Waterpomp S70 bij 120K-beurt ?

Gestart door Freulig, 18-07-2003 10:10:55

Vorige topic - Volgende topic

Freulig

Beste forummers,
Sinds twee weken heb ik mijn 850 2.5 10v Aut (260.000 km) ingeruild voor een S70 2.5 10v handbak  (117.000 km).
Nu moet ik dus straks voor de 120.000-beurt, de dealer adviseert mij om preventief ook de waterpomp te vervangen bij deze beurt.
- Heeft iemand hier een mening of advies over ?
- De S70 heeft duidelijk meer moeite met het rijden als het koud is: het lijkt dan bijna een carburatiemotor (beetje stotteren, inhouden). De 850 had hier absoluut geen last van. Klopt dit ? Als de S70 warm is, is er geen probleem meer.

HanH

Ik heb ook een s70, staat nu op 170 dkm met de originele waterpomp hoor, verder merk ik geen verschil met rijden tussen koude en warme
motor vwbt optrekken enz. Lijkt me dus niet normaal.

Marc 0101.001

Onzin. Ik snap het wel, ze moeten de distributieriem ook vernieuwen en dan kunnen ze meteen bij de waterpomp. Maar ik rij al 180.000 km met de originele waterpomp. Gewoon laten vervangen bij de volgende keer dat de distr.riem moet. Normaalgesproken gaat ze bijna nooit lek. Laat ze wel goed naar spanner en loopwielen kijken van de distributie! De lagers daarvan willen nog weleens snel kapotgaan.

Freulig

Ik heb begrepen dat de waterpomp nog wel eens wil vastlopen, en dan de complete distributieriem meeneemt. Daar heb ik natuurlijk geen zin in !
Lekken zou me minder boeien, dan vervang ik de pomp wel als iet gaat lekken.

Marc 0101.001

Citaat van: Freulig op 18-07-2003 11:00:41
Ik heb begrepen dat de waterpomp nog wel eens wil vastlopen, en dan de complete distributieriem meeneemt. Daar heb ik natuurlijk geen zin in !
Lekken zou me minder boeien, dan vervang ik de pomp wel als iet gaat lekken.

Nog nooit van gehoord. Kan wel natuurlijk, maar dat kan ook al na 10.000 km gebeuren. Als ik jou was zou ik dan die pomp maar iedere beurt laten vernieuwen, dan hoef je zeker niet meer wakker te liggen.....  ;)

Ramon

Een kleine kanttekening .....

het advies om de waterpomp preventief te vervangen bij een nieuwe distributieset  heb ik toch al eerder gehoord van een Volvo werkplaatschef, die echt weet dat ik dit nooit bij hem zou laten doen.... ;D

Reden: mogelijk vastlopen (niet echt waarschijnlijk m.i.) en lekkage.

Door het "lange" service interval van de distributie riem, zit je de volgende keer op 240.000 km.

Volgens H-base (Van Eck) kost een pomp ongeveer 70 euro.

Op het totaal is dit niet echt een groot bedrag, tussentijdse vervanging is qua arbeidstijd een stuk duurder......

Geeft ook wel een lekker gevoel een nieuwe pomp  ::)

Ramon ;D  

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Guido_Smit

Ik heb nog eens even de onderhouds- historie van mijn 850glt bekeken(nu 427500 km) en de waterpomp is pas stuk gegaan en vervangen bij 324000 km  :)

Dat valt dus reuze mee en zijn heel wat beter dan bij de vroegere 240-ers.

Groeten: Guido

Ramon

Way to go !!! 427.500 km !!!!!

Heb je een volledige documentatie bij je auto ?

Ramon
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Guido_Smit

Ja,vanaf 180.000km heb ik hem zelf bereden en heb inderdaad de verdere onderhouds-historie in mijn bezit.

Deze 850GLT gaat nu nog met caravan erachter naar Frankrijk en hopelijk zonder problemen(airco werkt tenminste ook nog).
Wel nog even voor de zekerheid distributieriem/spanrol/geleiderol/multieriem en achterschokbrekers laten vervangen.

Freulig

Iedereen bedankt voor het advies; de pomp kost inderdaad haast niets. Toch maar vervangen dan maar.