HOW TO: Werking AC systemen en diens onderdelen.

Gestart door Theostek, 05-12-2010 12:40:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theostek

Op verzoek van

Citaat van: Jack v op 04-12-2010 09:36:46
Ik laat me hier niet over uit, heb er niet zoveel verstand van. Vanaf dit moment is Theo de vraagbaak over de airco. Volgens jouw avatar is dit jouw beroep toch. Misschien kun je een eerste "how to"schrijven over het reinigen en onderhouden van de airco.


De Acumulator (ook wel filter/droger genoemd) zit gemonteerd tussen de compressor en verdamper in,! een filter/droger niet die zit tussen condensor en verdamper gemonteerd.

De orifice tube ook wel capillair (open callibratie) genoemd zorgt voor drukdaling, het capillair regelt de hoeveelheid koudemiddel die de verdamper wordt binnengelaten.
Omdat het capillair altijd in de hogedrukleiding is geplaatst kun je dit component van buitenaf niet gemakkelijk zien of herkenen, wel kun je gemakkelijk het temperatuursverschil voelen in de leiding waar het capillair zit, voor het capillair is de leiding redelijk warm, achter het capillair wordt de leiding kouder.
Na het uitschakelen van de klimaatbeheersing is er bovendien vaak nog een stroming van koudemiddel langs het capillair tot de druk overal gelijk is. Dit kun je horen (sissen) het lijkt dan alsof de airco lekt.
Het sissen is normaal te noemen omdat de orifice op dat moment vloeibaar koudemiddel naar de verdamper in spuit ! terwijl het koelproces wordt afgesloten, echter is het niet normaal dat d.m.v. de motor stil te leggen het ac systeem ook stil gelegd wordt!!




1 Inlaat hogedrukzijde, 2 gaasfilter; 3. gekalibreerde opening; 4. O-ring; 5. uitlaat lagedrukzijde.

Omdat door het capillair meer koudemiddel vloeit dan de verdamper kan laten verdampen (oververhitting), vloeit aan de uitgang van de verdamper altijd vloeibaar koudemiddel mee ! wat in de compressor terecht kan komen, omdat te voorkomen is de accumulator tussen de verdamper (uitgang) en de compressor (zuig zijde) geplaatst.
De accumulator is een voorraad tank waar het vloeibaar koudemiddel in belandt, het vloeibaar koudemiddel beland op de bodem terwijl de gasvormige deeltjes blijven zweven, deze deeltjes worden door de compressor aangezogen.
Door een volumevergroting en de zuigkracht van de compressor kan het laatste vloeibare koudemiddel verdampen in de acumulator. In de accumulator bevindt zich een absorptie-element en een filter (6).
De bedoeling daarvan is allerlei vuil- en waterdeeltjes op te nemen en vast te houden. Het absorptie-element raakt verzadigd door vocht en verliest zijn werking na 2 jaar.
Een filter droger werkt ongeveer hetzelfde, verschil: deze zit tussen de condensor en verdamper gemonteerd en zal eerst vuil/vocht en vloeibaar koudemiddel opvangen dat niet wordt toe gelaten door het expansie/blokventiel.
AC systemen uitgevoerd met een orifice kunnen de verdamping van het koudemiddel aan de uitgang verdamper (oververhitting) niet volledig voor eigen rekening nemen, ac systemen met een expansie/blokventiel
kunnen dat wel en hebben dan ook een filter/droger.
Een expansie/blokventiel kan defect gaan blijft open of dicht staan, indien deze blijft dicht staan aan de inlaat zijde (hogedruk) krijgt de compressor geen gasvormig koudemiddel aangeleverd
wat betekent dat de compressor niet meer gekoeld en gesmeerd wordt en vast loopt.
Blijft het expansie/blokventiel open staan ! dan vind er geen volledige verdamping plaats van het koudemiddel, de compressor maakt vloeistofslag kleppen/zuigers krijgen een opdonder
einde van de compressor.



