Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

svenerik


razorx

Citaat van: svenerik op 21-09-2013 23:33:39
beste Razorx,

ik lees je weblog met veel plezier en leer er een hoop van.

ik wil je nog een vraagje stellen over je vorige antwoord..... zijn dat interieur georiënteerde gebruikers of ook gebruikers welke met de motor cq aandrijving te maken?

Dit in verband met mijn huidige strubbelingen met de witte condor:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65299.0.html


Overigens heb ik recent het injector main relais vervangen en dit ziet er goed uit.

Hoe is het met je cavia?

sven


Franz Joseph zit nu naast me en is in een rustige bui. Eindelijk.
Om je vraag te beantwoorden: Het gaat niet alleen om het interieur bij de J relais. Wat het wat complexer maakt is dat ook een deel van de aansturing van de grootverbruikers hieronder valt. Dus indrect of direct kan het invloed hebben op b.v. je knipperlichten.

Verslechterde contacten bij de J relais zorgen ervoor dat de aangesloten elektronica net niet genoeg spanning kan krijgen en een net wel of net niet werken gedrag kan vertonen.

In mijn ogen is het het verstandigst dit soort puzels voor te zijn en er niet eens over na te denken wat de consequenties kunnen zijn.

Contacten van relais: Schoonmaken, inden onredbaar het relais vervangen.
Sensors voor het motormanagement: Na 250dkm is de rek er echt wel uit. Bij een lambdasonde een stuk eerder afhankelijk van de specs. Kan 100 tot 150dkm zijn.

Hierin hanteer ik een strakke discipline. Ik wil bij een storing geen eindeloze lijst aan achterstallig onderhoud doorwerken.

KIM

Mwah, ik durf te beweren dat levensduur in principe voor een inductieve sensor niet van toepassing is. Natuurlijk zal de bekabeling e.d. op het gegeven moment wat slechter worden, maar in mijn Simca Cinq uit 1936 zit ook nog de originele bedrading dus ook dat zal meevallen.
Wat te denken van een pingelsensor? Dat is slechts een spoeltje... Kan weinig aan kapot.

Een Lambdasensor wordt continu aan de het uitlaatgassen blootgesteld en als het dan ook nog zuivere uitlaatgassen waren, dan zou een dergelijke sensor best lang kunnen leven. Er komt echter wel wat meer mee in het uitlaatgas dan verbrande benzine / LPG. Koelvloeistof kan een lambdasensor bijvoorbeeld heel slecht tegen.

jeroen74

Aan de andere kant, zo'n inductieve sensor bestaat uit heel veel wikkelingen van vrij dun draad... al die temperatuurwisselingen, schokken, vocht inwerking op de afdichting... na 15+ jaar is de kans op uitval wel aanwezig, mogelijk van het irritante intermitterende soort...

Pingelsensor is zover ik weet een stukje piezomateriaal en daar kunnen door alle invloeden op een gegeven moment ook haarscheurtjes in ontstaan waardoor de karakteristieken veranderen.

Een temperatuursensor, zelfde verhaal. Ik heb eens eentje meegemaakt die goed werkte tot 85C, en daarboven liep de temperatuursaanduiding weer terug ipv naar boven...


Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

thuur

Citaat van: KIM op 22-09-2013 11:15:57
Mwah, ik durf te beweren dat levensduur in principe voor een inductieve sensor niet van toepassing is. Natuurlijk zal de bekabeling e.d. op het gegeven moment wat slechter worden, maar in mijn Simca Cinq uit 1936 zit ook nog de originele bedrading dus ook dat zal meevallen.
Wat te denken van een pingelsensor? Dat is slechts een spoeltje... Kan weinig aan kapot.

Een Lambdasensor wordt continu aan de het uitlaatgassen blootgesteld en als het dan ook nog zuivere uitlaatgassen waren, dan zou een dergelijke sensor best lang kunnen leven. Er komt echter wel wat meer mee in het uitlaatgas dan verbrande benzine / LPG. Koelvloeistof kan een lambdasensor bijvoorbeeld heel slecht tegen.

Volgens mij is een pingelsensor ook piezo-gebaseerd..

