Van regenband naar winterband of lekker zo laten??

Gestart door V70R-obert, 30-10-2007 21:51:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: Turbo-Geek op 31-10-2007 13:01:18
Maar eh, Lars droeg tenminste iets concreets aan ipv te verschuilen wat deskundigen menen en landen verplichten zonder dat hier iets concreets wordt aangedragen.

in feite schrijft hij gewoon een verhaaltje van een autoblad dat de deskundigheid van diegene (fabrikanten en/of verkeersdeskundigen?) in twijfel wil trekken.
wat is daar dan concreet aan. ???

thuur

Citaat van: Turbo-Geek op 31-10-2007 13:01:18
Maar eh, Lars droeg tenminste iets concreets aan ipv te verschuilen wat deskundigen menen en landen verplichten zonder dat hier iets concreets wordt aangedragen.


Wat hier juist NIET concreet is, is dat er een hoop geleuter komt waar de TOPICSTARTER niets aan heeft.

Het enige wat ik doe is de gebruikte stijl van vertellen aanhouden en zeggen dat IK er andere ervaringen mee heb. Alles wat verder dan dit punt (persoonlijke ervaring) wordt verteld is compleet zinloos en voegt niets toe aan dit topic, dit board of dit forum. Ik heb bewust na mijn ervaring nog een post geplaatst om te kijken of de "welles/nietes-discussievoerders" inzien wat nou de gehanteerde manier van discussievoeren is en of de inhoud uberhaupt iets toevoegt. Ik denk van niet, maar ik kan er naast zitten. En dat zal ik dan ook toegeven.


Gr ::)

Gmid

Citaat van: Misha op 31-10-2007 13:19:13
Citaat van: Marc O. op 31-10-2007 13:09:27
Citaat van: Gmid op 31-10-2007 13:08:00
Geen mening over wel of geen winterbanden, maar hoeveel extra winst denk je dat een bandenfabrikant maakt als men 2 banden setjes heeft in plaats van 1. 1 set zou na 2 jaar (40k per jaar) versleten zijn, 2 setjes pas na 4 jaar. Uiteindlijk wordt er niets extra's verdiend.

Tenzij de marge op winterbanden belangrijk hoger is dan op zomerbanden, maar weet eigenlijk niet of dat wel het geval is.

Daarbij speelt leeftijd van een band /uitdroging bij vervanging ook een rol, dus het is hoe dan ook interessanter om nu 2x marge te pakken voor vier jaar, dan nu een keer en of vier jaar een keer.
En het omwisselen levert ook geld op voor bandenspecialisten, dus...



Een band is met 4 tot 6 jaar nog niet uitgedroogd of aan vervangen toe. Het wisselen kost inderdaad ook geld, maar dit zijn uren die rechtstreeks naar garagehouders of kwikfits gaan. Ook hier zien banden fabrikanten niets meer van terug.


Het lijkt me onzinnig om te zeggen dat de bandenfabrikanten een conspiracy hebben met overheid en organisaties omdat ze zoveel winst hierop maken. Dat is dus duidelijk niet het geval. Wat armin zegt wist ik niet, maar bevestigt het ook.
Volvo C30 '12

Basbb

Mijn ervaring is ook dat in de randstad winterbanden behoorlijk zinloos zijn. Het geld wat je extra kwijt bent zou ik besteden aan betere/duurdere zomerbanden rijden het hele jaar door. In Nederland komt het nog wel is voor dat het superglad kan worden door aanvriezen van regen, maar dan helpen winterbanden ook niet meer, daarvoor heeft het ook geen nut ze te monteren. Met de enkele keren dat het glad is door sneeuw enzo gewoon extra voorzichtig zijn of een uurtje wachten doet wonderen in de randstad.

Voor in het oosten van het land en mensen die richting Duitsland, Oosterijk enzo gaan kan het natuurlijk wel verstandig zijn winterbanden te monteren.

Het verhaal van autoweek, daar was ik zelf al achter gekomen. Rijdt erg goed eagle F1' s bij -2 graden, nog altijd beter dan goedkope zomer banden in de zomer.
s70 2.5 20v aut

Turbobiker

Citaat van: thuur op 31-10-2007 12:44:50
Dus als de Story van autoland het zegt is het zo ???

Wat een flauwekul zeg. En waarom stellen landen die met haast alle veiligheidsregels strenger zijn dan NL winterbanden verplicht tijdens sneeuwval? Zeker een enorme conspiracy tussen de overheden de bandenfabrikanten.

Wel gaaf dat jullie, zo onervaren op dit vlak, dit ff hebben ingezien en wereldkundig hebben gemaakt :eusa_clap:



Gr ::)

Nu begin je ook rare dingen te zeggen. Een paar berichtjes later stel jij dat alleen jouw ervaring toe gevoegd mag worden. Ik ga met onderbouwde testen (die ik dus niet geheel herhaal) in op de stelling van de topicstarter.

