Brandstoffilter aftappen; bekend verschijnsel?

Gestart door ik-rol, 15-09-2007 21:11:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ik-rol

Ik heb een vraag over het brandstoffilter. Ik ben nu twee keer op vakantie geweest diep ergens in Frankijk en beide keren wilde de motor na een korte stop helemaal niet meer starten. Vanwege een collega dacht ik dat het aan het aan mijn brandstoffilter zou kunnen liggen. Dit bleek juist te zijn. Na het brandstoffilter afgetapt te hebben, bij warme motor! wat niet erg fijn is, sloeg de motor na een gegeven moment weer aan. Herkend iemand dit? Kan dit verder voorkomen worden? Of kan het nog wat anders zijn geweest?

Misha

Citaat van: ik-rol op 15-09-2007 21:11:29
Ik heb een vraag over het brandstoffilter. Ik ben nu twee keer op vakantie geweest diep ergens in Frankijk en beide keren wilde de motor na een korte stop helemaal niet meer starten. Vanwege een collega dacht ik dat het aan het aan mijn brandstoffilter zou kunnen liggen. Dit bleek juist te zijn. Na het brandstoffilter afgetapt te hebben, bij warme motor! wat niet erg fijn is, sloeg de motor na een gegeven moment weer aan. Herkend iemand dit? Kan dit verder voorkomen worden? Of kan het nog wat anders zijn geweest?

Dat de auto erg slecht start na een korte stop, herken ik wel. Vooral na een koude start, bijvoorbeeld even de auto van het garagepad halen, stilzetten en 5 minuten later weg willen rijden kan leiden tot wel 30 seconden moeten starten met pedaal vol naar benee.. Maar da's een redelijk algemeen euvel..

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Meet de temperathuursensor. De waardes staan in een grafiek die ik regelmatig heb gepost hier.


Gr ;)


ik-rol

Hoi Rody,

Ik heb het stuk gelezen en hoe het beschreven staat bij problemcar komt precies overeen. Ik ga de gegeven tips na.

Misha, wat jij aangeeft is het niet. Ik heb een poosje geleden gehad dat de motor bij regenachtig of koud weer (iets boven de 5 graden) weer slecht aansloeg. Eenmaal warm geen problemen. Ook niet bij van de afrit afzetten en daarna opnieuw starten. Wat ik sindsdien heb gedaan is dat ik alle rubberen leidingen heb vervangen (retourleidingen, leidingen olieafscheider, etc) en de motor dynamisch eindelijk goed heb laten afstellen (bij de dealer...auto wel 2 dagen kwijt) en hierdoor zijn alle startkwaleen naar de noorderzon verdwenen. Nu is het een keer draaien en starten maar, waar en hoe maar ook. Alleen niet bij heet weer, lange rit, etc...niet.

Misha

Excusez-moi ik had zo snel niet begrepen dat het om een diesel ging..
Nu staat de topic onder dieselen, dus ik zal het boetekleed aantrekken en mijzelf in gepaste passiviteit aan dit topic onttrekken..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ik-rol

Misha,

No problemo. Goede suggesties op een ander vlak blijven altijd welkom, immers je hebt toch ook een Volvo-hart?

ik-rol

Rody of iemand anders,

Weet jij het Vadisnummer van het brandstofpomprelais? Ik kan in Vadis twee nummers vinden: 3545803 en 9434225. Ik heb beide nummers voorgelegd aan de dealer, maar die twijfelt erg sterk over deze nummers en of onze diesels wel over een brandstofpomprelais beschikken. Overigens, dit schijnt wel een bekend probleem te zijn bij de benzineversies.

rody

#8
ik heb t vermoeden dat de relays zoals door jou genoemd de benzine uitvoeringen betreft. tenminste zo ik het in vadis zie...

je zou je probleem anders ook even bij een vw/audi werkplaats kunnen voorleggen.  vaak is daar wel een ervaren tdi specialist die misschien snel t probleem herkent.

9162929 zou een spec diesel relay zijn. heb je deze al gevonden.

maar jou probleem lijkt mij niet een relay probleem...

ik-rol

Het duurde even omdat ik wat navraag moest doen. De Audidealer zegt dat het kan liggen aan het brandstoffilter, omdat er door een lekkage water in komt, of door de temperatuursensor. Water vind ik vreemd want dan zou het vaker moeten voorkomen dan alleen in de zomer bij warm weer. Temperatuursensor misschien omdat de motor weigert te starten bij warme temperatuur. Maar dat wordt die toch ook in de winter bij een lange rit?
Bij Volvo zeggen ze dat het niet aan de temperatuursensor kan liggen omdat de motor niet zo snel afkoelt. Eerder aan het brandstofrelais. Beide kosten rond de 80 euro! Wat te doen? Zeker omdat het euvel zich pas voordoet na lang rijden in warm weer.

