Verschillen in koppelomvormers automaten

Gestart door Ramon, 12-01-2008 21:34:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon

Weet iemand of er verschillen zijn tussen de koppelomvormers van de turbo (benzine) versies en de NA typen?

Ik heb het probleem dat mijn automaat van mijn 1994 T5 keurig in lockup gaat, echter bij gasgeven valt hij weer uit zijn lockup, waardoor je een schok(je) door de auto voelt gaan en het toerental weer iets omhoog gaat.
Er zijn geen foutcodes, volgens mij lijkt het op een hydraulisch probleem in de omvormer.
Aangezien deze 850 ook aspirant-lid van de keerring club gaat worden, wil ik de koppelomvormer meteen vervangen als de bak eraf gaat.  :'(

De vraag is dus of de koppelomvormers onderling uitwisselbaar zijn en of er misschien nog andere meningen zijn over de oorzaak van het probleem.

Als iemand nog een goede koppelomvormer heeft liggen hou ik me natuurlijk aanbevolen  ;D

Ramon 
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

-D©©©L-

#1
Dat is een afhankelijk van de snelheid en de gasklep stand, soms valt de bak inderdaad uit de lock-up tijdens het accelereren. Volkomen normaal. Het schokje is meestal te wijten aan motor steunen en/of reactie armen.


De verschillen in koppelomvormers:

Koppelversterking, B5254S, B5252S: 2,0:1, K–factor 217
Koppelversterking, B5204S: 2,3:1, K–factor 217
Koppelversterking, B5234T: 1,9:1, K–factor 217
Koppelversterking, D5252T: 1.8:1, K-factor 196
diameter, 241 mm

Ramon

#2
Hoi Marco,

Bedankt voor het opzoeken....

Kan dus niet onderling gaan uitwisselen.... :(

Hij valt overigens altijd uit zijn lockup bij gasgeven, tenzij je heel geleidelijk gas geeft. Dat is toch echt niet normaal volgens mij. ::)

Ramon
 
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Ludo

Citaat van: Ramon op 13-01-2008 14:21:10
Hij valt overigens altijd uit zijn lockup bij gasgeven, tenzij je heel geleidelijk gas geeft. Dat is toch echt niet normaal volgens mij. ::)

'k weet niet, ik heb ook nooit anders geweten dan dat de lockup er snel afgaat.

-D©©©L-

Citaat van: Ramon op 13-01-2008 14:21:10
Hoi Marco,

Bedankt voor het opzoeken....

Kan dus niet onderling gaan uitwisselen.... :(

Hij valt overigens altijd uit zijn lockup bij gasgeven, tenzij je heel geleidelijk gas geeft. Dat is toch echt niet normaal volgens mij. ::)

Ramon
 

Eigenlijk heb ik nooit een ander schakelgedrag bij die bakken meegemaakt.
Ik heb geen zin om alle tabellen uit Vadis te gaan overtypen, maar analyse daarvan geeft echt aan dat het zo hoort. Nou kijkt de bak vooral naar gasklep opening en snelheid (nog een paar dingen meer, maar dat laat ik even buiten beschouwing). Als er sprake is van vacuum lekkage of turbodruk verlies o.i.d. , dan heb je minder vermogen dan op basis van die twee gegevens door de TCU berekend wordt. Dat zou het gevoel van "snel uit de lockup vallen" in jou situatie misschien (deels) kunnen verklaren.  :eusa_think:

Misha

Voor wat het waard is: ik ken het gedrag ook niet anders.
Tenzij je heeeeeeel behoedzaam gas geeft, schiet de lockup er direkt af.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

RRRRR_Ramon

Bij de diesels (met meerdere gereden) blijft ie langer in de lockup hangen, of je moet vol op het gas gaan, dan gaat ie er wel af natuurlijk. Dat ie dan blijft hangen zal mss te maken hebben met het koppel wat bij lage toerentallen al beschikbaar is  ;D. De lockup komt er bij mijn auto bij 75 km/u in (mits gaspedaalstand, snelheid en weerstand dit toelaten uiteraard).

Ook wanneer je in de lockup rijdt en een voorgaande snelheid van de CC inschakelt (resume) dan gaat de bak even uit de lockup. Ook al was de vooraf ingestelde snelheid dezelfde als waarop dat moment mee gereden wordt. Is dit ook bij de benzinebroeders zo?

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

KIM

Bij mijn GLT was 'ie bij 120 km/h alleen uit de lock-up te krijgen als ik gaspedaal tot kick-down bediende.
Bij de R gaat 'ie bij iets gasgeven zo uit de lock-up. Dit is volkomen normaal gedrag. De functie van een lock-up is brandstof besparen bij gemiddelde belasting. Immers wanneer je trekkracht wilt hebben, dan wil je gebruik maken van de koppelvergroting die een koppelomvormer levert.

Ik zou me om jouw "probleem" absoluut geen zorgen maken. Wellicht dat flushen of zoals voornoemd ophangrubbers vervangen de schok uit de aandrijflijn haalt.

RRRRR_Ramon

Citaat van: KIM op 13-01-2008 15:54:45
De functie van een lock-up is brandstof besparen bij gemiddelde belasting......

en het uitschakelen van de slip, dit komt de olietemperatuur en levensduur daarvan weer ten goede.  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Ramon

Lijkt dus inderdaad gewoon te horen......
Ga toch maar eens de ophangrubbers bekijken, vind de schok niet echt comfortabel.
Binnenkort maar eens een rondje in een andere automaat om te kijken of het hetzelfde voelt. :eusa_think:

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Basbb

Citaat van: Ramon op 13-01-2008 14:21:10


Hij valt overigens altijd uit zijn lockup bij gasgeven, tenzij je heel geleidelijk gas geeft. Dat is toch echt niet normaal volgens mij. ::)

Ramon
 

Normaal gedrag voor een automaat, het zou inderdaad prettig zijn als de lock-up wat meer erop zou blijven zitten. Wanneer je helling op rijdt/flinke wind tegen wil de lock-up er soms iets langer op blijven zitten, geeft beetje gevoel van terugschakelen als wanneer de lock-up alsnog eraf gaat.

Alleen jaren terug in een renault clio automaat tijde gereden, die automaat zette wel altijd de lockup erop. leek wel een robotiseerde handbak, reed wel goed alleen de bouwkwaliteit zorgde ervoor dat ik met groot plezier afstand deed van die bruikleenauto. Jammer, want de software van de automaat was wel briljant.
s70 2.5 20v aut