Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

daanium

Dat is zeker een leuke toevoeging voor elke auto.
Ik ben al een poosje aan het nadenken over hoe ik een paar QC3.0 poorten kan maken in m'n auto.
Handig voor mezelf maar ook zeker voor het gespuis wat op de achterbank zit ;D

Een 'sigaretten aansteker' hebben we niet nodig, die hele 12V aansluiting eigenlijk nooit nodig gehad, alleen maar om er USB van te maken.
Ik hoop er iets moois van te maken met een snel-laad-functie, dus niet een QC3.0 plug in de 12V aansluiting, maar mooie vaste USB poorten met spierballen ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Gheghe leuk. Dat wil je idd. Snelladen, snelle interface. Bbn wat je uit gaat vinden!

Snellebaksteen

Daar zijn op Ali heel aardige vervangings dingetjes voor te vinden die in de standaard opening van de sigaretten aansteker passen.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

pwassink

tav een willekeurig ali object in of aan aanstekeraansluiting:

Houd er rekening mee dat veel van die ali-omvormers ietwat bot in elkaar gestoken zijn, vaak behoorlijk met RF storen en ook niet altijd beveiligd en of begrensd zijn .

er wordt en met name voor de usb 3 varianten en snelladen behoorlijk met vermogens gesrotzooid en gekloot, dat kan prima, maar vereist ook wat finesse en extra componenten in het ontwerp om teveel ellende tegen te gaan.

maar daar zal Yits ongetwijfeld wel rekening mee houden, maar hou dat wel in gedachten wanener je ineens gekke storingen krijgt op radio of in de logica van de auto madat je er een ali-item inkleunde ..


Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Je geeft het goed weer Peter.

Omdat ik Google auto gebruik is een goed functionerende USB aansluiting een noodzaak.
Nu al merk ik dat sommige USB 4/Thunderbolt snoertjes tussen de Pioneer en onze telefoons (getest met Motorola, Xiaomi en iPhone) niet allemaal werken.

Dat is voor mij de reden om zelf in een overgebleven plekje voor de schakelaars voor tracs/esp, alarm wat moois te willen maken.

We gaan het zien. ;)

Wouter76

Inmiddels heb ik dezelfde  DAB raam antenne als jij hebt geïnstalleerd, zo gedaan eigenlijk en hoppaaa een bult DAB zenders waar je U tegen zegt, ik ben blij dat jij me hebt geïnspireerd tot de aankoop ervan Yits!

razorx

#10581
Citaat van: Wouter76 op 16-07-2023 17:26:24Inmiddels heb ik dezelfde  DAB raam antenne als jij hebt geïnstalleerd, zo gedaan eigenlijk en hoppaaa een bult DAB zenders waar je U tegen zegt, ik ben blij dat jij me hebt geïnspireerd tot de aankoop ervan Yits!
Leuk te horen Wouter,

Ik ben er ook nog steeds heel blij mee.

Wat de navigatie en nieuws en apps aangaat:
De Pioneer die ik nu heb heeft een kabeltje naar de telefoon nodig om Android Auto te laten werken.
In de praktijk werkt dat heel onhandig:
Iedere keer je dashboard kastje open doen USB kabeltje er uit vissen en op je telefoon aansluiten is niet comfi ;) .

Daarom heb in een Motorola MA1 gekocht. USB-> Bluetooth converter die alle Android Auto functies ook doorgeeft wat met alleen Bluetooth van dia Pioneer gewoon niet gaat. Raar maar waar.

Pff je zou er een studierichting op de universiteit van kunnen maken: Connectiviteit.

Met de Motorola MA1 of met een HU die alle Android Auto functies ondersteunt werkt het als volgt:
Stap je in je auto, hoor een piepje en een massa van je telefoon functies zijn nu ook beschikbaar via je double dins apparaat in je midden console.
Draadloos! Thats all!

Je bent goedkoper uit als je ervoor zorgt dat je Pioneer/Kenwood etc al bij aanschaf zonder extra elektronica Android Auto draadloos ondersteunt.
Dan heb je die extra Motorola interface niet nodig.

Heel kort samengevat:

Android Auto geeft de mogelijkheid tot een koppeling tussen je double din radio apparaat en je telefoon.
Die telefoon kan een iPhone of een Android zijn.

Dit geeft je navigatie met actuele file en flits informatie op je console in plaats van onleesbaar op een ergens bungelende telefoon.
Journaal en Whatsapp berichten komen ook voorbij en kan je laten voorlezen. Youtube, Spotyfy etc.
Dit alles is modern. Of alles wenselijk is is de keuze aan de gebruiker. Veiligheid is ook een aspect. Ik ga dat megading niet bedienen als ik rijd maar kan wel een belletje handsfree opnemen of een spraakcommando geven als: Ga naar "naam bedrijf of adres".

