Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ik-rol

Vanmiddag een compleet lege accu, terwijl ik die net had vervangen (2 mnd oud, 74 A). Gebeld met de ANWB. Lampje laten branden? Nee. Dynamo of accu stuk? Nee. Tik op de dynamo gegeven zonder resultaat, dus verder zoeken. Na even zoeken bleek de laadkabel richting de acccu geheel losgetrild te zijn. Mogelijk is die los komen te zitten bij het vervangen van de stuurbekrachtigingspomp.

Willem Span

Ik heb het gisteren / vandaag ook weer meegemaakt!  >:(

Wilde gisteren even met de roffel weg, deed niks! Verlichting op dashboard ging wel branden, en de centrale vergrendeling deed het ook nog. Ik denk: startmotor vastgevroren (wat een t**tenweer!!), dus vanavond nog maar eens een keertje proberen.

Wil ik net de auto van het slot doen, was het weer zo ver.. Alleen de bestuurderskant ging open, en geen binnenverlichting. Feest!!  :eusa_think:

Samen met m'n broertje ff een hulp-accu erbij gepakt, sluit netjes de zwarte klemmen aan, toen rood op de hulp-accu en rood op m'n eigen accu.. GESIS EN ROOK!!! Het leek wel of m'n accu ergens lekte bij de +-pool (die indruk gaf het). Na wat gemeten te hebben kwam m'n broer tot de conclusie dat de massa en + ergens contact maken. Vraag me niet waar, morgen gaat ie de brug op in een verwarmde garage. Wel zo prettig met dit weer.

Nu is het geval dat de 850 de laatste weken vaker een platte accu heeft, en dat is eigenlijk sinds ik wat extra audio heb aangebracht in de auto. Dit is echter correct aangesloten! Maar goed, morgenavond maar eens ff gaan neuzen, heb er nou al geen zin in om dat te gaan zoeken!
???
Groeten
Willem

thuur

Citaat van: Willem Span op 06-01-2009 22:19:34
Dit is echter correct aangesloten!

Het is toch echt de enige variabele wat je noemt ;D


Een accu kan behoorlijke stromen leveren, dus het is zaak de boel goed te zekeren (=juiste waardes!). Helaas zijn de grote stroomverbruikers moeilijk te zekeren. Een kleine kortsluiting (een adertje wat soms de carosserie raakt b.v.) trekt vaak minder stroom dan het apparaat in werking.

Zoek het dus bij de versterker, startmotor, dynamo, etc. Controleer ook heel goed de isolatie van de diverse kabels. Meestal gaat het goed, maar met een beetje pech kan een miniem scheurtje al voor veel ellende (brand!) zorgen.


Gr ;)

Willem Span

Thanx Thuur! Zal 't in acht nemen morgenavond!

Willem Span

Nou, net de rooie even onder handen genomen. Accu was kats-leeg, iets van 0,1V (kan dat?  ???) Morgen wil ik ff een nieuwe halen, maar wat is nou aan te raden? Er zat er eentje in van Bosch - 50Ah.

Hier met de zoekfunctie krijg ik eigenlijk geen duidelijk antwoord.

Dank u  ;D

thuur

0,1 Volt met dit weer = afgeschreven ja.

Minimaal 55 Ah, Volvo raadt zelfs 57Ah als minimum aan dacht ik.


Gr ;)

ik-rol

Bij de site van Varta kom je er ook wel uit. Je krijgt dan een advies van meerdere typen, maar niet alle zijn meteen leverbaar. Ik heb hiervoor een Bosch Silversand gehad maar die gaf na 3 jaar de geest. Ben benieuwd hoelang de Varta het uit houdt.

