S70 GT3582 Project...+500 PK

Gestart door mitchelli, 12-07-2007 23:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

mitchelli

Oké,maar even kijken waar ik zo'n filter vandaan kan toveren. :-)

@dcccl: klemmen en kabels vervangen  ;)
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

-D©©©L-

Citaat van: mitchelli op 02-06-2012 23:41:45
Oké,maar even kijken waar ik zo'n filter vandaan kan toveren. :-)

@dcccl: klemmen en kabels vervangen  ;)

Was 't er aan toe ?  ;D

elianmars


Piet

#3888
Citaat van: Turbo-Geek op 02-06-2012 23:27:03
Citaat van: Piet op 01-06-2012 11:38:41
Citaat van: peteRRR op 01-06-2012 11:00:23
Citaat van: Piet op 01-06-2012 10:49:05
Citaat van: peteRRR op 01-06-2012 10:45:02
Even een vraag tussendoor,je ziet ook wel eens dat een turbo word ingepakt in een hoes laat maar zeggen,waar is dat dan voor?

Groet.
Ik zou dat niet weten. Lijkt me voor het vermogen ongunstig omdat de turbo dan heter zou kunnen worden.Misschien om de omgeving af te schermen voor de hitte van de tubo?

Weer een andere benadering zo.

http://tuningnews.blogsome.com/2007/02/25/turbo-insulator-cover/

Groet.


Ik ben dan wel benieuwd naar hoe dat dan het opgegeven effect moet hebben, de fysische achtergrond zeg maar.
Ik kan me er niets bij voorstellen. Totdat iemand  mij kan verklaren hoe het werkt valt het voor mij voorlopig! naar mijn gevoel onder de categorie " met een ringmagneet om de benzineleiding kan je brandstof besparen".

Het is wel degelijk zo.
Een turbine werkt niet alleen door de uitlaatgas flow maar met name door de termische energie.
Hoe heter de uitlaatgassen hoe meer expansie en dus thermische energie.

Dit is de reden dat mensen honderden euro's uit geeft voor speciale thermische coatings en turbo jackets.
Je wilt het zo heet mogelijk houden in met name het uitlaatspruitstuk, uppipe, en turbinehuis.

Waarom denk je dat men in de rallye het Antilag systeem gebruikte (bang bang systeem) waarbij men brandstof inspoot bij de uitlaatslag tijdens nullast bij het schakelen ?
Je krijgt dan dat die brandstof door de hitte ontbrand en de turbine op gang bleef terwijl de motor zelf beduidend minder uitlaatgassen produceerde.
Resultaat, een turbo die als een gek bleef spoolen met als nadeel dat het extreem heet werd en de turbo een kort leven had, iets wat in de rallyesport niet echt boeide.

Kortom, alles tot aan de downpipe zoveel mogelijk heet houden en shielden, geen onzin verhaal en met name gunstig voor de spoolup en dus response.
Nadelig effect was de extreem hoge te

Dat je tot aan de turbo de boel zo warm mogelijk wil houden kan ik begrijpen en dat je daarvoor het spruitstuk en eventuele uppipe coat/inpak'shield kan ik inkomen.

Maar de tubo zelf inpakken niet.
Zodra de uitlaatgassen het turbinehuis inkomen ondervinden ze een sterke expansie waarbij de thermische energie omgezet wordt in kinetische energie ofwel een hoge stroomsnelheid van het gas, hierbij zakt de temperatuur van het uitlaatgas dus plots enkele honderden graden.
Deze snelle uitlaatgassen geven dan impuls aan turbinewiel, waarbij de kinetische energie dus weer omgezet wordt in arbeid.
Hoe meer thermische energie van het uitlaatgas wordt omgezet in kinetische energie hoe meer impuls aan het turbinewiel.
Ofwel totaan de turbo wil je de uitlaatgassen zo heet mogelijk houden maar in de turbo de thermische energie zoveel mogelijk omzetten in kinetische energie, hoe meer thermische energie omgezet wordt in kinetische energie hoe verder de temperatuur van de uitaalgassen daalt..
Warm houden van het turbinehuis is dan dus niet logisch.

Het bang bang systeem is weer een heel ander verhaal, hierbij voer je extra energie in het systeem toe waarmee je de turbine aan de gang houdt.


mitchelli

Citaat van: -D©©©L- op 03-06-2012 00:03:13
Citaat van: mitchelli op 02-06-2012 23:41:45
Oké,maar even kijken waar ik zo'n filter vandaan kan toveren. :-)

@dcccl: klemmen en kabels vervangen  ;)

Was 't er aan toe ?  ;D

Ja best wel ja  :D

Citaat van: elianmars op 03-06-2012 00:14:59
Citaat van: mitchelli op 02-06-2012 23:41:45
Oké,maar even kijken waar ik zo'n filter vandaan kan toveren. :-)


http://www.fineline-imports.nl/apexi/apexi-intake/c14991/

Thanks..
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Turbo-Geek

#3890
Citaat van: Piet op 03-06-2012 11:06:29

Warm houden van het turbinehuis is dan dus niet logisch.


En toch is het zo piet. Je denkt toch niet dat de mensen die dit soort applicaties maken voor hun brood en waarin miljoenen omgaan dit doen voor de grap ?
Hitte staat garant voor extra expansie en dus volume van de gassen oftewel de snelheid van de gassen, dit wil je dus hebben tot aan het turbinewiel en dat is dus nog IN het turbinehuis.
Pas daarna is het niet meer van toepassing en afgezien van de underhood heat/stralingswarmte hoeft je dus de downpipe niet te insuleren.

Hier even een stukje van Zircotec een vooraanstaand bedrijf vwb speciale coatings:

http://www.zircotec.com/page/turbochargers/138

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piet

#3891
Citaat van: Turbo-Geek op 03-06-2012 15:58:57
Citaat van: Piet op 03-06-2012 11:06:29

Warm houden van het turbinehuis is dan dus niet logisch.

Je denkt toch niet dat de mensen die dit soort applicaties maken voor hun brood en waarin miljoenen omgaan dit doen voor de grap ?

Nee, die doen dat om er wat aan te verdienen.  ;)
Net zoals bij de gebedsgenezers etc, daar gaat nog wel meer geld in om.

Maar goed zou kunnen hoor dat het wat uitmaakt.......
Maar of en hoeveel zou moeten blijken uit een bv. een  dyno voor en een dyno na coaten van een turbo.
Dan kun je zien wat het waard is.

Turbo-Geek

Ik praat hier niet over bedrijven die er geld aan verdienen maar bedrijven die de snelste auto neer willen zetten tov de concurentie en die gaan niets coaten en/of voorzien van een jacket als dat niet hoeft want het is allemaal extra ruimte, kosten en een heel klein beetje gewicht.
En onderschat natuurlijk het stralingswarmte effect niet op het geheel.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piet

Echt... het zou best heel goed kunnen dat je helemaal gelijk hebt hoor, ik durf daar helemaal niet zo stellig in te zijn.

Maar dat kleine stukje warmteradatieverlies bij een systeem met een temperatuursgradient van honderden graden.... het lijkt mij gewoon sterk dat het veel uitmaakt.
Ik ben dan misschien wel een eigenwijs mannetje maar ik raak nou eenmaal alleen overtuigd door steekhoudende theoretische argumenten of nog beter door de praktijk als in dyno voor en na, meten is weten.
Argumenten als "het wordt veel gedaan" of ër gaat veel geld in om" etc overtuigen mij niet, er wordt  zoveel gedaan meer uit (bij)geloof dan uit harde feiten..

Piet

Voor wie het nog interessant vindt:

Citaat van: Turbo-Geek op 31-05-2012 22:29:10
Heel simpel gezegt wil je met een turbo met een zo laag mogelijke druk zoveel mogelijk lucht (meeste flow) in de motor krijgen.
Je houd hierdoor de temperatuur laag, minder stress op de motor en de rest van het stroomtraject, en natuurlijk bereik je die druk sneller.

Close but not close enough.

Ik zie nu waar het scheef  gaat met de redenatie dat er bij dezelfde druk door een grotere turbo meer lucht in de cilinders gepomt kan worden. Dit kan dus niet volgens de wetmatigheid: flow is evenredig met druk gedeeld door de weerstand.
Toch kan een grotere turbo bij dezelfde druk meer vermogen geven dan een kleinere.
In dat geval is het dan zo dat er dan weliswaar dezelfde hoeveelheid lucht (flow) in de motor gepomt wordt alleen kan er een verschil in densiteit van dat volume lucht zijn. M.n. als de kleinere turbo buiten zijn efficiency range gaat werken, hij gaat dan de uitgeblazen lucht opwarmen waardoor de densiteit afneemt ( minder zuurstofmoleculen per volume-eenheid).

Het moet dus zijn: je wilt bij een zo laag mogelijke druk zoveel mogelijk zuurstofmoleculen in de motor krijgen. Dit bereik je door de temperatuur zo laag mogelijk te houden, met een grotere turbo.

Een grotere turbo geeft dus niet meer vermogen bij een bepaalde druk door meer lucht in de motor te pompen, maar door de temperatuur van de lucht lager te houden.

Wout309t

Ja, dat zei ik toch al?
:angel:
2011 V70 2.0T R-Design MT

Piet

Citaat van: Wout309t op 04-06-2012 20:45:15
Ja, dat zei ik toch al?
:angel:

Klopt!
Ik vatte hem toen even niet, excuses.

osie

Maar zijn er geen filmpjes van de c70..

Maar hoe zoon turbo heb je er nou opgeschroeft..

een gt2876r met 64ar????of de   86ar??

en met een t3 behuizing?? externe wastegate???  

Ik ben benieuwd want mijn nieuwe T3/T4 turbo bevalt niet

Alleen nu je 350pk hebt met een gt2876r hoop ik dat je meer eruit kan halen want dat kon ik met mijn vorige t3/t4 ook .. :eusa_shifty:

en als jij mitchelli de gt2876R 64ar hebt ga ik de 86ar proberen denk ik..

mvg peter

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Wout309t

Citaat van: Piet op 04-06-2012 20:49:55
Citaat van: Wout309t op 04-06-2012 20:45:15
Ja, dat zei ik toch al?
:angel:

Klopt!
Ik vatte hem toen even niet, excuses.

Je bent goed bezig Piet, je zoekt alles tot de draad uit, in plaats van zomaar alles aan te nemen. Respect daarvoor
2011 V70 2.0T R-Design MT