Chippen tdi

Gestart door Gert, 24-01-2003 08:51:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ed

Mijn broer had zijn vorige auto laten chippen bij Chipmeister, en was zeer tevreden. Rica kon dat niet voor hem doen (ze kregen de chip er niet uit!). Nu laat hij zijn nieuwe auto weer doen. Beiden diesels.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

850newbie

Citaat van: tackle op 12-04-2007 21:58:31
heeft waarschijnlijk te maken met je EGR klep. Als je die afdopt doet ie dat zowiezo niet meer.

Alleen gaat dan wel het storingslampje branden bij een 2.5D.

A3

Hoever kun je een tdi maximaal chippen? ??? ???
Heeft iemand hier ervaring mee? ??? ???
Hoe houdt de motor zich op de lange duur? ??? ???

Ricardo

Uche uche. Uitkijken voor roetwolken.

Scooby Doo

Inderdaad, roetuitsoot zal verhogen.  :eusa_whistle:

Dacht 180 PK  :eusa_think: :eusa_think:
Puppy Power!!!

Maarten

#50
Niet alleen maar planken, dan moet het een tijd goed gaan.
Groet Maarten V70 1998 327000 rica -chip
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

onnaj

Ik heb mijn TDI gisteren verkocht welke ik zelf had voorzien van een RICA chip. Had nu volgens RICA 174pk en 330 nm koppel.

De chip is echt de moeite waard...dat scheelt enorm. Ik kon een nieuwe Civic 2.2 i-cdti nu voorblijven en die zijn me toch echt een partij rap hoor!

Ik heb nu meer moeite om hem bij te houden zeker in de 5e versnelling met me S70 2.5t, mis toch die 60 nm koppel!

tackle

die draad van die melder moet toch op een of andere manier te foppen zijn?
Bij VW kon dat gewoon.

Zippo

Voor de keuring ff goed warm trappen!
Daarna geen problemen  ;)

850newbie

Citaat van: tackle op 02-05-2007 17:34:37
die draad van die melder moet toch op een of andere manier te foppen zijn?
Bij VW kon dat gewoon.

Ik heb nog nergens iets kunnen vinden dat dat gelukt is.

tackle

#55
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4562.75
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=286252
foutcode?  die is wel te voorkomen...

neem een plaatje en boor rechts in de hoek van het plaatje een gaatje van +- 4 mm. vervolgens staat de EGR dicht voor 85% en dit zonder storing. mocht er ondanks toch nog een storing optreden, dan het gaatje per mm opvoeren/groter maken.

citaat...bron problemcar


Zal ik het dan maar eens proberen.. wat ik snap er ook geen snars van. Ik denk zelf dat het anders werkt, mocht jij denken van niet! corriceer mij dan even.

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur  te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.



Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.


De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste diesel rijders zelf niet in de gaten hebben.


Heb nog even ruggespraak gehad met volvo. Tot 2001 kan elke egr van deze volvo volledig afgesloten worden. Dit heeft NIETS met het motormanagement te maken, en dus zal er ook geen lampje gaan branden! Er zit alleen een vervroeger / verrijker op de pomp en thats it! Gewoon afdoppen dat ding

citaat....problemcar v70

er is hier al zoveel geschreven over een egr klep,je kunt ze van alle types volvo afsluiten zonder dat er lampjes en toeters en bellen gaan rinkelen of afbreuk doen aan het motormanegment

dat er veel over de EGR is gescheven is hier wel duidelijk :) gezien jij bij volvo zit leek mij jou bedrage ook zeer waardevol..

citaat problemcar


Dit vond ik na enig zoeken, ik hoop dat je er iets aan hebt. ;)



thuur

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4562.75

Citeer
foutcode?  die is wel te voorkomen...

neem een plaatje en boor rechts in de hoek van het plaatje een gaatje van +- 4 mm. vervolgens staat de EGR dicht voor 85% en dit zonder storing. mocht er ondanks toch nog een storing optreden, dan het gaatje per mm opvoeren/groter maken.

Citeer
Zal ik het dan maar eens proberen.. wat ik snap er ook geen snars van. Ik denk zelf dat het anders werkt, mocht jij denken van niet! corriceer mij dan even.

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur  te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.


Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.


De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste diesel rijders zelf niet in de gaten hebben.

Citeer
Heb nog even ruggespraak gehad met volvo. Tot 2001 kan elke egr van deze volvo volledig afgesloten worden. Dit heeft NIETS met het motormanagement te maken, en dus zal er ook geen lampje gaan branden! Er zit alleen een vervroeger / verrijker op de pomp en thats it! Gewoon afdoppen dat ding

Citeer
er is hier al zoveel geschreven over een egr klep,je kunt ze van alle types volvo afsluiten zonder dat er lampjes en toeters en bellen gaan rinkelen of afbreuk doen aan het motormanegment

Citeer
dat er veel over de EGR is gescheven is hier wel duidelijk :) gezien jij bij volvo zit leek mij jou bedrage ook zeer waardevol..


Dit vond ik na enig zoeken, ik hoop dat je er iets aan hebt. ;)




Bron: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=286252


Zo wat duidelijker?


Gr ;D

tackle


boone 850

ik wil mijn 850 tdi chippen met standaard 140 pk  en met 246000 km op de teller is het verstandig om hem te chippen men aito rook nu al is de roet uitstoot met en chip veel meer
men auto rook redelijk veel is dit normaal groeten hans

Emiel

Als je alle riemen + waterpomp hebt vervangen (om de 120K) zie ik het probleem niet. Roetmeting haalt ie wel. Neem geen powerbox oid maar een echte chip, van Fasttech of Rica bijvoorbeeld. Zijn hier genoeg dieselaars die met volle tevredenheid hiermee rondrijden.