Viking's Volvo Verhalen

Gestart door viking_in_shorts, 11-06-2007 16:28:50

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Volgens Olov rijdt de auto niet meer als je de nieuwe ETM erin schroeft. Oftewel, bij Bilia om de hoek monteren en dan software erin laten schieten.

Stuur anders KIM even een PB, die heeft het onlangs nog bij de XC gedaan. Zal zo even kijken of ik een handleidinkje uit Vida kan trekken.

Taranis

Dit moet je doen om je ETM te vervangen:

Gaat jou met wat geduld en goed gereedschap echt wel lukken. Dat is mijn oordeel en daar zult u het mee moeten doen 8)

viking_in_shorts

Klinkt inderdaad niet als magie. Heb alleen nog steeds geen moment sleutel. Wordt wel tijd dan hè

Sbv

avond van te voren bij de Bilia op de stoep neerzetten, dan volgende ochtend ETM monteren als alles koud is. software erin en rijden. Mits men dat accepteert, het is voor hen dan enkel de software inladen.

Taranis

En zorgen dat op maandag het oude gasklephuis af te halen is in de regio GbG, dan lever ik het weer in in Goes ;D

KIM

Simpel klusje.
Er zijn twe lastige elementen: de inlaatbuis en de stekker van de ETM. Het beste kun je het ventilatorhuis van de radiateur afhalen, dan kun je er goed bij. Vervolgens verwijder je de inlaatbuis en kun je fatsoenlijk bij de vier bouten waarmee de ETM op het spruitstuk vast zit (dop 10).
Die stekker zat bij de XC al op een andere plek, maar ik heb me laten vertellen dat normaal de startmotor verwijderd dient te worden. Bij montage kan de stekker net zo goed weer voor de startmotor langs lopen.

Ik weet niet of en hoelang je er mee kunt rijden zonder software te laden want ik heb het gedaan bij mijn zwager in de werkplaats (Volvo dealer).

En wat Ronald zegt: ETM is een ruildeel. De oude moet dus weer terug naar NL.

grijzev70tdi

Startmotor moet er idd even af. Maar eerst even kijken of ie er uberhaupt wel achterlangs loopt.

Hij loopt opzich wel zonder software, maar erg slecht. Of er echt mee te rijden is durf ik niet te zeggen. Verzetten wil wel.

Oowja, voordat je startmotor verwijders even de accupolen los :)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Laat die starter maar lekker zitten en verwijder alleen maar de achterste steun van de starter, dan past de kabel er zo tussen door.  Makkelijkst verwijderen is van onderuit en een cardansleutel 10 bij de hand hebben, draai je 'm zo los.  Als je het trucje weet is het in 10 minuten gedaan.

Handbak loopt maar heel slecht en beroerd zonder nieuwe software, automaat loopt echt NIET dus let op het laatste.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 02-09-2014 18:34:12
cardansleutel 10

Die ken ik niet. Schrijffout of een tekortkoming van mij? :eusa_think:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

viking_in_shorts

Thanks allen. Ik ga even kijken of ik de garage zover kan krijgen om mij een tijd te gunnen in de juiste periode ...

UserID6342

Citaat van: elmarconi op 02-09-2014 21:22:43
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-09-2014 21:17:44
cardansleutel 10

http://www.facom-gereedschap.nl/webshop/vaste-en-verstelbare-sleutels/cardansleutels-/
Precies !  Zijn geweldige sleutels en juist voor onze spruitstukken e.d. ideaal.  Ik heb hier een complete set van 8-19mm en gebruik eigenlijk alleen de 10 erg vaak.  Ook voor onze spruitstukken los te draaien (zelfs dat ene berucht boutje L.O. net boven de dynamo) en gaat perfect.  En uiteraard ook voor de normale gaskleppen en ETM's.  Geen geklungel met verlengstukken, eraf vallende doppen, knietjes die niet willen, etc.

Taranis

Citaat van: elmarconi op 02-09-2014 21:22:43
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-09-2014 21:17:44
cardansleutel 10

http://www.facom-gereedschap.nl/webshop/vaste-en-verstelbare-sleutels/cardansleutels-/

Oeh! @ Sbv: die hadden we moeten hebben bij het vervangen van de achterste motorsteun  :o 8)

Weer wat geleerd :D

Citaat van: viking_in_shorts op 02-09-2014 21:25:48
Thanks allen. Ik ga even kijken of ik de garage zover kan krijgen om mij een tijd te gunnen in de juiste periode ...

Wacht niet meer te lang met bestellen. Normaal wordt deze zooi op woensdag toegeleverd bij de dealer... en ik was eigenlijk van plan woensdagmorgen vroeg jullie kant op te tuffen :)

Ewout Schalkwijk

Groupsbuy iemand? :eusa_whistle: Een nummer 10 om acter de hand te hebben...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elmarconi

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 03-09-2014 14:22:17
Groupsbuy iemand? :eusa_whistle: Een nummer 10 om acter de hand te hebben...

Online quest: 32,19 € per stuk BTW inbegrepen. Iemand goedkoper? ander merk mag ook?

€ 14,95: http://www.datona.nl/t-sleutel-10-mm-met-cardangewricht.html
--
Autogas Inside . . .