Chippen tdi

Gestart door Gert, 24-01-2003 08:51:38

Vorige topic - Volgende topic

Gert

Beste forumlezers,

Ik overweeg een V70 TDI met RICA-chip te kopen. Km-stand ca. 150.000, bij een dealer, met BOVAG-garantie. Men beweert dat de getunede auto 175 pk heeft en dat ook het koppel fors meer bedraagt dan standaard. Heel leuk allemaal, maar hoe zit het met de betrouwbaarheid op langere duur? Kan de motor de extra thermische en mechanische belasting aan? Kun je erop vertrouwen - als je 'm normaal onderhoudt en ook niet altijd als een dolle rijdt - ook na 200.000 km en meer nog een betrouwbaar dieseltje hebt? Het is ten slotte een Audi-motor en geen Volvo!

Bedankt voor bruikbare tips!

Gert
Rust roet...

PieT111

Als je het forum "tuning" goed doorleest kom je over dit onderwerp twee belangrijke meningen tegen.

1. Meeste getunede motoren zijn van liefhebbers geweest en dus meestal goed onderhouden.

2. Bijna niemand zou een door een ander getunede auto kopen doch liever zelf tunen.

Als je er echter 3 of 6 maanden Bovag garantie op krijgt lijkt het mij wel veilig, zeker als je voor afloop van de garantie nog een ANWB keuring laat uitvoeren teneinde vast te stellen of het motorisch allemaal nog wel in orde is.
Busje komt zo!

Reitse

Hier heeft iemand op zitten letten! :)
Wat ik me alleen afvraag is in hoeverre een ANWB-keuring enig uitsluitsel kan geven over een getunde motor.

PieT111

Als je dit van tevoren bij de "heren keurmeesters" aangeeft kunnen zij hier wellicht rekening mee houden bij de keuring ???
Volgens mij maakt het niet of of een motor "getjoend" is of niet bij de keuring. Ze kijken "sec" naar de staat van de auto en motor. Als die goed is is ie goed.
Busje komt zo!

Reitse

Bij een goed getunde auto zal er binnen de grenzen van het mogelijke van de auto gewerkt zijn. Is er een onverlaat aan het klussen geweest die alleen maar PK's en Nm's denkt en niet levensduur, dan kan de auto op dat moment optisch (want dat is ook die keuring voor het grootste deel) goed zijn, slijtage aan de krukas wordt niet gezien. Maar goed, ik begeef me nu op het terrein van tuners, waar ik (nog) niet thuishoor :D

PieT111

Ik begeef me nu ook op glad ijs maar het lijkt mij dat ze bijvoorbeeld aan de compressie in de cylinders een hele hoop kunnen zien met betrekking tot de resterende levenduur en de belasting van de motor, maar nogmaals, voor mij is dit evenzeer "abacadabra" dus mocht ik hier fout zitten wordt ikgraag gecorrigeeerd of desnoods uitgelachen door "de heren techneuten"
Busje komt zo!

Johann

Volgens mij is de brandstof pomp van die Audi motoren nogal onderhouds gevoelig.
Ik weet het fijne er echter niet van, heb het een keer gehoord.
Verder op bak, synchro's en differentieel, en de aandrijf assen letten of daar geen speling op zit.
Dit zijn normaal de delen die echt meer stress krijgen van een tuning.
Meeste TDi tuning is ook gedaan om 'm zuiniger te maken.
Bij 140 km/h constant scheen dat nog wel te schelen.

PieT111

CiteerMeeste TDi tuning is ook gedaan om 'm zuiniger te maken.

??? ??? Daar heb ik nog nooit van gehoord
Busje komt zo!

Raf

ik heb daar ook nog niet van gehoord!

ik weet wel dat een turbo op een diesel een duidelijk verschil in verbruik geeft maar ofdat een chip dat ook doet??

Raf
De gustibus non disputandum est!

Reitse

Hmm.. op de site van mrSweden wordt ook gesteld dat het tunen het verbruik niet negatief beïnvloed (wellicht zelfs positief) Ze vervangen de chip (of voegen toe), ander luchtfilter en bougies...

Johann

Het gaat hier om het verbruik bij constante snelheid.
Het hogere verbruik door chippen komt alleen door het gewicht van de voet  ;)

Wij hebben ook zo'n V70 TDi gehad met chip en die liep bij 140-150 km/h op de snelweg een behoorlijk stuk zuiniger.
Bij 120 km/h was het verschil echter minder.

PieT111

Klinkt plausibel maar het lijkt mij niet de reden om te "chiptunen".  Dit wordt volgens mij 99 van de 100 keer toegepast om meer "power" te genereren. 't is natuurlijk wel een aardige smoes om je baas of vrouw over te halen. ;D
Busje komt zo!

denkweb

Wat zijn de mogelijkheden om een 850Tdi boven zijn standaard 140 pk uit te krijgen??

Ik wacht met smart op jullie reacties (en financiële bijdragen zijn natuurlijk altijd welkom!).

Johann

Als dit dezelfde motor is als die Audi diesel in de V70 Classic dan kun je er ongeveer 170 PK uit halen en een giga koppel.
Tussen tijd 80-120 ongeveer gelijk aan een T5.
Klinkt als een trekker maar trekt als een beul.

Dit advies kost normaal €25,- maar voor jouw deze keer gratis... ;)

denkweb

Hij rijdt als een nieuwe en nee, bij optrekken (als een idioot) geen dikke zwarte rookpluim!! Verbaasd mij wel moet ik zeggen!