Ik heb het niet over een buitenland. Hier sneeuwt het nauwelijks. Buitenland is dus niet van toepassing.

En Autoweek met Story vergelijken gaat niet echt op.

Bovendien heb ik genoeg kijk op rubbercompounds om te weten wat er mogelijk is tegenwoordig. Daarnaast ken ik een aantal mensen uit de bandenindustrie (namen noemen is zinloos, jullie kennen ze toch niet) en dan ook bij meerdere firma's. De test van vorig jaar in Autoweek was er maar één van de velen die onderschreef wat ik in mijn eerdere bericht vermeldde. Daarbij ontkent dat bericht niet dat jij en anderen wel degelijk verschil voelen tussen de banden. (De vraag is misschien hooguit of je wel het juiste voelt, maar dat is weer een andere discussie.)

(ik kan ook wel voldoende argumenten en feiten aandragen om aan te tonen dat winterbanden wel degelijk meer omzet genereren, maar dat doet er hier ook niet toe)

(O ja, en was het niet de politiek (dus de regelgevers) die we niet vertrouwden? Klopt iedere wetgeving? Als we de overheid moeten geloven op het gebied van auto's...)
De Tussenpaus

thuur

#35
En wat heeft de topicstarter aan bovenstaand bericht ???


Gr :eusa_think:

Misha

Ik zou gewoon lekker op regenbanden rijden hoor, winterbanden hebben in Nederland toch geen zin -zeker niet als er maar 4 mm op zit...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbo-Geek

Lijkt me ERG duidelijk Thuur, verschillende mensen ventileren hier hun mening omtrent het WEL/NIET kunnen rijden van zomer of regenbanden in de winter. Ik denk dat hij op dit moment voldoende stof heeft om op basis daarvan een beslissing te nemen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

V70R-obert

En daar zeg je wat. Veel mensen hier (denk ik) en ik ook, wisselen van velgen zodra er pekel op de weg komt. Nu heb ik 4 velgen in de garage liggen met winterbanden waarvan ik de banden moet vervangen en me afvraag of ik beter uit ben met regen of winterbanden. In NL en Noord-Duitsland kennen we een zeeklimaat, nat, maar niet zozeer steenkoud. In NL rij je vaak door bruine smurrie wanneer het erg heeft gesneeuwd, bij sneeuwal welke blijft liggen, rijdt elke normaal denkende bestuurder langzaam met veel ruimte op zijn voorganger. Het nut van winterbanden in combinatie met wintersport heeft zich inmiddels wel bewezen (soms ook verplicht), dat is ook niet de discussie.

Winters in NL zijn erg nat, ik denk werkelijk dat je hier beter af bent met regenbanden. Wanneer ik naar het profiel kijk van de regenbanden die ik heb of de winterbanden, lijkt een regenband wel erg veel op een winterband. Het kan natuurlijk ook de compount zijn dat het verschil maakt, hier heb ik geen benul van.

Uiteraard wil ik de veiligste keuze maken. Wanneer mijn vrouw en kids tegen een boom aanstaan wil ik niet denken; 'Stom!, had ik nu maar die winterbanden genomen'

Een test in autoweek had ik ook gelezen. Deze banden werden getest in sneeuwrijke gebieden als Zwitserland en Oostenrijk. Gelijk hebben ze ook, je kunt ook beter een paraplu testen in Seattle dan Texas. Voor inwoners van NL twijfel ik dus een beetje.....

thuur

Citaat van: Turbo-Geek op 31-10-2007 13:52:59
Lijkt me ERG duidelijk Thuur, verschillende mensen ventileren hier hun mening omtrent het WEL/NIET kunnen rijden van zomer of regenbanden in de winter. Ik denk dat hij op dit moment voldoende stof heeft om op basis daarvan een beslissing te nemen.

Als het ERG duidelijk was had dit draadje niet zoveel reacties...

Punt is juist dat het niet meer over meningen gaat, maar dat er stelling wordt genomen, aannames gedaan worden, etc.


Ik zal me er niet meer mee bemoeien want mijn boodschap komt blijkbaar niet aan. Ik ben wel verheugd te lezen dat de topicstarter nog steeds meeleest ;D


Gr ;)

Turbobiker

Citaat van: thuur op 31-10-2007 13:58:14
Punt is juist dat het niet meer over meningen gaat, maar dat er stelling wordt genomen, aannames gedaan worden, etc.

Ik vraag me af wanneer jij dingen wel als feiten gaat zien?