En als er aan een spoeltje weinig mis kan gaan, waarom lees je dan dagelijks over defecte antenneringen, nokkenas/krukassensoren, bobines, ...


Gr :eusa_think:

razorx

De pingelsensor is inderdaad een piezo element. En inderdaad, alles kan stuk. ;)

razorx

TT 274dkm, wastegate afstellen volgens de halve maan methode.

Goedemiddag!

Eigenlijk hoor ik in bed te liggen. Voel me niet fris. Niets doen houd ik simpelweg niet vol, dus maar uit bed gekropen.
Na een liter koffie kwam er weer wat leven in mij.

Uit het weblog van de vorige eigenaar weet ik dat er met de wastegate instelling "gespeeld" is. Ik stel het heel simpel: Als je niet weet wat je doet, zit er dan ook niet aan.

Omdat je toch vaak vragen ziet over de afstelling van de wastegate post ik hier een paar plaatjes. Er zijn twee methoden om de wastegate af te stellen. Door middel van drukmeting of de halve maan methode. Ik koos voor de makkelijkste, de laatste.

Draai het borgmoertje aan de rechterkant van de actuatorstang los en verwijder de splitpen.


Wat die urft aan de linkerkant is weet ik niet. Vermoedelijk is er ooit sprake geweest van een koelvloeistof explosie.

Hee wat blijkt nu: Op mijn wastegate staat geen voorspanning!


Wel meteen een mooi uitgangspunt om de voorspanning in te stellen.
Het onderste heveltje draai je tegen de klok in tot de aanslag. Het draaibare gedeelte van de actuatorstang draai je zover in dat de rand van het gat precies op het midden van het pennetje er onder valt. Dit zal vanaf de uitgangspositie een slag of drie zijn. Onderstaande foto is vanuit een hoek genomen en vertekent dus wat. Maar het gaat om het idee.


Nu merk je dat je wat aan het actuatorstangetje moet trekken om hem op het pennetje te krijgen.
Terwijl je het platte deel van de actuatorstang vlak houdt draai je het borgmoertje weer aan en plaats je een splitpen.
Thats it!

Wonderlijk wat je zo tegenkomt.  ;D

razorx

#4178
 ;D ;D ;D

Net een testritje gemaakt. Het is een andere auto geworden. Logisch. Van laat en lomp inkomen van de turbo is geen sprake meer. De turbodruk gaat naar een kleine 0,9 Bar. Ik kon helaas niet testen hoe lang die druk er op blijft. Het was simpelweg te druk op de weg om dit veilig te doen.

Motorisch is sinds aanschaf het volgende gebeurd:
-Ralle LPi pomp die niet genoeg opbrengst gaf: Gereviseerd.
-Witte injectoren en uitstroompijpjes die onder hun opbrengst zaten: Vervangen door vijf donkerbruine.
-Verouderde lambdasonde die juist weer voor een te rijk mengsel zou zorgen: Vervangen.
-Wastegate: Correct afgesteld.

Je ziet dat punten 1 t.m. 3 voor een leuke coctail zorgden van tegenstrijdige zaken. Zoiets waarvan iedere weldenkende ECU zich achter zijn oren zou krabben, als hij die had.

De wagen voelt nu heel anders aan.

-edit- K&N luchtfilter zit er nog niet in. Dit om eerlijker te kunnen vergelijken.

KIM

Citaat van: thuur op 22-09-2013 12:39:25
Citaat van: KIM op 22-09-2013 11:15:57
Mwah, ik durf te beweren dat levensduur in principe voor een inductieve sensor niet van toepassing is. Natuurlijk zal de bekabeling e.d. op het gegeven moment wat slechter worden, maar in mijn Simca Cinq uit 1936 zit ook nog de originele bedrading dus ook dat zal meevallen.
Wat te denken van een pingelsensor? Dat is slechts een spoeltje... Kan weinig aan kapot.

Een Lambdasensor wordt continu aan de het uitlaatgassen blootgesteld en als het dan ook nog zuivere uitlaatgassen waren, dan zou een dergelijke sensor best lang kunnen leven. Er komt echter wel wat meer mee in het uitlaatgas dan verbrande benzine / LPG. Koelvloeistof kan een lambdasensor bijvoorbeeld heel slecht tegen.

