ATF olie bijmengen

Gestart door Michael T-5, 14-03-2008 21:28:27

Vorige topic - Volgende topic

bassie81

ATF zal best troep zijn en niet zo geschikt voor de motor, als het idd de motor reinigt dan durf ik het wel aan.

200 ml is net nix op vijf liter olie, een halve liter is 10%, ik vind dat eigenlijk niet echt veel. Daarnaast is 500 km ook maar relatief kort. De vraag ik denk ik meer of het iemand bekend is dat dit schade kan veroorzaken aan de motor en of andere delen.

iemand??

Methode

Uit Auto & Motor Techniek

ATF tegen tikkende stoters (2002-05)

maandag 10 juli 2006

Vraag: Onlangs werd mij geadviseerd om ongeveer 125 cm3 ATF bij de motorolie te doen om de tikkende hydraulische stoters stil te krijgen. Het advies werkte, maar ik vraag me toch af of deze aanpak wel zo verstandig is. Wat is jullie visie?

Antwoord: Het is een welbekend advies al wordt het steeds minder vaak toegepast. Zoals bekend hebben ATF's een sterk reinigende werking en zijn ze daarom kennelijk in staat stroef werkende stoters weer soepel gangbaar te maken. De stroefheid kan door vuil, lakafzetting of roest zijn veroorzaakt. 125 cm3 ATF op ongeveer 4 liter olie zal geen ramp veroorzaken hoewel de additieven van de ATF niet op de condities in een verbrandingsmotor zijn afgestemd. Het beste is dus om na het verdwijnen van de klachten de olie te verversen en het filter te vervangen.
Het risico van een teveel of te lang gebruik van een ATF in de smeerolie is dat de verbrande ATF-additieven voor asvorming zorgen. Dat kan de verbranding van een ottomotor verstoren doordat de as gloei-ontsteking veroorzaakt. Voortijdige ontsteking of detonatie zijn dan het gevolg. Ook de katalysator en de lambda-sensoren stellen asafzetting niet op prijs. EOBD systemen kunnen op tilt gaan en 'misfires' aangeven.
Overigens adviseert de importeur van de betreffende auto tegen het gebruik van ATF of andere reinigingsmiddelen. Oorzaak opsporen, defecte stoters vervangen en de oorzaak verhelpen. Meestal is het euvel te wijten aan teveel korte ritten, een te lage oliekwaliteit of een te lange verversingstermijn.
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

bassie81

kijk dat is nog eens een nuttige post! bedankt voor de bijdrage, dit was precies het soort bericht waar ik naar op zoek was.

Methode

Citaat van: bassie81 op 06-06-2008 16:54:31
kijk dat is nog eens een nuttige post! bedankt voor de bijdrage, dit was precies het soort bericht waar ik naar op zoek was.

THNX 8)

-D©©©L-

Citaat van: -D©©©L- op 27-09-2007 23:20:42
Citaat van: Enno op 27-09-2007 23:16:03
waarom 100CC ATF ?

ATF heeft een licht reinigende werking in die verdunning (zit immers 5,3 liter olie in), al moet je er niet de hele termijn tussen twee beurten mee rondrijden. Dat kan fout gaan. 
Beetje achtergrond info; http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/ATF-tegen-tikkende-stoters-2002-05.htm

;)

Methode

Citaat van: -D©©©L- op 08-06-2008 17:50:18
Citaat van: -D©©©L- op 27-09-2007 23:20:42
Citaat van: Enno op 27-09-2007 23:16:03
waarom 100CC ATF ?

ATF heeft een licht reinigende werking in die verdunning (zit immers 5,3 liter olie in), al moet je er niet de hele termijn tussen twee beurten mee rondrijden. Dat kan fout gaan. 
Beetje achtergrond info; http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/ATF-tegen-tikkende-stoters-2002-05.htm

;)

Had het kunnen weten: Enno is Volvo Scene Investigator!