thuur

Citaat van: ik-rol op 21-11-2007 20:53:21
Het duurde even omdat ik wat navraag moest doen. De Audidealer zegt dat het kan liggen aan het brandstoffilter, omdat er door een lekkage water in komt, of door de temperatuursensor. Water vind ik vreemd want dan zou het vaker moeten voorkomen dan alleen in de zomer bij warm weer. Temperatuursensor misschien omdat de motor weigert te starten bij warme temperatuur. Maar dat wordt die toch ook in de winter bij een lange rit?
Bij Volvo zeggen ze dat het niet aan de temperatuursensor kan liggen omdat de motor niet zo snel afkoelt. Eerder aan het brandstofrelais. Beide kosten rond de 80 euro! Wat te doen? Zeker omdat het euvel zich pas voordoet na lang rijden in warm weer.

Welk relais bedoelen ze precies?

Je kunt het openmaken en inspecteren op soldeerbreukjes, slechte contacten, etc....


Gr ;)

pwassink

Citaat van: ik-rol op 21-11-2007 20:53:21
Water vind ik vreemd want dan zou het vaker moeten voorkomen dan alleen in de zomer bij warm weer. Temperatuursensor misschien omdat de motor weigert te starten bij warme temperatuur. Maar dat wordt die toch ook in de winter bij een lange rit?

Even tov dat waterverhaal:

Water kan je op allerlei manieren meekrijgen in je diesel, maar een van de hoofdzaken is vaak condensvorming in je voertuigtank, of de opslagtank bij de pomp/grossier
(dat is tevens ook een vd redenen dat die ondergronds zitten)

Die condensvorming treedt t sterkste op bij koud weer, een van de redenen dat je dan vaak
ook zorgt dat de tanks vol zijn, waar brandstof zit kan geen lucht zitten immers.

Ook hadden diesels in het verleden altijd bij het brandstoffilter ook een water-afscheider die je middels een kraantje kon aftappen. Die dingen wekten eigenlijk enkel op soortelijk gewicht waardoor t water zich in het onderstel kolfje verzamelde.


Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Peter

Het niet willen starten na een lange '' hete" rit is ook voor mij een bekend verschijnsel waar ik al een jaar of 5 last van heb. Auto start altijd binnen een paar sec. behalve na een rit onder zwaardere warme omstandigheden. Dat is alleen als we op vakantie gaan of lang blazen op de snelweg bij een temperatuur boven de 25 graden.

Tijdens onze vakantieritten laat ik tijdens het tanken altijd de motor draaien, anders kan ik met open motorkap ca. 15 รก 20 minuten wachten tot de boel voldoende is afgekoeld en hij weer vlot start. (je auto met caravan wegduwen bij de pomp valt niet echt mee).

Ik heb het helaas maar geaccepteerd. De TDI rijdt verder heerlijk. Het probleem ligt m.i.  zeker niet aan het brandstoffilter. En voor de duidelijkheid de koeling van de motor is in mijn geval altijd prima, nooit last gehad van een stijgend metertje en dat soort zaken

gr.Peter

ik-rol

Peter,

Dit is nu precies wat ik bedoel. Ik heb de auto nu twee keer weg moeten duwen bij een tankstation - zonder caravan, maar met kids - en dat is inderdaad niet fijn.

Soms zit ik te denken dat de motor zo warm is dat de ingespoten diesel meteen verdampt in de verbrandingkamers na een lange warme rit. Met als gevolg niet meer starten. Maar ja, ik ben geen dieseldeskundige....

Accepteren doe ik het voorlopig nog niet.

denkweb

Een mij bekend euvel; oorzaak eenvoudig:

motor start niet boven een bepaalde temperatuur door een sensor-beveiliging.

Wanneer je de auto even 2-5 minuutjes op contact zet (fan gaat dan aan) dan start deze even later als een nieuwe.

Oorzaak: te snel uitzetten zonder de motor en turbo voldoende te laten afkoelen van de rit of onverhoopt af laten slaan. (veelal: afslaan in file en snel even tanken).

De fan zou door moeten blijven draaien om te koelen, maar als deze net op het moment dat de motor wordt stilgezet even niet draait springt deze niet alsnog aan. Draait de fan wel op het moment dat de motor wordt stilgezet, dan blijft deze nog doordraaien tot de motor voldoende is afgekoeld waarna de fan uiteindelijk automatisch uitschakelt (nakoelen). Hierna zal deze echter ook niet opnieuw aangaan tot de motor weer gestart wordt. Dit is logisch, anders zou de fan in de volle zon zonder draaiende motor regelmatig spontaan gaan draaien met vermoedelijk startproblemen tot gevolg.

Snelle oplossing: emmer koud water tegen de radiator gooien. Let wel; dit is een paardemiddel en kent dus ook risico's (van erg warm naar koud, vul maar in!). Toch erg handig als je in de file staat te kijken en weg MOET...