Inhouden op benzine, op gas als een zonnetje

Gestart door volv0, 28-03-2008 09:50:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volv0

Hallo allen,

Ik heb het volgende probleem, heb al wel alles proberen te lezen wat er op het forum aanwezig. Toch hoop ik hier nog wat meer duidelijkheid over te verkrijgen.

Het gaat om een Volvo 850 2.5i 10v uit '96 rijdend op LPG G3 (OMVL autogassysteem gemonteerd op 8 november 2007)

- Starten (koud) op benzine, twee keer rond en lopen maar ca. een minuut later hoor je dat hij wat onregelmatig loopt.

- Overschakelen op gas bij ca 2000 toeren ook geen enkel probleem, dan loopt hij als een zonnetje

- Rijden op gas, heerlijk, houdt niet in. Heeft voldoende vermogen en verbruikt niet meer dan gebruikelijk (ca. 1 : 8)

Op de snelweg begon, tijdens het op gas rijden, het lambdasonde lampje branden. Ik merkte geen verschil in rijgedrag en ben voor de zekerheid toch maar even gestopt. Op benzine merkte ik toen dat hij wat onregelmatig stationair draaide. Ben op gas doorgereden en 's avonds kwam ik erachter dat hij op benzine inhoudt.

- Overschakelen op benzine wordt al een groter probleem, heeft moeite maar na een tijdje loopt hij dan toch redelijk stationair. Echter, bij het optrekken en doorschakelen houdt de motor verschrikkelijk in  :eusa_wall:

Na uitlezen (code 2-3-1 Fuel Pump Secondary Circuit Low) en checken vacuumslangen en stationairregelaar reed ik weg van de dealer zonder verschil, maar wel E43,75 lichter.

Code was gewist en ik heb wat injectorcleaner door de benzine gegooid en ben een rondje gaan rijden. Na een km of 20 schoot het lampje van de lambdasonde weer aan en wilde hij helemaal niet meer vooruit. Hij reageerde gewoonweg niet en begon hevig te stoten als ik gas gaf. Benzinetank zat vol, dus plotsklaps een lading injectorcleaner kan het niet geweest zijn. Na af te zijn gekoeld liep hij ook weer, zij het slecht, op benzine.

Op gas bleef hij echter lopen alsof er niets aan de hand is.

Ik denk zelf aan het vervangen van het brandstoffilter (baadt het niet dan schaadt het niet), dan ook nog het brandstofrelais 103 en eventueel nog de brandstofdruk regelaar.
Ik denk niet dat het ontstekingssysteem er iets mee te maken heeft omdat hij op gas wel goed loopt, als ik het mis heb hoor ik graag.

Heeft iemand op basis van dit verhaal nog andere tips of trucs dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Wout309t

Brandstofrelais werkt wel, of het werkt niet.... Die is dus goed.
Filter kan sowieso geen kwaad om te vervangen. Ik zou het inderdaad eens zoeken bij je brandstofdrukregelaar, en anders de pomp zelf...
2011 V70 2.0T R-Design MT

GeertG

Wanneer het een installatie is met een verdamper en stappenmotor en enigzins hetzelfde werkt als een Vialle systeem dan denk ik dat je de benzinedrukregelaar ook kunt uitsluiten. Wanneer deze niet goed werkt zul je volgens mij problemen hebben met starten en kan dit ook van invloed zijn op de regeling van de hoeveelheid gas richting motor..... (ten minste mijn ervaring bij een lekke brandstofdrukregelaar)

Succes !
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Ludo

Citaat van: volv0 op 28-03-2008 09:50:10
(code 2-3-1 Fuel Pump Secondary Circuit Low)

hoe kom je hieraan?.
foutcode 2-3-1 duid op de lambdaregeling dacht ik.

zit de stekker van de LMM goed vast?.

volv0

Foutcode is mij door de dealer medegedeeld, ik heb onderhand meer vertrouwen in de forumleden dus ik denk bij deze ook dat het de lambdaregeling is.

LMM connector zag er goed uit, niet gecorrodeerd, laagje vet erop. Trouwens, als ik tijdens het stationair draaien de LMM stekker loshaal gebeurt er niets, helemaal niets wat ik kan horen in ieder geval. Zou er wel iets moeten gebeuren en zo ja wat?

Het is inderdaad een verdampinstallatie dus de tips over de drukregelaar en het relais sparen mij in eerste instantie weer wat onnodige kosten uit :)

Als het inderdaad de lambdaregeling is, waar kan ik dan het beste eerst naar kijken aangezien LMM stekker goed vast zit?

Raoul

Was deze klacht er meteen na de gasinbouw? Of pas na een paarhonderd km?

Met lifedata uitlezen moet je toch kunnen zien wat er scheelt, vreemd dat ze niets hebben ontdekt. Misschien zit ik er naast, maar hoe rijdt je auto als je de accupolen los neemt met een paar minuten een spanningszoeker erover? (om alles goed te ontladen/resetten? Daarna meteen op benzine proberen.
Long term fuel injection helemaal van slag? Het is maar een gedachtenspinseltje..

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 28-03-2008 10:19:14
zit de stekker van de LMM goed vast?.
Een 10V heeft geen LMM.

Informatie over storingscode 2–3–1

Toestand

Voorwaarde voor foutcode
Indien Fenix 5.2 uit de lambdasonde informatie krijgt, dat het brandstof/luchtmengsel te rijk is, compenseert de lambda–integrator dit door de inspuittijd te verkorten om de lambdasonde gelijk aan 1 te houden. Indien de middenstand van de integrator afwijkt van de normale middenstand in het deellastbereik, compenseert de adaptie dit. Wanneer de deellastadaptie het mengsel tot bijna maximaal (ondergrens) armer mag maken, wordt de foutcode 2–3–1 geregistreerd. Bij auto;s met modeljaar 1993 wordt de foutcode 2–3–1 ook geregistreerd, wanneer de deellastadaptie het mengsel tot bijna maximaal (bovengrens) rijker mag maken.


Vervangende waarde
Geen.


Mogelijke oorzaak

-– Te hoge brandstofdruk.
-– Lekkende injector.
-– Verontreinigde motorolie.
-– Te hoog oliepeil.
-– Lekkende EVAP–klep.
-– Onjuiste geversignalen.


Storingsbeeld
Kan een hoog brandstofverbruik of rijgedragproblemen geven.

volv0

Dank dank voor de tips en uitleg code, ik kan weer eens verder kijken naar de mogelijkheden. Ik blijf u op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Ludo


volv0

Ik dacht eerst het olipeil maar eens te controleren en daar kwam iets naar voren wat ik nog niet eerder heb gezien. Een soort wit/bruine substantie in de olie. De olie die je daarnaast ook kon onderscheiden was redelijk helder van kleur. Ik heb niet veel ervaring met auto's die rijden op gas maar er hoort toch alleen maar olie aan de peilstok te zitten of ben ik nou gek?

Die gaan we dus eerst maar eens verversen en ook maar een nieuw filter steken.

Wordt vervolgd...

Marc O.

Zoek eens op "mayonaise" en er gaat een wereld voor je open ;) Zonder gekheid: er zijn meerdere mensen die dat verschijnsel hebben. Meestal wordt het veroorzaakt door het rijden van korte stukken waardoor condens de kans niet krijgt om uit de olie te verdampen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

volv0

Ik vrees dat met deze lijst aan verscheidenheid ik even een garage ga aandoen. Doemscenario's jagen mij door het hoofd en ik ben zelf gewoon niet handig genoeg. En als ik dat al was had ik te weinig tijd dus ik denk dat ik volgende week even met de 940 op stap ga en de 850 eens laat nakijken op de bovenstaande tips.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten als ik mijn gewaardeerde wagen bij de beste man achter laat?

Marc O.

Citaat van: volv0 op 28-03-2008 14:58:58
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten als ik mijn gewaardeerde wagen bij de beste man achter laat?

Laat die persoon je niet wijsmaken dat je bijv. een kapotte koppakking hebt (vanwege het mayonaise symptoom). Neem de post van DCCCL hierboven met mogelijke oorzaken mee.
...The Nile isn't just a river in Africa...

thuur

Citaat van: Wout309t op 28-03-2008 10:04:13
Brandstofrelais werkt wel, of het werkt niet.... Die is dus goed.

Dat is niet helemaal waar. De solderingen breken vaak waardoor er sporadisch geen contact gemaakt wordt. De auto zal dan te pas en te onpas uitvallen en een paar minuten laten zonder problemen weer starten.

Mechanische storingen heb je altijd, elektrische niet altijd.


Gr ;)

volv0

Ik denk zelf inderdaad ook dat het relais op basis van bovenstaande info niet de oorzaak is. Als ik bijvoorbeeld op de snelweg rijd en ik schakel over op benzine dan schokt hij eventjes maar blijft daarna keurig doorrijden pas als ik wil versnellen komt het probleem naar voren.

Ook als ik voor een stoplicht sta loopt hij best mooi stationair, net onder de duizend toeren zeg maar. Dan ineens valt hij terug naar bijna 500 toeren en regelt hij weer bij.

Tevens moet ik meteen toegeven dat de man van de garage vrijwel direcht over de koppakking begon, ik zal de post van DCCCL inderdaad ter harte nemen en deze tonen aan de monteur.

Dank allen nogmaals voor alle tips