Turbo en roetfilter

Gestart door Vincent Derksen, 11-02-2008 19:33:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JorritV70

Citaat van: Rayman op 11-02-2008 21:47:50
Wil niet vervelend klinken, maar als je kilometers wilt maken en je vindt de roetwolken smerig, dan kan ik je maar 1 advies geven: diesel aan de kant en LPG gaan rijden. EGR afdoppen is een mogelijkheid, maar veel milieuvriendelijker wordt zo'n diesel er niet van.


Als we dan toch vervelend gaan doen :evil:, moet ik toch zeggen dat je voor het mulieu beter een diesel kan rijden, het ziet er misschien niet zo mulieu vrinderlijk uit die zwarte roet pluim, maar het is een heel stuk vriendelijker dan die CO2 uitstoot van benzine en gas auto's. De roet is wel ongezond voor de mens, maar een stuk minder schadelijk voor het milieu. Maar dat zijn de dingen die de overheid altijd achter houd, net als dat TNO ooit een onderzoek heeft gedaan naar de funtionaliteit van de roetfilter, waaruit bleek dat er kankerverwekkende stoffen vrijkwamen bij de toepasing van een roetfilter (moet wel zeggen dat dit helemaal een het begin was, dus ik weet niet of ze ondertussen zijn aangepast). :eusa_think:

Dus ik sluit me helemaal aan bij Ludo, voor de regering is het milieu echt een bijzaak, de hoofdzaak is het spekken van da staatskas :eusa_naughty:

Groet Jorrit

Raoul

#16
Citaat van: JorritV70 op 19-03-2008 13:45:34
Citaat van: Rayman op 11-02-2008 21:47:50
Wil niet vervelend klinken, maar als je kilometers wilt maken en je vindt de roetwolken smerig, dan kan ik je maar 1 advies geven: diesel aan de kant en LPG gaan rijden. EGR afdoppen is een mogelijkheid, maar veel milieuvriendelijker wordt zo'n diesel er niet van.


Als we dan toch vervelend gaan doen :evil:, moet ik toch zeggen dat je voor het mulieu beter een diesel kan rijden, het ziet er misschien niet zo mulieu vrinderlijk uit die zwarte roet pluim, maar het is een heel stuk vriendelijker dan die CO2 uitstoot van benzine en gas auto's. De roet is wel ongezond voor de mens, maar een stuk minder schadelijk voor het milieu. Maar dat zijn de dingen die de overheid altijd achter houd, net als dat TNO ooit een onderzoek heeft gedaan naar de funtionaliteit van de roetfilter, waaruit bleek dat er kankerverwekkende stoffen vrijkwamen bij de toepasing van een roetfilter (moet wel zeggen dat dit helemaal een het begin was, dus ik weet niet of ze ondertussen zijn aangepast). :eusa_think:

Dus ik sluit me helemaal aan bij Ludo, voor de regering is het milieu echt een bijzaak, de hoofdzaak is het spekken van da staatskas :eusa_naughty:

Groet Jorrit





Fout! Diesel zal hoogstwaarschijnlijk binnen 5 jaar uitgerangeerd zijn, gewoonweg omdat ze niet aan de Euro 6 norm kunnen voldoen.
De hoogste commonrail-drukken die nu worden gehaald zijn rond de 2400 bar!!
En hoger kun je niet gaan omdat je dan met raffinage bezig bent!(cracken)
Vandaar dat bio-diesel funest is in moderne diesels. Die zijn qua viscositeit ongeschikt in common-railsystemen.
Een moderne sequentieel ingespoten G3 installatie voldoet al aan de euro 6 norm, behalve de eerste 2 minuten (benzine-startsysteem)Dit is softwarematig simpel op te lossen door meteen op gas te kunnen starten en niet langer in deze fase het oorspronkelijke veel te rijke benzinesignaal tijdens kuodstart te gebruiken.
Kocht je vroeger tweede-hands een goeie diesel met 2 ton op de klok, tegenwoordig moet je echt oppassen met die km-stand. Waarom?

De leaserijders die verkeerd getankt hebben met hierdoor een aanzienlijke verkorting van de levensduur van de pomp, verstuivers (1500-6000 euro)
Door de steeds hogere systeemdrukken is dit echt funest maar t gebeurt heel veel.
Verder de EGR-klep die het hele inlaatspruitstuk (en Turbo) vervuilt. De EGR kun je niet meer loskoppelen, meteen in noodloop.
Turbos vervuilen en gaan stuk
Roetfilters die in Nederlandse rijomstandigheden (files, stadsverkeer) snel verstoppen (zeer actueel) en niet regenereren door de omstandigheden.
Kortom: de moderne diesel is veel storingsgevoeliger t.o.v. 10 jaar terug.

En dan het milieu en vooral de mens:

Roetdeeltjes zijn zo klein geworden en worden niet meer door de longblaasjes tegengehouden. (we gaan t zien, zucht..)

Ik ben het eens met de stelling dat de overheid niet te vertrouwen is. Aan de andere kant is de moderne diesel gevaarlijk voor de volksgezondheid.