Al met al ben ik best enthousiast over de combinatie van de Pioneer HU en de Motorola interface maar zou een volgende keer een nóg duurdere HU kopen zodat die extra Motorola interface van een euro of 100 niet nodig is om alles zonder bedrading te laten werken.

High tech is het zeker en via spraak wat op internet opzoeken zoals een recept kan ook.
Wil je dat allemaal? Ik geef geen oordeel. ;)

razorx

#10582
Goedemorgen!

Na meerdere 850's en een door mij getunede V70R classic te hebben gehad wil ik toch wat vertellen over de V70n uit 2003 die we nu een half jaar hebben of zo.

Die V70n auto had met iets meer dan 400k een behoorlijke kilometerstand, maar slechts 3 eigenaren gehad in die toen 19 jaar. Heel wat anders dan de 14 eigenaren van onze rampen R, al hebben we daar ook 9 jaar mee gereden en miste de kilometer teller een ton naar later bleek.

Bij aanschaf van de V70n werd ik aangetrokken door het lage aantal eigenaren, een volledig onderhoudsboekje tot op de datum van aanschaf (400dkm historie!) en het relatief nette koetswerk.

Het aanschaf bedrag was 1250 of zo. Bij de testrit voelde ik al dat de koppeling, en dus logischerwijze het dual mass vliegwiel vervangen moesten worden.

Niet erg. De wagen voelde goed en voor mij heel belangrijk: Was droog en roestvrij.
Bestuurders stoel is aan vervanging toe maar nog geen drama, de rest van het in en exterieur is net. Geen roest, niet onder, niet om de auto. Blijft bijzonder hoe Volvo dat op orde heeft. Airco, CC, ECC alles werkt goed.

Terug naar de kosten:
1250 aanschaf
2250 koppeling en dual mass vliegwiel
Net de APK met 4 nieuwe banden, draagarmen LV en RV, ashoes, reactie armpje rechts achter en nog een hoop dingen waarvan ik het heerlijk vond die dingen niet zelf te doen kom ik op
1450

Totaal van pak em beet een euro of 6000 voor een zeer fijn rijdende wagen. Met wat moeite en doe het zelven zou ik op een totaal bedrag van 5000 of zo kunnen komen maar ben 60 jaar. Vind het wel best zo.
Sleutelen is best maar me zelf martelen niet meer. Dan train ik liever drie keer per week stevig.
Gezondheid is alles en daar moet je voor en aan werken. ;)

Naar mijn mening is de N een beetje onderschat als model. Met name de achteras is sterk verbeterd door een bizarre versimpeling.

We hebben vanaf 2007 vier Volvo's uit deze klasse gehad.

1. Eén van de fijnste was de 10V 855, jaar of 14 mee gereden.
2. De 20V 854 was een beetje een zorgen kindje door een slecht aangelegde LPG installatie. Is goed gekomen maar een sedan bleek ons ding niet.
3. Tja toen was ik verkocht. de V70R classic. Ik had beter moeten weten: Te veel eigenaren voorheen, overgespoten, 100dkm teruggezet en ik weet niet hoeveel motoren versleten en een volledig afwijkend brandstof systeem. Gewoon een rommeltje. Ding was wel bloedje mooi. Toch nog 8 jaar mee gereden.
4. Dan de N. We maken niet zo veel kilometers meer met de auto. Zakelijk hoeft het niet meer en de rest doen we liever met de elektrische scooters. Dus benzine is ineens goedkoper.

Wat zijn die N's heerlijke wagens: Stil en zeer ontspannend rijgedrag. Het ruwe van de 850 wat ik heel leuk vond heeft plaats gemaakt voor rust.

Wiki noemt de 70 classic de laatste echte Volvo. Ik denk dat mensen maar wat typen.

Zelfs de allerlaatste V70's op het Ford onderstel voelen nog steeds heel erg Volvo en vooral vertrouwd als je er in stapt.

Terug naar een 850? Zeg geen nee maar dan zou ik die on par willen hebben qua onderhoud en looks.
Bij deze N weegt dat wat minder zwaar. Dus toch wat afstand van de wagen genomen. ;)

Functie is voor vorm gegaan.