En het moet juist over feiten gaan en niet over meningen. Door dat laatste krijg je dit soort rare offtopic gesprekken in dit soort topics, waardoor de feiten ondersneeuwen (*waar is mijn wintertoetsenbord?* :eusa_think: )
De Tussenpaus

Steggen

#41
Echte goede winterbanden zijn van het Noordelijke type. Deze zijn zachter dan de continentaal-europese die men o.a. in Nederland/België verkoopt. Het nadeel van de noordelijke winterbanden is dat er niet zo heel snel gereden mee mag worden.
Hier een voorbeeld van zulke banden:
LINK

Nokian Hakkapeliita 5 is dit jaar een van de meest verkochte winterbanden in Noorwegen.

Turbobiker

Naar aanleiding van een paar PBtjes nog even een toelichting/ verduidelijking:

Winterbanden hebben bestaansrecht. In winterse omstandigheden. Diverse onafhankelijke testen hebben aangewezen dat winterbanden bij sneeuw superieur zijn aan andere banden.

Diezelfde testen wijzen ook uit dat zeker bij droog weer, ook bij temperaturen onder het vriespunt, de grip van winterbanden minder is dan van zomerbanden (all season banden).

Daarbij hebben zomerbanden de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt en zijn ook in Nederlandse winterse omstandigheden prima bruikbaar.

Want in Nederland sneeuwt het 's winters nauwelijks meer. Het regent wel meer dan in de zomer en om dus in te gaan op de vraag van de topicstarter: waarschijnlijk is het verstandiger en beter goede regenbanden te monteren dan winterbanden.

Maar...

Winterbanden zijn de betere keuze als je op wintersport gaat. Of als je af en toe in de Ardennen komt in de winter. En zelfs in Limburg of juist de noordelijkste provincies is het waarschijnlijk verstandiger om winterbanden te monteren. Als je twijfelt tenminste. Zomerbanden zullen je ook daar op 9 van de 10 dagen veilig(-er) van A naar B brengen. Maar het vriest en sneeuwt er vaker dan in de rest van Nederland en er wordt minder gestrooid.

Voor die twee dagen dat je in de rest van Nederland beter af zou zijn op winterbanden lijkt het mij nutteloos deze vijf maanden lang te monteren. Je bent dan minder veilig onderweg (op de dagen dat ze niet nodig zijn) en bijvoorbeeld je verbruik gaat ook nog eens omhoog. Die twee dagen volstaat rustiger rijden ook wel.
En wil je het in die regio's helemaal verstandig aanpakken: monteer nieuwe regenbanden van een gerenomeerd merk. Die voeren water beter af dan de meeste zomerbanden en leveren daarbij vrijwel gelijke prestaties (behalve geluid en verbruik)


Iemand hier nog een uitbreiding op? Of verder (onderbouwt!) commentaar?

Anders mag er wat mij betreft een slotje op...
De Tussenpaus

Johann

Mijn mening,

Met de temperaturen in ons landje is het gewoon moeilijk een keuze te maken.
Voor de rustige rijder is denk ik een goede winterband de juiste keuze als het weer richting de 5 graden en lager gaat. Probleem is dat een zomerband tot het vriespunt ook nog heel goed z'n werk kan doen.

Waar je de verschillen merkt is bij nat weer en bij koude start. Je kunt dan duidelijk merken dat een zomerband even op gang moet komen maar eenmaal een beetje op temperatuur dan doen ze 't op droog prima. Hier schult ook een beetje 't gevaar in de winter want dan wil het wel eens voorkomen dat er hele koude plassen water op de weg liggen die gelijk de temperatuur uit de band trekken en daarme de werking van de band tijdelijk onderuit halen. Een winterband doet het hier weer beter maar heeft weer meer problemen met stabiliteit en ook temperatuur op een mooi zonnige maar koude droge dag, zelfs al bij temperaturen om en nabij de 5 graden.

Ik kan mij in hele grote lijnen vinden in Lars z'n betoog en ook Sergio's aanname met het verschil dat er ook goede, sportieve winterbanden zijn maar die komen voor een andere prijs...

De kwaliteit van de huis tuin en keuken winterband is gewoon slecht te noemen als je deze gaat vergelijken met het aanbod zomerbanden.

Bij de zomerbanden zitten een hele meut merken qua prestaties vrij dicht bij elkaar en voor hele redelijke prijzen terwijl bij de winterbanden de uitschieters echt duur zijn, de redelijk presterende banden ook nog aan de prijs en de prijskoopjes werkelijk de "wanli zomerband" onder de winterbanden zijn. En het ergste is dat je half Nederland op deze banden ziet staan.. Lekker veilig.

Beetje hoog roomscher dan de Paus gehalte bij het winterband verhaal dus.

Tegen Lars wil ik alleen maar zeggen, probeer eens een goede performance winterband bij "damp" 0 tot droge temperaturen onder 't vriespunt.





Robert Haven

en als je aan de grens met Duitsland woont en daar nog wel eens wilt rijden in de winter dan heb je ook weinig keus meer lijkt mij, ondanks de academische discussie over in welke provincies het wel of geen nut zou hebben omdat daar minder gestrooid zou worden....  :eusa_doh: