Alternerend toerental stationaar op zowel LPG als Benzine

Gestart door Hans Duiven, 13-12-2007 17:17:12

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Nu heb ik me kapot gezocht naar de oorzaak van het onregelmatig stationair lopen op zowel LPG als Benzine bij mijn 850 2.5 20V 1993.

Alle vacuumleidingen nagekeken, stappenmotor goed gereinigd, nieuwe LMM, maar.... geen verbetering.

In de foutcodes geeft hij de codes aan die in relatie staan tot de lambdasonde/-regeling. Als hij op gas loopt, krijgt hij toch een fakesignaal en zou op gas dan toch wel goed stationair moeten lopen? Mijn lambdasonde lampje op het dashboard brandt niet.

Anyone?

Hans

Ludo

thuur

Hans Duiven

Jazeker,

Alle codes hebben betrekking op de lambdasonde en keren zelfs na reset weer terug na een ritje van 10 km.

IK heb van Gerben een nieuwe lambdasonde gekregen vandaag om es uit te proberen en die kachel ik er maandag onder. Ben benieuwd maar ik geloof er niet in.

De benzinedrukregelaar is nog goed.

Hans

Ludo

Citaat van: Hans Duiven op 15-12-2007 22:05:08

ik neem aan dat je dat ook gecontroleerd hebt?.
welke foutcodes zitten er dan allemaal in?.

Hans Duiven

Sorry.

De codes die er nu in zitten
(Ik mis nog een code van de vorige keer maar die zit er nu dus niet meer in):

2-1-2
1-1-3
2-3-2

Heeft het blijven hangen in de toeren tijdens overschakelen niets te maken met een vervuild gasklephuis toevallig?

Groet,

Hans

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 17-12-2007 16:52:58
Heeft het blijven hangen in de toeren tijdens overschakelen niets te maken met een vervuild gasklephuis toevallig?

Heeft er zeker invloed op. Goed reinigen met remmenreiniger en als je gaatjes net voor de klep hebt zitten (aan de onderkant zitten dan vacuumslangetjes): deze even doorprikken met een naald.

Gr ;)

Hans Duiven

Bedankt Thuur,

Ik zal eens een warme plek opzoeken (brrrrr....koude oostenwind hier) en kijken of de boel echt smerig is. Eventueel de vacuumslangetjes doorprikken en dan kijken we weer verder.

Groet,

Hans

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 17-12-2007 18:34:18
Bedankt Thuur,

Ik zal eens een warme plek opzoeken (brrrrr....koude oostenwind hier) en kijken of de boel echt smerig is. Eventueel de vacuumslangetjes doorprikken en dan kijken we weer verder.

Groet,

Hans

De gaatjes doorprikken, niet de slangetjes he ;D

Gr ;)

Ludo

Hans Duiven

Hoe kan ik die meten en wat voor waarden moeten daar uitkomen?
In ieder geval hoor ik niets loeien, gieren o.i.d bij de tank, alhoewel een oud benzinefilter ook in de weg kan zitten, neem ik aan?

Hans

Hans Duiven

Citaat van: thuur op 17-12-2007 19:56:45

De gaatjes doorprikken, niet de slangetjes he ;D

Gr ;)

Ik heb aan de onderkant van het gashuis INDERDAAD een losse vacuumslang en die weer aangesloten, het vreemde is dat die andere is afgedopt.
Weet jij waarom dat is gedaan Thuur?

Nu loopt ie op benzine bijna 1000 rpm (wel strak) en blijft bij overschakelen nóg langer in de toeren hangen.

Op gas blijft hij alternerend lopen tussen de 750 en 950 rpm.

Hans

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 18-12-2007 14:30:44
Ik heb aan de onderkant van het gashuis INDERDAAD een losse vacuumslang en die weer aangesloten, het vreemde is dat die andere is afgedopt.
Weet jij waarom dat is gedaan Thuur?

Nope. De ene heeft 2 gaatjes in gebruik, de volgende maar eentje en er zijn er legio zonder gaatjes... Geen idee waarom dat is, maar je merkt dat het hangende toerental hier mee te maken heeft.

Citeer

Nu loopt ie op benzine bijna 1000 rpm (wel strak) en blijft bij overschakelen nóg langer in de toeren hangen.

Op gas blijft hij alternerend lopen tussen de 750 en 950 rpm.

De sticky in Technisch Onderhoud al doorlopen?

Gr ;)

Hans Duiven

Ludo

Citaat van: Ludo op 17-12-2007 20:13:50
Citaat van: Hans Duiven op 15-12-2007 22:05:08

en de benzinedruk, is die ook goed?.

Citaat van: Hans Duiven op 17-12-2007 20:39:05
Hoe kan ik die meten en wat voor waarden moeten daar uitkomen?

Citaat van: Ludo op 16-12-2007 22:13:44
met een brandstofdrukmeter.  ;D
de dealer heeft er wel het goeie gereedschap voor.

maar als je een beetje creatief bent kan je dat ook doen met een bandenspanningsmeter.
rechts op de inspuitrail zit een ventiel (net zoals in een autoband), dat ventiel moet eruit (pas op, er komt een kleine hoeveelheid benzine uit) en daar sluit je dan weer de meter op aan.

Volgens Vadis moet er een systeemdruk zijn van 3 bar.
volgens mij is dat enkel bij vollast.
als er iets mis is, zul je enkel een lage druk meten, ik denk dan altijd zelfs minder dan 2 bar.