Iedereen die nu auto rijdt heeft lood in zn botten en tanden. Dit komt door de loodhoudende benzine waar een paar jaar terug iedereen mee reed.
Lood werd in de jaren 20 toegevoegd om detonatie tegen te gaan. Hiervan was in verhouding weinig nodig per liter, hoewel men toen al heel goed wist dat dit m.n. het zenuwstelsel aantast. (http://www.runet.edu/~wkovarik/ethylwar/
Men kon ook alcohol toevoegen om detonatie tegen te gaan, maar dit zou dan in percentages van zon 20 % moeten t.o.v. benzine.  En dan zou men...juist per saldo minder liters benzine verkopen. Generaties lang hebben wij lood ingeademd.
In de eerste Ethyl-fabriek werden de werknemers na een paar weken krankzinnig door het vele lood dat ze in ademden.

En waarom dit hele verhaal? Omdat de regering ook nu allang weet hoe gevaarlijk diesel in zn huidig gebruik is........

Quota

Gelukkig rij ik in een oude diesel waarvan de roetdeeltjes wel groot en zichtbaar zijn... ;)

850newbie

Citaat van: Quota op 19-03-2008 18:24:20
Gelukkig rij ik in een oude diesel waarvan de roetdeeltjes wel groot en zichtbaar zijn... ;)

Het gaat niet om wat je zelf rijdt maar om wat diegene voor je rijdt. ;)

BarryH

dus onder het mom van de volksgezondheid dus vooral geen roetfilter en een oude diesel .

Nu resteert de vraag of roet (in grote deeltjes) of NOx schadelijker is, dan kunnen we de EGR er ook vanuit volksgezondheidsredenen uitgooien
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

hathü

Roet moet. TDI rules. ;D ;D :eusa_whistle:

BenC70ES


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

hathü

Thanks.  :evil: ;D  Maar ik kies toch voor de hemel :eusa_pray:

thuur

Een roetfilter kan er ook voor zorgen dat de motor harder moet werken en dus meer CO2 uitstoot en als het blok ook nog warmer wordt meer NO2. Het klopt dat de fijndeeltjes opnieuw worden verbrand, maar uiteindelijk worden ze zo fijn dat het filter ze niet meer kan opvangen. Van dit ultra-klein fijnstof (pm2,5) wordt gedacht dat het nog schakelijker is dan gewoon fijnstof.


Gr 8)

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 08-06-2008 21:50:00
Een roetfilter kan er ook voor zorgen dat de motor harder moet werken en dus meer CO2 uitstoot en als het blok ook nog warmer wordt meer NO2. Het klopt dat de fijndeeltjes opnieuw worden verbrand, maar uiteindelijk worden ze zo fijn dat het filter ze niet meer kan opvangen. Van dit ultra-klein fijnstof (pm2,5) wordt gedacht dat het nog schakelijker is dan gewoon fijnstof.


Gr 8)

Dat zeggen ze van CO2 ook, het wetenschappelijk bewijs hiervoor ontbreekt echter al jaren.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 08-06-2008 21:52:52
Dat zeggen ze van CO2 ook, het wetenschappelijk bewijs hiervoor ontbreekt echter al jaren.

Ja klopt. Ik ben bewust heel voorzichtig in mijn woordenkeus omtrent dit onderwerp. CO2 hebben we zelfs nodig om te leven is mij geleerd.... Maar goed, het ging me om het roetfilter :D


Gr ;)

elianmars

Ik had het met de automonteur, die mijn wagen gekeurd heeft, nog over roetfilters.
Die dingen werken vaak helemaal niet zoals het moet. Vooral bij diesels die voor korte stukjes rijden worden gebruikt (postbezorgers en zo), gaat het filter om de haverklap kapot of dicht zitten, met minder leuke gevolgen voor de motor.

Voor mijn wagen dus geen roetfilter, of-ie nou gratis is of niet  :P

Raoul

En de vele files in NL maken het roetfilter tot een groot probleem straks. Zeker in de Randstad.

bupozaanstad

Ik heb nu al heel wat gelezen over de EGR-klep in de TDI maar het is mij nog niet duidelijk wat hij nou precies voor functie heeft en waarom hij er in zit als hij door zijn aanwezigheid de boel intern vervuilt. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat en waar die EGR-klep voor dient.

BasV70

Zoals ik het altijd begrepen heb:

De EGR-klep laat uitlaatgas van de uitlaatzijde van de motor in het inlaattraject van de motor komen (vandaar ook de naam Exaust Gas Recirculation). Door het toevoegen van uitlaatgas aan de schone inlaatlucht wordt het verbrandingsproces in de cilinder iets gesmoord, waardoor de temperatuur van de verbranding minder hoog op kan lopen dan bij een normale ongesmoorde verbranding. Die temperatuurverlaging voorkomt dat er (te veel) schadelijke stikstofverbindingen ontstaan bij de verbranding. Het is dus een milieumaatregel. Dat daarbij het inlaattraject van de motor kan vervuilen is de keerzijde van de medaille.  :eusa_eh:

Gr.