Inbouwen Spy keyless entry 850 estate 1993

Gestart door ronroffel, 16-03-2008 18:05:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

triton

Ha ha gelukt ;D
Setje van spy werkt als een tiet , echter zit er maar 1 bruine draad voor de knipperlichten dus ga een losse claxon erbij zetten.

Bedankt voor het schema!!!!!!!!!!!!!


André
Professioneel raddraaier

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 03-05-2009 22:37:23
CV aansturing zoals beschreven in de eerder gepostte "SPY" inbouw handleiding gaat niet (slechts half) werken in een 850.
De "Unlock" signalen voor de beide portiersloten en de achterklep zijn ieder apart uitgevoerd naar de CV unit. De "Lock" is wel gezamelijk.
De CV wil voor het sluiten niet alleen een puls wil zien op de "Lock" aansluiting, maar ook minimaal 1 afwezig "Unlock" signaal. Dit is een soort controle functie, een deurschakelaar kan immers maar 1 status tegelijk hebben. Denk hierbij aan een aanrijding waarbij er kortsluiting ontstaat, door deze voorwaardelijke schakeling zal een CV makkelijker ontgrendeld kunnen worden.
Het "domweg" parallel schakelen van de afstandsbediening module aan 1 van de deurschakelaars gaat dus niet werken qua "Lock" functie. Er moet een extra relais toegevoegd worden welke de "Unlock" onderbreekt terwijl er een "lock" signaal gegeven wordt. Dan gaat het zonder problemen.  :)
Marco, kan het zo zijn dat er verschillende types bekabeling cq CV relais zijn gebruikt ?  Zoals je weet werkt het bij mij met die lock knop perfect (is het zelfde principe), we hebben tijdens de meeting in Ravenstein ook bij Remco zo'n knop erin gebouwd, werkt ook perfect op alle sloten ook met de sleutel ver- en ontgrendelen, ook op de kofferbak.  Bij Erwin weigert het ding alle dienst. Op slot gaat wel maar van het slot af doet tie dus gewoon niet. (of was het nu net andersom, Erwin ??)  Je hebt dus drie auto's, alledrie verschillend van leeftijd waarbij het bij 2 perfect werkt zoals het moet en eentje een probleem ermee heeft.

Bij de mensen die dat keyless entry systeem aan het inbouwen zijn hoor je dus dezelfde verhalen.  Bij de een gaat het perfect en bij de ander niet.  Het verhaal van de microswitches klinkt logisch maar kan het volgens mij dan niet zijn.

Jeff

Afgelopen weekend mijn Volvo Guard 2 systeem ingebouwd, nou vraag ik mij alleen af bestaat er een mogelijkheid om er iets tussen te plaatsen zodat mijn ramen automatische dicht gaan, als ik de auto op slot zet! :eusa_think:
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

SirRutte

Ik heb enige tijd geleden ook de klapsleutelset van SPY ingebouwd in een 855 2.5 10V uit 1996. Dat werkte uitstekend met dit schema:

(uit http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,14057.30.html).

Ook ik moest wel aan de slag met twee diodes omdat het nieuwe type kastje van SPY maar één stuurdraad heeft voor de knipperlichten.

De sleutelbaarden heb ik trouwens nog steeds niet overgezet. Zoals inmiddels wel bekend zijn de Volvo sleutelbaarden die SPY aanbiedt niet geschikt voor de 850.

Ben bij een paar sleutelboeren geweest om de sleutel te laten kopiëren op een andere baard zodat ik de originele sleutels niet hoef te slopen, maar die sleutelboeren hadden alleen sleutels met chip voor startonderbreker erbij, dus 40 euro voor een kopie  :eusa_eh:

harroschoon

En hoe zit het wanneer je al afstandsbediening hebt, en deze gewoon lelijk is? Is het dan mogelijk om de huidige ontvanger te vervangen door die van SPY?

Snellebaksteen

Tis de moeite van het proberen waard. Een losse afstandbediening van Spy kost slecht 7 euro. Dan zul je uiteraard zelf wel het binnen werk moeten overzetten.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

riscybeertje

Ja ik heb wel intresse
Wil dese set nl inbouwen in mijn 850 ter vervanging van het euro alarm!!!!

Gr Peter

riscybeertje

Hallo

Ik ben ook bezig om mijn Spy AB aan te sluiten in mijn Volvo 850 uit 1996 maar zoals gedaan met de test met speld maar dan geeft hij maar alleen een signaal dat de deuren open gaan.ik heb geprobeerd om op alle draden dit te doen maar er is er geen 1 bij die dan een signaal weer geeft om te sluiten.In de linkervoorportier heb ik dan grijs/rood die hem open doet en in het linkerportier is dat rose/blauw.
Als ik met een 12v spanningzoeker kijk dan heb ik als ik het portier met de sleutel op slot doe een spanning op de dikke gele draad hetzelfde ook aan de andere kant en als ik hem open doe met de sleutel krijg een spanning op de dikke gele/bruine draad.

Wie kan mij hiermee uit de brand helpen met het aansluiten of is er iemand die het weet en in de buurt van Oss woont zodat we een keer samen hierna kunnen kijken?

Eventuele reacties kunnen ook naar : pamverschuren@gmail.com

razorx

#38
Vorig jaar heb ik wat zitten pielen met dit apparaat.
De bijgevoegde bedradingssuggesties waren in mijn ogen onlogisch, dus het project maar even terzijde gelegd.

Na het bekijken van de originele Volvo schema's, kom ik tot de conclusie dat de aansluitwijze van Snellebaksteen, de meest logische is. Let even op: In zijn tekening zijn de geel-bruine draad en de gele draad met elkaar omgewisseld t.o.v. de originele teskst versie:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,14057.0.html
(Einde van pagina één)

De werking berust op het feit dat het originele stuur relais, in stand by, beide motoraansluitingen aan de massa hangt.
Geeft de spy een openen of dicht signaal, wordt de desbetreffende pool van de motor van de massa onderbroken en aan de +12 gehangen.

De inschakelstroom van de deurvergrendelings "motoren" zal inderdaad hoog zijn. Ik zal bij terugkomst van vakantie kijken op de printplaat daarop berekend is. Vermoed van wel, want het is geen prutzooi.

Gr,
Yits.

P.S. de originele keyless entry ontvanger van Volvo geeft lange en korte pulsen voor het ontsluiten/sluiten.
Citaatje uit Vadis:
-ATROne short or two short 12 V output signals for locking and one long 12 V output signal to the central locking relay for unlocking.
M.a.w. een heel ander verhaal dus.

razorx

#39
Vandaag mijn Spy keyless entry ingebouwd op de Snellebaksteen manier ingebouwd.
Het werkt inclusief de knippers.

Om de aspirant inbouwers gehannes met draden te besparen laat ik in deze post zien hoe je alle draden op makkelijke wijze direct vanaf het schopbord kan betrekken.

Schopbord er af.
Dan zie je vlak bij de motorkapontgrendeling een aantal connectorbakken.
Trek de blauwe connector uit de rode bak (luizig plaatje):


De steker/connectorkant gaat naar het stuurrelais, de draadkant naar de deur. Dus geen extra draden trekken.
De permanente plus en massa haal je van deze connector:


Connectorkant geel - spy oranje
Draadkant geel - spy wit
Connectorkant geelbruin - spy oranjezwart
Draadkant geelbruin - spy witzwart

Vasteplus dikrood - spy geel geelzwart dikrood
Massa zwart - spyzwart
Plaatje:


Nu de knippers. Die zitten op de rode connector in de rode bak.
Het gaat om de groene en de blauwgroene draad.


Maak twee aftappingen naar de twee bruine draden van de spy.
Connector groen - spy bruin1
Connector groenblauw - spy bruin2


Connectoren terug in bak en: Thats it!  :eusa_dance:

Ik hoop dat ik de inbouw voor anderen wat aantrekkelijker heb kunnen maken.
Gr.
Yits


-edit- verwarrende fout verwijderd

haasje

#40
ik (eigenlijk we) zijn er vanmiddag achter gekomen dat er dus wel degelijk verschil is tussen de diverse cv-relais. Ik ben vanmiddag weer eens aan het stoeien geweest met mijn lock-schakelaar. Omdat ik niet kon vinden waarom het bij mij niet werkt en bij dirk wel, maar eens relais omgewisseld. En wat denk je, bij mij werkt het nu wel en bij dirk niet meer.

Conclusie:
er zijn verschillende relais in omloop. Met een deel van de relais werkt het wel direct, met een deel niet.
ik heb nu 2 relais getest, relais# 9128833 werkt het niet, met relais# 6849364 werkt het wel. ik heb hier nog een ander relais gevonden, deze ga ik morgen testen.

edit:

ook relais met nummer 3545368 werkt wel

UserID6342

Dus als je zo'n spyless systeem in wilt bouwen en het werkt niet bij je, regel dan even een ander CV relais op de sloop.  erwin heeft de onderdeelnummers al vermeld en je prikt deze er zo in.

razorx

Op de topic Starter manier kom je dit probleem tegen.

Wil je dat het altijd werkt, onafhankelijk van je relais, volg dan de Snellebaksteenmanier.

Versimpel die alleen met mijn tips in de post hiervoor. Scheelt wat getrek en gesjor  ;)

De werking:
Citaat van: razorx op 16-07-2009 15:49:50
De werking berust op het feit dat het originele stuur relais, in stand by, beide motoraansluitingen aan de massa hangt.
Geeft de spy een openen of dicht signaal, wordt de desbetreffende pool van de motor van de massa onderbroken en aan de +12 gehangen.


haasje

Citaat van: haasje op 28-07-2009 02:09:31
Conclusie:
er zijn verschillende relais in omloop. Met een deel van de relais werkt het wel direct, met een deel niet.
ik heb nu 2 relais getest, relais# 9128833 werkt het niet, met relais# 6849364 werkt het wel. ik heb hier nog een ander relais gevonden, deze ga ik morgen testen.

edit:

ook relais met nummer 3545368 werkt wel


Ik moet mijn bevindingen gaan bijstellen.


Relais nummer      Werking

3545368               Werkt, maar geeft bij mij vreemde bijwerkingen op alarm (2 verschillende relais getest)
6849364               Werkt goed
9128833               Werkt niet

SirRutte

Ik had het SPY setje eerst gemonteerd achter het dashboardkastje, ook op de Snellebaksteenmanier (dus geel en bruingeel naar de passagiersdeur onderbroken). Toch bleef het systeem kuren vertonen, soms wilde de CV niet sluiten maar gaf de SPY unit wel knippersignalen, soms reageerde het kastje nergens op.

Daarom vandaag de set opnieuw ingebouwd achter het schopbord, aan de hand van de foto's van razorx. Alles werkt nu weer naar behoren :)