestuurd maar ik denk niet dat daar verder iets aan is om de reden die jij noemt ik denk zelf eerder bij het distributie gedeelte moet gaan zoeken of bij je nokkenas sensor maar kijk ook naar de vliegwiel sonsor want als die niet kan komuniseren met de nokkenas sensor(omdat ze niet beiden op tijd staan en dus niet het goede signaal geven)kan dat ook fout gaan .
ik denk zelf dat je moet beginnen met de distrie eerst goed op tyd te zetten en dan het tornen te doen zoels al beschreven (ivm de uitloop van de hydro spanner),als je 100% zeker bent dat dat goed staat dan kun je gaan denken aan de nokkenas sensor te vervangen mocht het dan nog zo zijn de vliegwiel sensor eens nakijken en dan pas aan die klep gaan denken van je inlaat spruitstuk (die word door je motor manigment gestuurd) dus dat lijkt me de laatste probleem veroorzaker.
mocht je er nog niet uit komen stuur je me maar een pb dan nemen we wel even telephonisch contact met elkaar op om verdere problemen te analizeren  :eusa_pray:

thuur

Als je zo vaak de sensor stuk hebt vraag ik me af of de stekker en bekabeling wel schoon en onbeschadigd zijn. Op zo'n km.stand kun je er best een stuk of 2 verslijten, maar bij meer zul je toch iets verder moeten kijken.

Maar doe idd wat Wibo zegt, en verzeker jezelf ervan dat alles op tijd staat. De klep zal wel in orde zijn, anders had je helemaal niet dat extra vermogen.

Overigens kun je ook eens de gasklep (+ die 2 gaatjes vlak ervoor) en de stationairregelaar goed reinigen. Dat is vaak een oorzaak van een slechte stationairloop.


Suc6!


Gr ;)

850pieter

Van het weekend de stand vand e nokkenassen gecontroleerd. De conclusie is dat ze uitstekend staan. Je kunt als je de rotor en de nokkenassensor in zijn geheel verwijdert de gleuven in de nokkenassen zien.  De gleuven aan in de nokkenassen moeten in één lijn met elkaar staan. De merktekens met name op één nokkenas tandwiel was heel moeilijk te zien maar uiteindelijk moest degene die we zagen het ook zijn.
Vandaag krijg ik de nokkenassensor en dan ben ik weer een stapje verder.

Vraag aan Thuur,
Waar mag de stationairregelaar zitten?? Ik kan mij niet herrineren dat ik die ooit schoon heb gemaakt dus het lijkt mij zeker niet verkeerd om dat te doen.

Groet Pieter

daytonawim

Das dat ding met dat slangetje wat aan je gasklephuis zit.

pwassink

#13
Kijk hier even : http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=16837.0

Daar staan de verschillende typen en de plek waar ze zitten,  even t kapje van de gasklephandel afhalen,
das een torx bovenop de kap, kap naar voren weghalen (let op zitten paar haakjes aan onderkant).
T stekkertje heeft een RVS lock-veertje als je dat indrukt kan je die er zo afpakken,
beide slangklemmen loshalen en de regelaar zelf zit met een soort rubber bandje gemonteerd
waar je hem of zo uit kan schuiven dan of door de voorkant met je duimen wat naar beneden
te drukken uit zijn bevestiging kan laten floepen ..

Dan kan je hem dus buiten de auto met remmenreniger even goed schoonmaken, doe dit een paar keer
want er kan erg veel vuiligheid inzitten, dan laten uitlekken of goed droogblazen
en een snufje wd40 als creme op de cake om alles binnenin weer een beetje glad te laten lopen ,
even laten uitwasemen en monteren in omgekeerde volgorde. 
(snufje is een klein beetje .. moet hij uitlekken na de wd40 = veelteveel!)



Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