Volgens mij is een pingelsensor ook piezo-gebaseerd..

En als er aan een spoeltje weinig mis kan gaan, waarom lees je dan dagelijks over defecte antenneringen, nokkenas/krukassensoren, bobines, ...


Gr :eusa_think:

Er is wel een onderscheid in het gebruik van spoeltjes...
Een bobine heeft te maken met stroomgeleiding waardoor deze warm kan worden. Zoals Jeroen al aangeeft, is warmte een element waardoor slijtage kan optreden. In het geval n de antennering maak ik me sterk dat het aan het spoeltje ligt; het zal eerder liggen aan de elektronica die aan het spoeltje gekoppeld is.

Uiteraard kan alles kapot, maar ik ben van mening dat bij bijvoorbeeld een defecte krukassensor er toch mensenhanden aan zijn geweest die het begin van het einde hebben ingeleid. Het magneetje dat er in zit kan niet zo goed tegen warmte en schokken overigens.

thuur

Citaat van: KIM op 22-09-2013 14:30:46
In het geval n de antennering maak ik me sterk dat het aan het spoeltje ligt; het zal eerder liggen aan de elektronica die aan het spoeltje gekoppeld is.

Uiteraard kan alles kapot, maar ik ben van mening dat bij bijvoorbeeld een defecte krukassensor er toch mensenhanden aan zijn geweest die het begin van het einde hebben ingeleid. Het magneetje dat er in zit kan niet zo goed tegen warmte en schokken overigens.

PB me je adres maar, dan stuur ik je een stel antenneringen die echt defect zijn..


Gr ;D

UserID6342

Mooi dat je de voorspanning weer in orde hebt Yits, is altijd toch een iets lekkerder gevoel en het bevreemd me waarom die nu zo stond afgesteld ??

razorx

Citaat van: Dirk342 op 22-09-2013 16:05:49
Mooi dat je de voorspanning weer in orde hebt Yits, is altijd toch een iets lekkerder gevoel en het bevreemd me waarom die nu zo stond afgesteld ??
Het verbaast mij ook volledig. Zeker aangezien er in het verleden posts zijn geplaatst over deze wagen en over het laat inkomen van de turbo en er met de wastegate geëxperimenteerd is. Anyway, van laat inkomen van de turbo is geen sprake meer even als het inhouden op hoge toeren (het LPG verhaal).

Het is nu een fijne wagen die doet wat hij hoort te doen. De turbodruk van de R (automaat) is max 0,9 Bar en zakt dan in naar 0,7Bar.

Whats next: Expansievaatje lekt. Is besteld samen met de bijbehorende slangen. Bovenste kachelslang "zweet", is besteld en wordt vervangen. De RVS slangklemmen haal ik gewoon bij Ijzerhandel Zuid in Amsterdam. Fijn bedrijf en dicht bij waar ik werk.

MrCain

Citaat van: Dirk342 op 22-09-2013 16:05:49
Mooi dat je de voorspanning weer in orde hebt Yits, is altijd toch een iets lekkerder gevoel en het bevreemd me waarom die nu zo stond afgesteld ??

Je hebt nieuwe maan en afnemende maan ;D misschien daar de mist ingegaan voorheen :P

Goed dat je het probleem (wederom) weer gevonden hebt Yits :eusa_clap:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Ghe ghe.
Hij stond op volle maan. ;)

Even een vraagje: Ik kom genoeg tegen om verder te checken. Waar rook is is vuur. Geen drama. Drama's zijn ook niet zo interessant.
Dankzij deze post heb ik een aanwijzing wat de wastegate zou horen te zijn:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,3218.msg44607.html#msg44607

16T i.c.m. Motronic 4.4 staat er helaas niet bij. Maar dat terzijde.
Aan welke kant staat het typenummer van de wategate?


Dan nog wat anders: Mijn automaat fluit bij het rijden. Puur door toeval las ik in Vida dat daar een officiële fix voor is door de trillingsdemper, als hij er al zit, op de linker aandrijfas op de juiste plaats te plaatsen. Anders alsnog plaatsen.