All Weather banden in Deutschland?

Gestart door FLA, 08-01-2008 18:31:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FLA

Eind februari ben ik voornemens om een weekje naar Berlijn te gaan. Nou krijg je natuurlijk gelijk dat winterbanden-gemekker te horen van iedereen, maar nou hoorde ik dat je met all weather banden ook in Duitsland mag rijden in de winter (mits je niet de bergen in gaat icm sneeuwkettingen).

Nou kan ik hier op internet/google verder niets over vinden en op de site van de anwb zie ik het ook niet. Wie weet of dit juist is of waar dit staat?

Volgende vraag: heb ik dan all weather banden? Er zitten Michelin Premacy's 205/50(?)/17 onder. Op de site van Michelin maakt men enkel onderscheid tussen winter- en zomerbanden. Hoe kan ik zien wat voor soort banden dit zijn?

Domaso

Volgens mij (correct me if I'm wrong) staat op winterbanden "M+S".
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Ludo

Citaat van: Domaso op 08-01-2008 18:36:26
Volgens mij (correct me if I'm wrong) staat op winterbanden "M+S".

M&S betekent Mud and Snow, dat kom je ook tegen op zomerbanden.
als er een sneeuwvlokje symbool op staat zijn het échte winterbanden.
maar M&S typering voldoet wel aan de eisen die gesteld zijn in Duitsland.

FGG

In Duitsland moet je auto uitgerust zijn naar de omstandigheden waarin ie zich bevind. Mocht je brokken maken en dat is niet voor elkaar dan kun je dus problemen krijgen. Dat houdt dus ook in dat je zomers niet met winterbanden een ongeluk moet krijgen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Geertje

Ik heb idd een aantal dagen geleden van iemand gehoord dat 4 seizoenen banden ook geaccepteerd zouden worden echter dit kan ik niet bevestigen
Lees het volgende maar eens:

Gr. Geert

Uit ANWB rechtshulp:

Vraag: Ik heb M+S banden. Is dat genoeg voor Duitsland?
Antwoord: M+S banden zijn bedoeld voor modder en sneeuw. Alleen als er ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, wordt hij als winterband beschouwd. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.

Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. Kijk in de uitgebreide test voor meer informatie over uw banden.



Enkele dagen geleden ontvangen:

Winterbanden en sneeuwkettingen, waar zijn ze verplicht?
Onder echt winterse omstandigheden zult u merken dat uw zomerbanden niet altijd voldoende grip bieden. Het gebruik van winterbanden en/of sneeuwkettingen is in dergelijke omstandigheden dan ook zonder meer aan te raden. Soms is het gebruik van dergelijk 'schoeisel' zelfs verplicht.

Gewijzigde wetgeving in Duitsland
Volgens de in najaar 2006 gewijzigde Duitse Strassenverkehrsordnung (StVo) moeten niet alleen personenauto's maar ook kampeerauto's in Duitsland aan winterse omstandigheden zijn aangepast. Men bedoelt hier vooral het gebruik van winterbanden mee, alsmede antivries in de ruitensproeiertank en voldoende schoongemaakte ruiten en verlichting.

Verplicht onder winterse omstandigheden
Dat wil niet zeggen dat de automobilist meteen verplicht winterbanden onder de auto moet hebben maar dat hij, als hij oplotseling of onverhoopt met winterse omstandigheden te maken heeft, er wel alles aan moet doen om een ongeval zoveel mogelijk te voorkomen. Met de bovengenoemde maatregelen en een aangepaste snelheid zal hij daar in alle redelijkheid aan voldoen.

Boete en aansprakelijkheid
Wie zich niet aan de regels houdt krijgt een boete van 20 tot 40 euro. Bovendien kan de bestuurder als hij geen winterbanden gebruikt ook mede aansprakelijk worden gesteld bij eventuele ongevallen.

Kosten
Uiteraard vragen winterbanden een aardige investering. Bedenkt u wel dat uw zomerbanden zolang uw auto op winterbanden rijdt natuurlijk niets te lijden hebben, dus als u het een beetje slim uitkient bent u eigenlijk niet echt veel duurder uit.
Niet iedereen zal zitten te springen om een viertal banden met wielen in zijn schuur. Gelukking zijn de meeste gerenommeerde bandenbedrijven bereid om uw extra set banden zonder (hoge) kosten op te slaan.

Meer grip en veiligheid
Er wordt geadviseerd om de auto en/of kampeerauto in de periode van oktober tot en met Pasen te voorzien van winterbanden. Uit verschillende tests is gebleken dat winterbanden winterbanden niet alleen bij winterse omstanigheen maar ook bij wat lagere temperaturen beduidend meer houvast en veiligheid bieden dan zomerbanden.

Sneeuwkettingen
Op diverse plaatsen in Duitsland zijn sneeuwkettingen verplicht. Dat wordt dan aangegeven met een blauw bord waarom in het wit een autoband plus sneeuwketting zijn afgebeeld. Uiteraard moeten sneeuwkettingen op de aangedreven wielen worden gemonteerd. Sneeuwkettingen vragen een aangepast rijgedrag, ook mag u met sneeuwkettingen niet sneller rijden dan vijftig kilometer per uur.