P.S. Ik lieg wel wat qua kosten: Alle belangrijke sensoren en alle KVS rubbers heb ik vervangen.

volvobug

Fijn dat de N bevalt en prima past in jullie huidige leven Yits. Toch denk ik dat je als je geen gedonder met de R had gehad, je nu nog steeds in de Classic zou rijden  :)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Je N ziet er netjes uit hoor, Yits. Op Google Maps staat nog steeds de R volgens mij. Valt mij op dat een N toch wel een stukje groter oogt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Citaat van: volvobug op 21-07-2023 12:18:51Fijn dat de N bevalt en prima past in jullie huidige leven Yits. Toch denk ik dat je als je geen gedonder met de R had gehad, je nu nog steeds in de Classic zou rijden  :)
Je verwoord het goed. Ach deze N voelt goed, net als onze eerste de 10V. Ook blauw. Het zijn stadia. Een kapitaal in een auto douwen om te tunen is voorbij. Al was het wel heel leuk om te kijken hoe ver je kan gaan. Mensen hebben nooit last van me gehad met de pull ritjes.

Kan me wel voorstellen dat mensen daar hun beroep van hebben gemaakt.

razorx

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 21-07-2023 12:31:01Je N ziet er netjes uit hoor, Yits. Op Google Maps staat nog steeds de R volgens mij. Valt mij op dat een N toch wel een stukje groter oogt.
Daar noem je wat Er zijn wat verschillen in maten:
De N is 10 cm korter maar is aan de achterkant een stuk breder dan de classic. Dat laatste maakt hem lastiger met parkeren.

Qua ontspannend rijden is het een kampioen. Saai: zeker. Onderschat: ook. Gebreken: Bekabelingsdingetjes  :eusa_angel:  Cadeau komt het nooit dat moois voor weinig.

BBS

Wij hebben een paar jaar een D5 gehad. Ik kan het alleen maar be-amen, het rijd ontzettend goed! Al was het laatste model uit 2007 -de facelift- een pak beter bij de tijd dan het eerste model -pre facelift-
Maar kwa ontspannend rijden kan geen classic tegenop en de rust in de cabine ook niet.

Fijn dat je N goed bevalt, wij gaan undercover verder met de Corolla die intussen na ruim een jaar net de 10.000 gepasseerd is..
Volvoloos....

de Boeing

Goed bezig weer Yits!

En qua N kan ik ook beamen: groot van buiten, (relatief) kleiner van binnen... Helaas een trend bij zowat alle moderne auto's   :eusa_think:  (ik zat laatst in een audi sufje, op passagierszetel in achterste stand en zowat met mijn knieën tegen het dashboard  ???  :eusa_wall: en zo extreem groot ben ik nu ook weer niet).

Het zijn idd wel zeer relaxte reis auto's.

razorx

#10589
LV-NJ 410dkm beurtje en bovenste motorsteun
Goedemiddag!

Voor ik aan de lijnolie ga eerst een update: Het service lampje ging branden, tijd voor een service beurt.

Een rustige: Luchtfilter, olie, oliefilter en de bovenste motorsteun.

Maar eerst wilde ik de toestand van de bovenste motorsteun weten. Op het oog vind ik het heel moeilijk om te zien of zo een ding nog goed is. Daarom de wagen in zijn één gezet en voor en achteruit gerold. Toen kon ik door de steun kijken. Die was heel mooi doorgesleten.

Bij Winparts een exemplaar van Meyle besteld. Compleet met aluminium huis om mezelf werk te besparen. Een losse insert kost 20 euro minder maar is meer werk.

Ik zag dat het oliefilter "modulair" is geworden: Een losse kap en cartridge.
Voor die kap heeft Volvo een speciaal tooltje dat ik niet heb. 15 euro plus verzendkosten is best redelijk maar niet als je een 3d printer hebt.

Op Thingiverse vond ik een goed ogend model. https://www.thingiverse.com/thing:5192622 Geprint in gewoon PLA, 100% infill.

Het ontwerp kan je het beste nog even met 0,5% vergroten anders is het een beetje krap.
Printer aan het werk. Duurde nog best lang.


Het resultaat was meer dan degelijk zat. Een afgedankt stuk ratel er in en klaar.


Olie vervangen, filter vervangen. Klaar.

Nu was het tijd om de bovenste motorsteun van de n te vervangen. Hiertoe heb je het volgende nodig naast een slagtol:


Op een slagmoer sleutel gebruik je doppen die daar speciaal voor gemaakt zijn. Je ziet dat ik smokkelde met dop 15. Dat kan verkeerd gaan. Dat is dan ook weer gezegd.

Wat heb ik al jaren een plezier van deze deWalt krachtpatser.


Was ook best nodig want alles zat goed vast. Deze auto houdt van zijn onderdelen.

"Veerpootbrug" los en de rubbers daarvan geïnspecteerd. Weet ook niet wat ik daar moet verwachten.


Oud


En nieuw


En de brug terug.


Als je alles klaar hebt liggen is het in een vloek en een zucht gedaan.

Mocht je zo een deWalt accu slagtol te duur vinden. De Lidl heeft prima exemplaren die op het lichtnet werken. Voldoen ook.

Dat was het weer op naar de Warsteiner.
Proost!