Olielampje

Gestart door pimsam, 05-07-2007 11:22:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pimsam

Het valt mij op dat het olielampje direct na het starten een seconde of 2 blijft branden. Dit heeft de auto altijd gehad. De Seat TDI van mijn vrouw heeft dat ook (ook VAG motor). Er zit een origineel filter in en de olie is 10W40. Niets abnormaal dus.
Ik moet nu olie verversen en zit te denken aan 5W40 omdat met dunnere olie iets sneller druk opgebouwd wordt. Nadeel is dan weer dat het temperatuur bereik maar tot 35 graden is (dacht ik, kan ook 40 zijn). En in Zuid Frankrijk kan het wel iets warmer worden op het asfalt.

Hebben andere dieselaars hetzelfde fenomeen met het lampje?

)()()sT

IK zou zeggen dat het normaal is... De drul moet immers nog opgebouwd worden...

-D©©©L-

Denkfout. Met een dunnere olie duurt het opbouwen van de druk langer, zeker bij een warme start.
10w40 is voor frankrijk prima.

pimsam

Dunnere olie wordt sneller rondgepompt dan dikke olie dus is er sneller de nodige druk opgebouwd. Stel dat er stroop in zou zitten, dan duurt het wel effe voordat de pomp dat door het filter en de leidingen gepompt heeft. De vloeistof heeft dan meer weerstand.

thuur

Citaat van: pimsam op 05-07-2007 12:12:09
Dunnere olie wordt sneller rondgepompt dan dikke olie dus is er sneller de nodige druk opgebouwd. Stel dat er stroop in zou zitten, dan duurt het wel effe voordat de pomp dat door het filter en de leidingen gepompt heeft. De vloeistof heeft dan meer weerstand.

Installeer een oliedrukmeter en kijk: als de motor koud is (olie dik) is de druk hoger dan bij een warme motor (olie dun).

Overigens begrijp ik je 35 / 40 graden redenering niet ???


Gr ;)

kyro

Citaat van: pimsam op 05-07-2007 11:22:56
Het valt mij op dat het olielampje direct na het starten een seconde of 2 blijft branden.

Hebben andere dieselaars hetzelfde fenomeen met het lampje?

bij de mijne, precies zo, zolang ik hem heb  !  ook 10w40

denkweb

10W40... niet dunner nemen tenzij het 30 graden gaat vriezen! Geeft alleen maar ergernis (lekkages als ergens al iets zweet, etc. etc.).

Net terug uit de regio Narbonne/Sete en zonder problemen, geen drup 10w40 verbruikt!

Lekker houden zo!

-D©©©L-

Citaat van: pimsam op 05-07-2007 12:12:09
Dunnere olie wordt sneller rondgepompt dan dikke olie dus is er sneller de nodige druk opgebouwd.
Haal oliedruk en netto opbrengst niet door elkaar.

pimsam

CiteerOverigens begrijp ik je 35 / 40 graden redenering niet

Als de buitenlucht veelal koud is (Scandinavische landen) gebruik je dunnere olie dan in landen waar het veelal warm is (Zuideuropese landen). Dit wordt ook in het instructieboekje aangegeven. 10W40 kun je gebruiken tot 40 graden, 10W30 tot 30 graden en beide kunnen tot -20 gebruikt worden. Onder de -20 moet je dunnere olie gerbuiken (waardes uit mijn hoofd, kan er iets naast zitten).

We gaan dus maar gewoon verder met de 10W40.

CiteerHaal oliedruk en netto opbrengst niet door elkaar.
Het oliedruklampje registreert, zoals de naam al zegt, druk.  ;)  Als de olie dik is, wordt er langzamer druk opgebouwd bij het starten van de motor dan wanneer de olie dun is. Dus met dunne olie is het lampje eerder uit omdat de olie sneller bij de druksensor is.
De netto opbrengst is met dunne olie ook hoger dan met dikke. De weerstand van dunne olie is minder omdat dit een lagere viscositeit heeft. De viscositeit neemt af als de temperatuur toeneemt en daarom neemt de oliedruk af naarmate de olie warmer wordt.
En om de cirkel rond te maken: om te lage viscosieit van de olie te voorkomen gebruik je in warme landen dus dikkere olie en vv.

thuur

Citaat van: pimsam op 06-07-2007 09:25:35
CiteerOverigens begrijp ik je 35 / 40 graden redenering niet

Als de buitenlucht veelal koud is (Scandinavische landen) gebruik je dunnere olie dan in landen waar het veelal warm is (Zuideuropese landen). Dit wordt ook in het instructieboekje aangegeven. 10W40 kun je gebruiken tot 40 graden, 10W30 tot 30 graden en beide kunnen tot -20 gebruikt worden. Onder de -20 moet je dunnere olie gerbuiken (waardes uit mijn hoofd, kan er iets naast zitten).

We gaan dus maar gewoon verder met de 10W40.


De '30' en '40' hebben niets te maken met de temperathuur hoor. Dat is de viscositeit.






De rest van je verhaal laat ik aan de anderen over ;D


Gr ;)

pimsam

CiteerDe '30' en '40' hebben niets te maken met de temperathuur hoor. Dat is de viscositeit.
Nee dat klopt. Komt toevallig zo uit met de aanduiding van de olie. Ik zie het nu ook pas.  Maar zoals je zelf aangeeft in het grafiekje is de viscositeit gerelateerd aan de buitenluchttemp.
Ik heb geen scanner maar kijk maar eens in het instructieboekje. Daar staat toch een iets ander temp verloop en daar ben ik van uitgegaan.