Radiozenders vallan weg na starten

Gestart door mikerb, 20-11-2007 10:33:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mikerb

Nu het buiten weer wat kouder wordt krijg ik er weer last van dat de radiozenders wegvallen (het geheugen wordt gewist). Dit alles gebeurd na een koude start.

Vorig jaar had ik hier ook al last van. Eerst dacht ik dat dit aan de HU-1205 lag en daarom heb ik een Pioneer radio/navigatie geplaatst.
Het probleem bleef. Vervolgens maar een nieuwe accu geplaatst.
Daarna leek het over, echter achteraf gezien werd het weer toen al weer warmer.

Wat mij daarnaast opvalt is dat mijn V70 de laatste tijd bij het starten niet altijd direct aanpakt. Ik start de motor. Als die lijkt te draaien laat ik de sleutel los. Daarna slaat de motor (soms) weer af.
Voor dit probleem heb ik vorig jaar een nieuwe antenne in het contactslot gezet en daarna was het probleem helemaal weg. Nu begint ook dat weer te komen.

Ik heb het idee dat er een relatie zit tussen het wegvallen van de zenders en het afslaan van de motor, maar vanochtend startte de auto goed, maar toch waren de zenders na het starten  weer weg (daarvoor waren de zenders nog wel goed).

Heeft iemand hier ook al eens problemen mee gehad?



Mijn auto: V70 (classic) 2.5D van April 2000
Mijn radio: Pioneer ANH-P10MP

Walter

het geheugen van de zenders wordt gevoed door een constante plus op je radio. Is daar niet iets mee aan de hand? Dat verklaard ook waarom het prbleem met vervangen van de radio niet wegging

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

elmarconi

Heb ik ook, als de accuspanning aan de lage kant is. Bij starten wordt zoveel stroom getrokken dat de resterende spanning op de constante plus te laag wordt. Ergo, opnieuw code en zenders invoeren...
--
Autogas Inside . . .

mikerb

Gisteravond heb ik een uur gereden voordat ik ´n naast ons huis parkeerde, dus dan moet de accu toch ook wel een keertje vol zijn. Daarnaast is de accu nog geen jaar oud.
In bovenstaande gevallen moet de accu toch sterk genoeg zijn om de spanning op min. 12V te houden?

de boekhouder

dat zou dan je dynamo zijn, laad je accu niet voldoende op ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Marc O.

Misschien zijn de accupolen / aansluitingen vervuild?
...The Nile isn't just a river in Africa...

mikerb

Bij motor stilstand is momenteel de accuspanning 12,2V
Motor gestert. Spanning is daarna 14,4V

Ik denk dat de dynamo dus wel goed is en begin mijn twijfels bij de accu te krijgen.
Wel vreemd. Het is een Banner 80Ah Uni-bull accu. Deze worden veel door de taxi´s gebruikt en dat geeft bij mij toch wel een betrouwbaar gevoel (maar die neemt nu wel snel sterk af).


de boekhouder

en dan nu weer de leek: is 80Ah wel voldoende voor een diesel ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

FelixB

Citaat van: Marc O. op 20-11-2007 11:00:48
Misschien zijn de accupolen / aansluitingen vervuild?

Kun je ook voelen; als ze warm of zelfs heet worden is het verkeerd. Door de weerstand wordt het warm, net als bijvoorbeeld een strijkijzer en soldeerbout.
Ik vet mijn accupolen altijd in met dat rode accupoolvet
855R & C70 T5 cabrio automaat

mikerb

Hiervoor zat er een Varta 76AH in en daar heb ik 2 jaar zonder problemen mee kunnen rijden.

Vadis schrijft een accu voor van tussen de 520A en 600A. Deze banner accu is bestand tot 700A, dus dat lijkt me oké.

Helaas wordt er in Vadis niets genoemd over het aantal Ah.


Marc O.

Dan zou ik, zoals ik zei, ook eens naar de accupolen en de accukabels kijken. Wellicht dat die vervuild zijn. Heb ook wel eens gehoord dat zo'n kabel inwendig kapot (deels gebroken) kan zijn. Dat zou je ook moeten kunnen voelen doordat de kabel ter plaatse heet wordt.
...The Nile isn't just a river in Africa...

de boekhouder

Misschien is het mogelijk je spanning te meten bij de sigarettenaansteker terwijl je start, kijken wat de spanning doet ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

pwassink

#12
Zoek hier op het forum behalve het juiste verhaal over de warme accupolen en accukabels ook even op massakabels. Er zitten er een paar op, die willen ook nog wel eens slecht worden en als je blok geen goede massa geeft naar het chassis kan de dynamo zijn laadstroom dus ook slecht kwijt ..

Accu van die waarde zou genoeg moeten zijn, bij veel korte ritten zal de ontlading hoger zijn dan datgene wat erbijkomt tijdens de ritjes en put je hem dus systematisch uit / komt hij niet meer vol.

Daarbij moet je ook rekening houden dat de capaciteit van de accu met tientallen procenten naar beneden gaat bij temperaturen dik onder nul ..

Dit icm met bovenstaande kan ook leiden tot het idee dat een op zich nog goede accu stuk zou zijn ..




Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

mikerb

Hmmm, net even de aansluitngen aan de accupolen gecontrolleerd. Deze zijn niet echt vervuild, maar de klemmen zijn gewoon heen en weer te bewegen!!!! Dat lijk me niet goed. Daarom maar even geprobeerd om ze aan te draaien, maar ze zijn kennelijk al op z´n strakst vastgedraaid.

Wat kan ik het beste doen? De accupolen opvullen met één of ander materiaal (welke??) of moet ik nieuwe klemmen erop gaan zetten?


Marc O.
Dat heet worden, is dat alleen tijdens het leveren van de grote stroom tijdens het starten, of is dat daarna ook te voelen doordat de lampen branden, de accu wordt opgelanden enz. enz.??


Marc O.

Citaat van: mikerb op 20-11-2007 11:30:28
Hmmm, net even de aansluitngen aan de accupolen gecontrolleerd. Deze zijn niet echt vervuild, maar de klemmen zijn gewoon heen en weer te bewegen!!!! Dat lijk me niet goed. Daarom maar even geprobeerd om ze aan te draaien, maar ze zijn kennelijk al op z´n strakst vastgedraaid.

Wat kan ik het beste doen? De accupolen opvullen met één of ander materiaal (welke??) of moet ik nieuwe klemmen erop gaan zetten?


Marc O.
Dat heet worden, is dat alleen tijdens het leveren van de grote stroom tijdens het starten, of is dat daarna ook te voelen doordat de lampen branden, de accu wordt opgelanden enz. enz.??



Ik ben beslist geen expert (dus de échte expert mag me aanvullen en/of verbeteren) maar ik vermoed dat het voornamelijk heet zal worden bij het leveren van hoge amperages, zoals bij het starten. Ik denk dat het branden van de verlichting daar niet onder valt.
...The Nile isn't just a river in Africa...