bougiekabels

Gestart door Death Dealer, 05-09-2007 14:17:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Death Dealer

Ik heb vandaag m'n bougiekabels doorgemeten en dat gaf het volgende resultaat.

cil 1: 6,4 k ohm
cil 2: 4,36 k ohm
cil 3: 3,73 k ohm
cil 4: 4,15 k ohm
cil 5: 2,88 k ohm

Het lijken mij nogal hoge waarden  :eusa_think:

thuur

Wat geeft je meter als je de pennen tegen elkaar houdt?

Heb je ook in de contacten gekrast voordat je ging meten?

De weerstand bij gelijkstroom door een bougiekabel meten is zinloos. Hoogspanningspieken gedragen zich als wisselspanning. Om een idee te geven: een condensator is dan een spoel en vice versa, zelfs een breuk maakt weinig uit. Het is vooral de isolatie die belangrijk is.


Maareuh... wat is eigenlijk de vraag ???


Gr ;)

-D©©©L-

Citaat van: Death Dealer op 05-09-2007 14:17:54
Ik heb vandaag m'n bougiekabels doorgemeten en dat gaf het volgende resultaat.

cil 1: 6,4 k ohm
cil 2: 4,36 k ohm
cil 3: 3,73 k ohm
cil 4: 4,15 k ohm
cil 5: 2,88 k ohm

Het lijken mij nogal hoge waarden  :eusa_think:

Helemaal perfect goed ! Zo meten splinternieuwe kabels ook.

Death Dealer

Citaat van: thuur op 05-09-2007 15:31:42
Wat geeft je meter als je de pennen tegen elkaar houdt?

0.02 k ohm

Heb je ook in de contacten gekrast voordat je ging meten?

zeker en vast

De weerstand bij gelijkstroom door een bougiekabel meten is zinloos. Hoogspanningspieken gedragen zich als wisselspanning. Om een idee te geven: een condensator is dan een spoel en vice versa, zelfs een breuk maakt weinig uit. Het is vooral de isolatie die belangrijk is.

zo'n kort stukje kabel zou toch een heel kleine weerstand moeten hebben  :eusa_think:


Maareuh... wat is eigenlijk de vraag ???

Ik heb het probleem dat ik om het half jaar nieuwe bougie's kan steken. 
Ok ik rij dan wel op LPG maar ik vind het toch erg vlug.
Ik dacht dat de kabels versleten zouden zijn en dat er daarom vlugger een tekort aan vonk komt op de afslijtende bougie's.
Ik heb nu originele volvo bougie's daarvoor waren het NGK's.

Gr ;)

-D©©©L-

Welke problemen krijg je na een halfjaar, en na hoeveel kilometer is dat ?

daytonawim

Laat Gmid de kabels van zijn nieuwe aanwinst maar eens doormeten, die zijn 510.000 km oud :-)

Death Dealer

Bij het optrekken op autostrade van die kleine schokjes.
Na een paar dagen gebeurt dit zelfs bij het optrekken op gewone wegen.

ًًُongeveer 12.000 km

Death Dealer

Citaat van: daytonawim op 05-09-2007 22:57:45
Laat Gmid de kabels van zijn nieuwe aanwinst maar eens doormeten, die zijn 510.000 km oud :-)

Tja, de mijne 290.000 km :-)

HanV70

#8
Splinternieuwe  ongebruikte set nagemeten, origineel Volvo (Estate sevices) 10 klepper.

Van lang naar kort weerstand ohm.

1.   4.76
2.   4.19
3.   3.47
4.   3.04
5.   2.47

bobine kabel 2.57

Voor de 4 en de 1 vind ik een te grote afwijking hebben, verdacht!

Ik denk toch dat er iets aan enkele kabel mankeert.

thuur

Citaat van: Death Dealer op 05-09-2007 22:44:34
Citaat van: thuur op 05-09-2007 15:31:42
De weerstand bij gelijkstroom door een bougiekabel meten is zinloos. Hoogspanningspieken gedragen zich als wisselspanning. Om een idee te geven: een condensator is dan een spoel en vice versa, zelfs een breuk maakt weinig uit. Het is vooral de isolatie die belangrijk is.

zo'n kort stukje kabel zou toch een heel kleine weerstand moeten hebben  :eusa_think:

Zoals ik al zei, een condensator gedraagt zich als een spoel. Op gelijkstroom heeft een condensator oneindige weerstand. Een spoel daarentegen dicht bij 0 Ohm. Op wisselstroom heeft een condensator een zeer lage weerstand en een spoel daar komt maar moeilijk wisselspanning doorheen (hoge weerstand).

Nogmaals, het is appels met tuinstoelen vergelijken. Ik ken bougiekabels die van een met koolstof doordrenkte stof zijn gemaakt. Weerstand gelijkspanning is honderden megaohms (daar brandt geen lampje op zeg maar), maar perfecte doorgifte van hoogspanningspieken.


Gr ;)

VolvoSpecialist

Natuurlijk is het even weg met nieuwe bougies, die hebben een véél lage spanning nodig om te vonken   :eusa_think:

Gewoon nieuwe bougiekabels en bobinekabel monteren en meteen een nieuwe rotor en verdelerkap dan ben je in een keer van dat schokken/overslaan bij optrekken af !!!   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

HanV70

Originele verdelerkap (Bosch) is iets duurder maar heeft wel een extra (zwarte) beschermingskap en is duidelijk steviger uigevoerd dan immitatie.
De originele rotor is ook net wat zwaarder en degelijker uitgevoerd.
Uit het hoofd zamen e 15,00 duurder, per 50.000 tot 100.000 km stelt het financieel niets voor, technisch natuurlijk wel.

Death Dealer

omdat het uitmeten duidelijk een zinloze test is gisteren een andere test gedaan om te zien
of de kabels niet versleten zijn.
Ik heb ergens gelezen dat je in het donker perfect kan zien of de isolatie van de kabels versleten
is.
En ja hoor.  Overal waar de kabels een beetje in de buurt kwamen van mekaar waren
er vlamboogjes te zien.
Maandag even nieuwe halen dus.
Nu vraag ik me af.  Welk probleem geeft dit nu eigenlijk, dat doorslaan van de kabels naar mekaar?
Kan me inbeelden dat, indien terug koppeling naar de massa, dit ook niet gezond is voor het hele elektrische systeem
van de roffel?

rody

je hebt niet goed gelezen.

vergelijk jouw meting met die van han v70 en je ziet relatief grote verschillen.

die je nu dus in het donker constateert.

Death Dealer

voor je mij zegt dat ik niet goed lees...  :eusa_hand:
miss. dit maar eens lezen.   ;)




Citaat van: thuur op 05-09-2007 23:50:56
Citaat van: Death Dealer op 05-09-2007 22:44:34
Citaat van: thuur op 05-09-2007 15:31:42
De weerstand bij gelijkstroom door een bougiekabel meten is zinloos. Hoogspanningspieken gedragen zich als wisselspanning. Om een idee te geven: een condensator is dan een spoel en vice versa, zelfs een breuk maakt weinig uit. Het is vooral de isolatie die belangrijk is.



zo'n kort stukje kabel zou toch een heel kleine weerstand moeten hebben  :eusa_think:

Zoals ik al zei, een condensator gedraagt zich als een spoel. Op gelijkstroom heeft een condensator oneindige weerstand. Een spoel daarentegen dicht bij 0 Ohm. Op wisselstroom heeft een condensator een zeer lage weerstand en een spoel daar komt maar moeilijk wisselspanning doorheen (hoge weerstand).

Nogmaals, het is appels met tuinstoelen vergelijken. Ik ken bougiekabels die van een met koolstof doordrenkte stof zijn gemaakt. Weerstand gelijkspanning is honderden megaohms (daar brandt geen lampje op zeg maar), maar perfecte doorgifte van hoogspanningspieken.


Gr ;)