Willem Span

Heb via een maat van me die bij Volvo Turnhout werkt, een originele Volvo-accu geplaatst: 60 Ah. Nu maar even afwachten wat deze doet!  ;D

mark71

Had ik vandaag weer;
De auto startte vanmorgen gewoon na een week stil te hebben gestaan.
Daarna nog een paar ritjes gemaakt. Toen ben ik even bij mijn dochter gaan kijken die een turnwedstrijd had. Na een uurtje wilde ik weer weg gaan deed de auto echt niks meer.  :eusa_wall:
Dacht eerst nog even dat i in z'n D stond maar dat was dus niet zo. Na een paar keer proberen toch maar eens de ANWB gebeld.
Zegt de centalist dat de wachttijd kan oplopen tot anderhalf uur  :eusa_silenced:
Na 20 minuten gaat de telefoon, Meneer ik sta bij uw auto  :eusa_dance:
Zet die vriendelijke man zijn meter op mijn accu; 8 volt !!
Ja dat wordt dus een nieuwe accu, maar welke? Ga ik een Varta een Bosch of een Volvo accu halen  ???

Iemand ervaring?

gr  ;)

VolvoDeMio

Citaat van: mark71 op 10-01-2009 19:39:34
Had ik vandaag weer;
De auto startte vanmorgen gewoon na een week stil te hebben gestaan.
Daarna nog een paar ritjes gemaakt. Toen ben ik even bij mijn dochter gaan kijken die een turnwedstrijd had. Na een uurtje wilde ik weer weg gaan deed de auto echt niks meer.  :eusa_wall:
Dacht eerst nog even dat i in z'n D stond maar dat was dus niet zo. Na een paar keer proberen toch maar eens de ANWB gebeld.
Zegt de centalist dat de wachttijd kan oplopen tot anderhalf uur  :eusa_silenced:
Na 20 minuten gaat de telefoon, Meneer ik sta bij uw auto  :eusa_dance:
Zet die vriendelijke man zijn meter op mijn accu; 8 volt !!
Ja dat wordt dus een nieuwe accu, maar welke? Ga ik een Varta een Bosch of een Volvo accu halen  ???

Iemand ervaring?

gr  ;)


Met een accu die na een week de auto gewoon start lijkt me niets mis.
Grote lekstromen had je die week ook niet.
Misschien vandaag stroomverbruiker aan laten staan, of dynamo die weing laadt.
Een onvoldoende ladende dynamo kan aan de dynamo liggen, maar ook aan plekken waar hoge weerstand zit en die spanningsvallen veroorzaken.
Zie eventueel ook hier

Topsport180

#70
Mijn C70 (met 55AH 'witmerk' accu van 2 jaar oud) is de laatste weken ook geregeld met platte accu komen te staan. Ik gebruik 'm niet al te vaak (zeg eens in de 5/6 dagen), maar toch ! Vandaag hebben we de laadstroom gemeten: ongeveer 13.8V, echter bij verhoogd toerental nauwelijks hoger  :eusa_doh:
De lekstroom is m.i. behoorlijk, namelijk 0.08 A (gemeten met een multimeter ingesteld op de eenheid '20A', waarbij het display 0.08 aangaf). We hebben wat zekeringen eruit gehaald, o.a. cv, binnenverlichting, radio, maar de lekstroom bleef even hoog ... Ik ga er overigens vanuit dat die 0.08 niet met factor 20 vermenigvuldigd behoeft te worden (want dat zou dus een lekstroom van 1.6A betekenen :o)

Ik breng 'm over een week naar de garage, dan moeten ze het daar maar uitzoeken. Ik verdenk overigens de microswitchen in het slot van het rechterportier. Aan de linkerzijde heb ik vorig jaar al een geheel nieuw deurslot laten plaatsen aangezien de binnenverlichting (incl. instapverlichting en deurlichten) niet meer correct functioneerde.

N.B. We hebben (nog) niet op de dynamo gemeten, alleen op de accu.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

thuur

De dynamo is afgeregeld op 14V max, dus 13,8 bij stationair is heel netjes. Ik verwacht ook niet veel van overgangsweerstand in de accuklem (meten op dynamo).