Huren of kopen
Sneeuwkettingen kunt u kopen, maar er zijn ook diverse adressen waar u ze gewoon kunt huren. Let u er op dat ze compleet zijn en goed op uw auto (wielen én wielkasten) passen, en laat u uitvoerig helpen over de montage van de sneeuwkettingen. Ook een keertje 'droog oefenen' kan geen kwaad, als u sneeuwkettingen voor het eerst moet omleggen in een gierende sneeuwbui en met weinig daglicht zou dat wel eens behoorlijk tegen kunnen vallen.

In Nederland is het gebruik van sneeuwkettingen op de weg verboden. Waar zijn sneeuwkettingen wel toegestaan, en waar en wanneer zijn sneeuwkettingen zelfs verplicht?

België
Zolang ze geen schade aan het wegdek toebrengen zijn ze toegestaan als ze ook noodzakelijk zijn.

Frankrijk
Hier mag men sneeuwkettingen alleen gebruiken op besneeuwde wegen. Op sommige bergpassen zijn sneeuwkettingen verplicht, dit wordt aangegeven door blauw rechthoekig bord met de witte afbeelding van een autoband plus sneeuwkettingen. De maximumsnelheid voor auto's met sneeuwkettingen is 90 km/h.

Duitsland
Sneeuwkettingen verplicht wanneer dit is aangegeven door middel van de eerder genoemde borden. De kettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen. De maximumsnelheid bedraagt 50 km/h. Zo'n zelfde bord maar dan met een rode streep er doorheen geeft aan dat u de kettingen weer mag demonteren.

Italië
Op sommige besneeuwde bergwegen wordt u verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken. Dit wordt aangegeven door een rechthoekig bord 'Transito con catene'. Als er ook 'o pneumatici da neve' staat kunt u ook volstaan met alleen winterbanden. Let op, in het Aostadal moet u van 15 oktober tot 15 april verplicht altijd sneeuwkettingen bij u hebben!

Oostenrijk
Een rond blauw bord een autoband met sneeuwketting geeft aan dat sneeuwkettingen verplicht zijn. Een eventueel onderschrift geeft aan voor welke voertuigen de bepaling niet geldt. Hetzelfde bord met een rode streep erdoorheen geeft aan dat u de kettingen dient te demonteren. Het gebruik van sneeuwkettingen is verboden in de Arlbergtunnel.

Tjechië
Hier zijn sneeuwkettingen alleen toegestaan als de wegen met sneeuw bedekt zijn.

Zwitserland
Afhankelijk van de toestand van de weg is het gebruik van sneeuwkettingen van 1 november tot en met 30 april op bepaalde (berg)wegen verplicht, ook voor vierwielaangedreven voertuigen. Dit wordt met een speciaal verkeersbord aangegeven. Het gebruik van banden met spijkers/spikes is op landwegen is toegestaan, echter niet op autosnelwegen, behalve in de Gotthard- en San Bernardinotunnel. Op de achterzijde van de auto moet dan de '80' sticker aanwezig zijn om aan te geven dat het voertuig door de sneeuwkettingen niet harder mag rijden dan 80. In het Graubünden mogen vierwielaangedreven voertuigen op de sommige wegen zonder sneeuwkettingen rijden.

Denemarken
Hier zijn sneeuwkettingen onder winterse omstandigheden toegestaan.

Noorwegen
Wanneer de omstandigheden dat vereisen moet het voertuig worden uitgerust met een winteruitrusting bestaande uit sneeuwkettingen en/of winter- of spijkerbanden. Zonder winteruitrusting wordt u bij een aanrijding aansprakelijk gehouden voor de ontstane schade.

Zweden
Wanneer de omstandigheden dat vereisen moet het voertuig worden uitgerust met een winteruitrusting bestaande uit sneeuwkettingen en/of winter- of spijkerbanden. Zonder winteruitrusting wordt u bij een aanrijding aansprakelijk gehouden voor de ontstane schade.


--------------------------------------------------------------------------------

KampeerZaken.nl
http://www.kampeerzaken.nl/staticpages/index.php/winterbanden-sneeuwkettingen




thuur

De Duitsers kennende zullen (in het onverhoopte geval van een ongeval) alles tot op de bodem uitzoeken. Mocht blijken dat het voorkomen had kunnen worden op winterbanden denk ik niet dat je nog een poot hebt om op te staan. Als All Weather was toegestaan hadden ze dit wel wereldkundig gemaakt.

Kortom, je kunt hier wel speculeren, maar je vraagt het beter na ergens in Duitsland, of je neemt de gok niet en gaat op (geleende?) winterbanden.


Gr ;)

FLA

Bedankt voor de antwoorden. Wat ik wel hoor is dat nog niemand daadwerkelijk aansprakelijk is gesteld voor het veroorzaken van een ongeluk ivm het ontbreken van de juiste banden. Het lijkt mij ook wel discutabel in veel gevallen.

Is het zo dat een band met het M+S-symbool zachter van samenstelling is beneden de 7graden (zoals een winterband)? Dat is namelijk het hele principe van een winterband zoals ik het heb begrepen.

Ik zal morgen even naar symbooltjes op de banden zoeken, ik zie nu geen steek.

Geertje

Ik denk dat we niet te ver op de materie moeten ingaan. Twee zaken staan los van elkaar:
1. een winterband heeft wel degelijk voordelen in de winter, met name beneden de 7 graden celsius.
2. voor de wet is een winterband pas een winterband als er het sneeuwvlok symbool en/of het bergsymbool op staat.

Leuke annecdote: de politie midden-limburg rijdt het gehele jaar door op winterbanden...en nu geen grappen hè ;)