WEBBLOG: Frankenstein 850 project

Gestart door Wouter96, 30-04-2018 12:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter96

#120
Citaat van: V70geRwin op 13-01-2021 12:14:12
Denk dat het verschil in grip discutabel is, met een minder brede band heb je meer kg/cm.
Daartegenover vind ik het verschil in spoorgevoeligheid groot, de weg hier naar het volgende dorp kent behoorlijk spoorvorming en kan het dus goed merken.

Maar spinnen kan je meer beperken met je onderstel, veren, dempers, veerpootbrug en ultiem een sper diff natuurlijk.
Al is het met voorwiel aandrijving en een beetje vermogen gewoon lastig, zeker op het binnenste wiel.                     

Met een brede band heb je minder kg/cm^2, kg blijft het zelfde oppervlakte neemt toe ;) Een docent op mijn wtb opleiding had altijd de volgende uitleg: statische wrijving is onafhankelijk van het oppervlak, alleen van materiaal combi en normaalkracht (dus ook onafhankelijk van kg/cm^2). Zodra je geen wielspin hebt mag je het in principe beschouwen als statische wrijving (band beweegt niet t.o.v. asfalt als je op t raakvlak kijkt), dus maakt t oppervlakte van de band niet uit. Dynamische wrijving wordt groter met groter oppervlakte, dus bij wielspin, glijden door bochten,..., heb je baad bij een grotere band. Het is waarschijnlijk enorm versimpeld van wat er echt achter schuilt.

Edit: dit is natuurlijk theoretisch geneuzel. Als ik jou ervaring zo hoor overweeg ik gewoon bij 205 te blijven. Het volgen van spoorvorming is erg onprettig

Citaat van: volvobug op 13-01-2021 13:17:08
Als het subframe los gaat is uitlijnen daarna weer sterk aan te bevelen zo niet noodzakelijk.


Het zweverige had ie al voor de inserts en heb niet alle bussen tegelijk los gehad, 1 voor 1. Maar idd, de uitlijning ga ik mss eerst laten checken.

Vulk

Citaat van: volvobug op 13-01-2021 13:17:08
Als het subframe los gaat is uitlijnen daarna weer sterk aan te bevelen zo niet noodzakelijk.


Ik denk dat hij bedoelt dat hij het stuurhuis zou vervangen om het vaag stuurgevoel op te lossen.

Wouter96

Citaat van: Wouter96 op 13-01-2021 11:08:32
Mss de moeite waard hem te laten uitlijnen voordat ik t subframe ga laten zakken. 

Excuus beetje rare verwoording, maar ik bedoel inderdaad dat ik eerst de uitlijning ga laten checken omdat ik niet echt vertrouwen heb in de vorige uitlijner. Dan pas nadenken over of ik de moeite ga nemen om het stuurhuis te vervangen.

Vulk

Aan de andere kant, als je het stuurhuis vervangt, dan moet je sowieso gaan uitlijnen. ;D

de Boeing

205 versus 215 heeft niet een dusdanige grote impact in mijn beleving...

Ik blijf het toch op die subframe rubbers houden, je hebt nu dus wel de inserts maar die zitten in de lengterichting (rij richting) van de auto. Bij last van spoorvorm volgen gaat de voortrein haaks op de rijrichting bewegen, het rubber is is na XX jaar gewoon gaar en zacht, en die inserts gaan deze haakse beweging niet veranderen... (uiteraard zijn er ook frisse draagarmen en veerschotels rubbers nodig)

Wouter96

Citaat van: Vulk op 16-01-2021 10:32:31
Aan de andere kant, als je het stuurhuis vervangt, dan moet je sowieso gaan uitlijnen. ;D

haha ja dat is waar, ben ik wel in 1 keer klaar. ff wachten op warmer weer en dan ga ik me er misschien maar aan wagen.

Citaat van: de Boeing op 16-01-2021 10:47:48
205 versus 215 heeft niet een dusdanige grote impact in mijn beleving...

Ik blijf het toch op die subframe rubbers houden, je hebt nu dus wel de inserts maar die zitten in de lengterichting (rij richting) van de auto. Bij last van spoorvorm volgen gaat de voortrein haaks op de rijrichting bewegen, het rubber is is na XX jaar gewoon gaar en zacht, en die inserts gaan deze haakse beweging niet veranderen... (uiteraard zijn er ook frisse draagarmen en veerschotels rubbers nodig)

Draagarmen en toplagers+rubbers zijn 5000 km oud en de uitlijning is binnen specificaties, dus ik ben bang dat je gelijk hebt.  De inserts doen wel wat maar minder dan ik had verwacht. xc90 rubbers is wel het overwegen waard, zeker als die ook gecombineerd kunnen worden met de inserts. Wordt dus een weekendje klussen, volgensmij is het een behoorlijke klus dus even een keer tijd maken (en zin  :eusa_shifty: )

V70R^2

Een echte upgrade zijn de cabrio bussen, die zijn compleet massief aluminium.