0,08A is zeer acceptabel. Een leegloop van zo'n 4 dagen komt meestal door een brandend lampje (zelf ooit een keer het dashboardkastje open gelaten :eusa_wall:). Microswitches zijn dan de hoofdverdachten. Deurlampjes en kofferbakverlichting dus. Ik denk dat je hebt gemeten nadat je alle deuren weer eens open en dicht hebt gehad?


Gr 8)

Topsport180

#72
@Thuur klopt, ik heb eerst beide deuren en kofferbak open gehad en daarna alles weer afgesloten. Overigens bemerkte ik daarbij dat de plafondverlichting stug bleef branden. Nadat ik het rechter portier nogmaals had dichtgegooid ging die verlichting wel uit (de kofferbakverlichting heb ik al maanden permanent op 'uit' staan overigens). Daarna zijn we dus gaan meten.

Ik denk dat het zo is dat er, zoals ik al veronderstelde, een probleem is met dat ene deurslot en dat dat de forse lekstroom veroorzaakt, veel forser dan die 0.08A die we nu hebben gemeten. Immers met een dergelijke lekstroom zou de accu pas na 4 volle weken volledig plat zijn (55A/24uur/0,08), toch ?

Is er geen forumlid die het oplappen van microswitches tot zijn specialiteit heeft gemaakt  :eusa_whistle: :D ?
Want om nu ook rechts maar weer gelijk een nieuw deurslot te laten monteren (+/- 350 EUR) ...

( ik houd mijn hart vast met die 5 portieren van mijn V70 )
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

thuur

#73
Citaat van: Topsport180 op 08-02-2009 15:26:43
Ik denk dat het zo is dat er, zoals ik al veronderstelde, een probleem is met dat ene deurslot en dat dat de forse lekstroom veroorzaakt, veel forser dan die 0.08A die we nu hebben gemeten. Immers met een dergelijke lekstroom zou de accu pas na 4 volle weken volledig plat zijn (55A/24uur/0,08), toch ?

55Ah => met een afname van 1 A kun je het 55 uur volhouden (of 55A in 1 uur). Theoretisch kom je wel op mooie tijden, maar de kou speelt een heel grote factor, de capaciteit kan zomaar de helft of minder bedragen. Bovendien zit je nog met verouderde kabels, slechte contacten en andere overgangsweerstanden.

Maar het klinkt alsof je het haperende slot al hebt gevonden. Hoe je microswitches tijdelijk oplapt (onder een andere stand indrukken dmv opvullen) of gewoon vernieuwt staat al mooi beschreven ergens, inclusief foto's.


Gr 8)

edit: typo

Raoul

#74
Vaak staat er achter die 55 AH ook 20h. Dit is dus een ontlading van 2.75 A gedurende 20 uur. De meting wordt door de fabrikant dus gedurende 20 uur gedaan.(Bij startaccus). Hogere stroomafnames in kortere tijd zullen een lagere waarde geven. Andersom zal een lagere afname (bijv.0.08 A) een rekenkundig wat hogere waarde geven.

Ik ben het eens met Thuur dat 0.08A heel normaal is. Menig moderne BMW trekt continu 1A !!

Is je accu al goed getest op beschikbaar plaatoppervlak? (bijv.Midtronics test?)

Ik heb bij mijn beide achterportieren ook gehad dat de microswitches bleven hangen. Als oplossing heb ik toen de sloten uitgebouwd, en over de switches een stukje balpointveer geschoven. Deze helpt dan de hevel van de microswitch te duwen. Wel let ik bijna altijd op of het binnenlicht echt uitgaat. Alleen als de deur heel zachtjes wordt dichtgeklikt levert dit nog problemen op. Gewoon dichtgooien niet.

Hou er overigens rekening mee dat een accu sulfateert bij leegstand. Onder de 12.3 Volt gebeurt dit al.