inhouden/arm mengsel

Gestart door prefect, 24-06-2006 17:24:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patvdm

#30

Citaat van: prefect op 24-06-2006 17:24:09
Hellup!!

Mijn 2.5 10v heeft een vreemd probleem. De motor houdt op benzine enorm in, er is echt niet mee te rijden (horten, stoten e.d.).
Op lpg loopt íe perfect (dus dan zal het probleem m.i. niet in de ontsteking zitten).
Ik heb het volgende gedaan/geconstateerd:

- Brandstofdruk bij lopende motor netjes 3 bar, gaat omhoog bij gas geven;
- Wanneer ik het signaal van de lambda-sensor meet zie ik het voltage helemaal omlaag gaan, tot het punt dat íe slecht stationair gaat lopen.
Volgens mij wordt het mengsel dus door de boordcomputer "arm" gemaakt.
- Wanneer ik de benzineretourleiding even afklem (zodat de brandstofdruk voor de injectoren dus flink hoger wordt) begint de motor meteen beter te lopen. Ook dit duidt op het door de computer steeds verder terugbrengen van de hoeveelheid ingespoten benzine.
- Ik heb al een andere lambda-sensor van een andere goed lopende auto gemonteerd: geen verschil;
- Ik heb de MAP sensor (meet onderdruk inlaatspruitstuk) al omgeruild: geen verschil;
- Het loshalen van de connector van de luchttemperatuurmeter heeft geen merkbare invloed. Wanneer ik de weerstand meet is die ca. 2000 ohm. Deze zou 2500 ohm moeten zijn, maar ik vraag me af of dit wel een grote invloed kan hebben.
- Ik heb alle vacuumslangen, inlaatspruitstuk, kerstboom e.d. al gecontroleerd: geen lekkages.

De hamvraag is dus: Wat kan er de oorzaak van zijn dat de computer de hoeveelheid ingespoten brandstof zo ver terugbrengt dat de motor verrot gaat lopen? Hij negeert hierbij zo te zien ook het signaal van de lambda-sensor die netjes aangeeft dat het mengsel te arm is!
Om eventjes terug te keren naar de oorspronkelijke vraag
Bij mijn 850 10v ongeveer dezelfde problemen(inhouden, sputteren, ... op benzine): zelfs de originele inbouwer heeft de oplossing niet gegeven. Op benzine ging het er de laatste maand zo beroerd aan toe dat ik op aanraden van mijn eigen garage niet naar de originele, maar naar een andere gasspecialist ben gegaan. Deze gaf gisteren te kennen ( in lekentaal) dat de benzinecomputer de fouten telkens opstapelt, waardoor de motor (op benzine) uiteindelijk in een noodloop zou gaan.  Na een eindeloze vervanging van onderdelen, reinigen van injectoren,... wordt nu een relais geplaatst waardoor de benzinecomputer telkens wordt gereset bij het stilleggen van de motor.  Bij het overschakelen tijdens een rit van gas naar benzine kan hij wel wat 'raar' doen. Dinsdag mogen we onze roffel terug ophalen

Kijk ook eens naar volgende topic:
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=14216.0
gepost op 09-07-2006-2006 door alfredgeel
de oorzaak heet  "wegleren " en is een gevolg van het niet correct simuleren van signalen. Vooral het Lambdasignaal.

Het geen wat je zou kunnen doen is een RESETschakeling maken voor de benzinecomputer.

Je zorgt er dan voor dat de constante voeding van de benzinecomputer wegvalt als het contact wordt afgezet. contact terug op en er is terug voeding op je ECU maar alleen is de ECU nu gereset.
Is een oud LAPmiddeltje om toch nog te kunnen rijden . Het werkt niet als je terugschakelt op benzine na lpg rit.


grtz (wordt vervolgd --hopelijk met goed nieuws)
144 '72 / 145 2.1 '78 / 245 d '84 / 245 d '86 / 940 tdi '92 / 244 gle 2.3 '83 / 850 2.5 10v '96 / xc70 D5 '02

Ludo

Citaat van: patvdm op 13-01-2007 13:43:21

Op benzine ging het er de laatste maand zo beroerd aan toe dat ik op aanraden van mijn eigen garage niet naar de originele, maar naar een andere gasspecialist ben gegaan.

wat ga je bij een gasspecialist doen alstie op benzine zo beroerd loopt?.
volgens mij een lambda probleem.
zoek eens in de berichten van scania164, die heeft ook een aparte lambdasonde bijgeplaatst.

patvdm

#32
Citaat van: Ludo op 13-01-2007 13:57:52
Citaat van: patvdm op 13-01-2007 13:43:21

Op benzine ging het er de laatste maand zo beroerd aan toe dat ik op aanraden van mijn eigen garage niet naar de originele, maar naar een andere gasspecialist ben gegaan.

wat ga je bij een gasspecialist doen alstie op benzine zo beroerd loopt?.
volgens mij een lambda probleem.
zoek eens in de berichten van scania164, die heeft ook een aparte lambdasonde bijgeplaatst.

Ludo,

ben reeds een paar maanden zoet geweest met het lopen van de ene naar de andere....heeft al bij volvo-dealer zelf geweest, de originele inbouwer van de gasinstallatie,....uiteindelijk gaf mijn vertrouwde garage de tip eens naar een andere gasspecialist te stappen (na het uittesten en eventueel vervangen van bougies, bougiekabels, benzinepomp en -filter, rotorkap, nokkanssensor,.....).  Vandaar....naar de gasspecialist om de roffel terug op benzine te laten vliegen.
Heb al eens gekeken naar de berichten van scania 164, maar hij heeft nog niet gemeld of het hem nu gelukt is of niet.  Maar toch thx.

grtz
144 '72 / 145 2.1 '78 / 245 d '84 / 245 d '86 / 940 tdi '92 / 244 gle 2.3 '83 / 850 2.5 10v '96 / xc70 D5 '02

scania164

Hallo!!!
Het is me wel zeer goed gelukt!!!!!!!!
Heb een 2.5 10v en het is een lang verhaal als je alles wilt weten maar er is verschil tussen de computers en sondes van 10v en 20v.
Zo ook bij mijn necam mega installatie......
De gasspecialisten wisten van alles te vertellen maar niks geen oplossing.
Later bleek dus na zelf alles uitelkaar te hebben gehaald dat er geen lambda signaal bij de gascomputer binnenkwam omdat er bij een 10v gewerkt wordt met een lambda spanning van 1 t/m 5 volt en bij een 20v 0 t/m 1 volt.
Heb toen alle weerstanden en troep weggeknipt e gewoon een gat in de downpipe geboord en er een m18x1.5 moer opgelast en daar een sonde voor een 20v ingedraaid
en deze rechstreeks op de lpg comp aangesloten!Start en rijdt perfect.
Succes

patvdm

voila zie, heb mijn roffelke weer in handen!!!!
de gasspecialist heeft er een resetschakeling op gemonteerd en alles verloopt nu perfect.  Vandaag nog eventjes getest op snelweg... en het ging super!!!Overschakelen geen problemen, rijdt op benzine zoals het hoort.
Diagnose: verkeerde programmatie (naar mijn lekenmening een foute lpg-computer?).  Kan opgelost worden, maar zou toch vlug een 1000 euro bedragen(.
In ieder geval is een einde gekomen aan een lang verhaal.
Met veel dank aan de specialist uit zuid West-Vlaanderen!!!!!!
144 '72 / 145 2.1 '78 / 245 d '84 / 245 d '86 / 940 tdi '92 / 244 gle 2.3 '83 / 850 2.5 10v '96 / xc70 D5 '02

patvdm

heb er ondertussen weer eens een goeie ton gereden, met als resultaat: no problems.....die reset werkt degelijk!!!! Toch blijf ik met een eerder vervelende vraag: heeft die oorspronkelijke installateur geen fout gemaakt?
144 '72 / 145 2.1 '78 / 245 d '84 / 245 d '86 / 940 tdi '92 / 244 gle 2.3 '83 / 850 2.5 10v '96 / xc70 D5 '02

volv0

Laatste post was al een tijd geleden maar ook ik heb een soortgelijk probleem, zal het even stap voor stap uiteenzetten.

Het gaat om een Volvo 850 2.5i 10v uit '96 rijdend op LPG G3 (OMVL autogassysteem gemonteerd op 8 november 2007)

- Starten op benzine, twee keer rond en lopen als een zonnetje

- Overschakelen op gas bij ca 2000 toeren ook geen enkel probleem

- Rijden op gas, heerlijk, houdt niet in. Heeft voldoende vermogen en verbruikt niet meer dan   gebruikelijk (ca. 1:8)

- Overschakelen op benzine wordt al een groter probleem, heeft moeite maar na een tijdje loopt hij dan toch redelijk stationair. Echter, bij het optrekken en doorschakelen houdt de motor verschrikkelijk in. Eigenlijk precies zoals in deze post herhaaldelijk wordt verteld.

Citaat van: scania164 op 13-01-2007 19:49:42
Later bleek dus na zelf alles uitelkaar te hebben gehaald dat er geen lambda signaal bij de gascomputer binnenkwam omdat er bij een 10v gewerkt wordt met een lambda spanning van 1 t/m 5 volt en bij een 20v 0 t/m 1 volt.
Heb toen alle weerstanden en troep weggeknipt e gewoon een gat in de downpipe geboord en er een m18x1.5 moer opgelast en daar een sonde voor een 20v ingedraaid
en deze rechstreeks op de lpg comp aangesloten!Start en rijdt perfect.
Succes

Mijn technische kennis van deze motoren is nihil (maar leer snel) en het niet binnenkomen van het lambdasignaal in de gascomputer moet ik dus na laten kijken. Ook het "wegknippen van alle weerstanden en troep" lijkt mij een mogelijkheid alleen ben ik bang dat ik iets teveel ga wegknippen. Is dit werkelijk de enige oplossing?

Ga straks mijn auto maar eens laten uitlezen ivm het branden van het lambdasonde lampje en dan wederhoren jullie mij.

volv0

Dat was een code 2-3-1, moet nog opzoeken wat het betekent. Geen vacuumlek want de dealer heeft zowat het hele blok onder de remreiniger gespoten, ook niet de stationairregelklep want daar heeft ie ook nog even naar gekeken. Mocht ik meer willen dan moets ik maar een afspraak maken, dit geintje kostte me al 40 euro!!!

ECU gereset en op benzine een rondje gereden, na 10 km stotteren en helemaal niet meer vooruit willen, op gas gezet en naar de dealer gereden, zelfde code, geen idee.....

Wie o wie biedt uitkomst in mijn penibele situatie?