1 aansluiting lagedrukschakelaar, 2 aansluiting naar compressor, 3 inlaat vanaf verdamper ,4 kunststofkap, 5 U-buis, 6 gaasfilter, 7 compressorolie, 8 droog element.

De smeerolie vermengt zich met het koudemiddel, hierdoor verspreidt de olie zich door de volledige installatie, maar de grootste hoeveelheid olie bevindt zich in de compressor 50 %.
De olie smeert niet alleen de draaiende delen maar zorgt ook voor koeling en afdichting.
Als de olie teveel in contact komt met lucht zal deze vocht opnemen, vooral de PAG-olie zal dit doen, opgenomen vocht heeft een nefaste invloed op de werking van de klimaatbeheersing. Het grootste probleem ! water is niet samen drukbaar, waardoor de compressor schade zal oplopen aan de kleppen/zuigers, vocht veroorzaakt ook oxidatie (copperplating). Een ander probleem is het vocht kan ook bevriezen (verstopping) waardoor het systeem open scheurt.

De levensduur van een filter-droger/accumulator bedraagt twee jaar. Het droog element nr8, is na twee jaar verzadigd. Dit materiaal kan zo'n zes tot twaalf gram vocht opnemen per jaar, wanneer het droog element nr.8 zijn maximale opslagcapaciteit bereikt komt het overige vocht in het systeem en leidt tot ijsvorming in het expansieventiel/orifice en de verdamper. Daarbij kan het droog element ook los komen of oplossen en wordt met het koudemiddel meegevoerd. De vuildeeltjes verdelen zich in het systeem en komen terecht bij de orrifice, (verstopping) het zal dan niet lang duren dat een burnout van de compressor op zich laat wachten.

Uitzetten airco.

Het is aanbevolen om het ac systeem een 10min van te voren voordat de bestemming is bereikt uit te zetten, zowel bij handmatige/ecc systemen.
Reden:
Op de verdamper ontstaat altijd condens, indien de luchtstroom ontbreekt wordt de verdamper niet meer gedroogd.
De verdamper zit op een donkere plaats, schimmels en bacteriƫn houden van een vochtige donkere omgeving met een gematigde temperatuur en is een haard om zich daar (lekker) te vestigen.
Schimmels zijn ongezond, een schimmel plant zich voort door sporen te verspreiden via de lucht, sommige kunnen infecties aan de luchtwegen veroorzaken de typische schimmelgeur is niet echt aangenaam in de auto.
Het is een kwestie van tijd, dat de airco begint te stinken! het leed is al geschied en wordt alleen maar erger.
Er zijn lap middeltjes om de geur te bestrijden (voor korte duur) maar de broeihaard wordt niet aangepakt.

Er is ook nog een tweede reden:
Verdampers slaan niet zo maar lek is ook een veel voorkomend euvel en niet alleen bij Volvo.
Vocht veroorzaakt oxidatie aan/in de verdamper/leidingen/koppelingen/compressor enz, onderstaande foto van de orifice toont hier een gevalletje van beginnend copperplating aan.








Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

mastertje

#1
Dit is nog een leuk topic waar een aantal onderdelen staan aangegeven: http://volvoforums.com/forum/volvo-v70-13/c-repair-11832/

Hier de plaatjes nog eventjes (wel van een V70, maar idee is het zelfde);





Het rode is de ontvanger/droger, blauwe de compressor.



Plaatje hier boven, links, dit dus het capillair (orifice tube) midden in de buis.




Wat niet weergegeven is hierboven:

- De evaporator (verdamper), dit is een klein radiateurtje dat dus onder in je dashboard hangt (het koude deel).
- De condensor, dat is de grote radiateur die voor de radiateur van je motorkoelsysteem hangt.
- De buis van accumulator naar je verdamper.

zeer uitgebreide handleiding: http://www.woodjoiner.com/volvo/VolvoEvapReplace.pdf
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 397 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 316 dkm