Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

razorx

Nieuwe bougiekabels in plaats van die uit 2004 doet wel wat, erg smoooth ook bij lage toeren.

Nu als experiment de MAP sensor vervangen door een ander.
Dit omdat ik nog steeds vind dat ik iets te veel toeren moet maken bij het wegrijden. Volgens Vadis heeft dit bij het Fenix systeem invloed. Niet echt opwindend werk, het resultaat weet ik de komende dagen, wil niet te snel oordelen.

Te snel de verkeerde draagarmen besteld bij es, ik keek niet goed op de site.
Ze doen niet moeilijk dus kon ze nog veranderen in Meyle. Keurig :eusa_clap:

razorx

Vandaag waren de relais aan de beurt:

-Bij de bijrijders voeten
-Bij de bestuurders voeten al gedaan (R99 van VW geplaatst voor een instelbaar interval)
-Bij de zekeringkast onder de motorkap

Kontakten voorzichtig met een papiertje schoongemaakt met wat reinigingsmiddel.
Er kwam aardig wat zwarte urft van af.

Toen was het beruchte relais 103 aan de beurt, dat is die rode naast de zekeringkast.
Wel ik begrijp nu dat ie na zoveel jaar wel eens voor uitval zorgt:


Hier kan je nog beter zien hoe het soldeer (vooral in het midden rond de diode) door de jaren heen verdampt is.


Alle verbindingen die slecht waren netjes doorgesoldeerd.

Relais netjes teruggeplaatst:


Let op als je relais terugplaatst je, al zijn het de zelfde relais, ze toch op de zelfde positie terugplaatst.
Stel je hebt problemen gehad met een relais en je plaatst hem ergens alders terug, wordt het wel erg lastig met foutzoeken.
Die viltstift strepen zijn erg handig.

Op het eerste plaatje zie je als achtergrond de verpakking van mijn nieuwe Meyle HD draagarmen.
Moet nog even een afspraak maken met een bedrijf on ze uit te laten lijnen. Kan ik ze vlak daarvoor plaatsen.

Verheug me er erg op. Voor wat brokjes wil Gijs ze er ook in zetten:

Ludo

Citaat van: razorx op 03-04-2008 21:25:54
Voor wat brokjes wil Gijs ze er ook in zetten:
http://www.paerlelectronics.nl/volvo/draagarm.jpg

daar zou ik het niet voor doen.
d'r moest op z'n minst een kommetje melk bij.   :evil:

razorx

Citaat van: Ludo op 03-04-2008 21:58:11
Citaat van: razorx op 03-04-2008 21:25:54
Voor wat brokjes wil Gijs ze er ook in zetten:
http://www.paerlelectronics.nl/volvo/draagarm.jpg

daar zou ik het niet voor doen.
d'r moest op z'n minst een kommetje melk bij.   :evil:

sssst! straks hoort gijs het!
En dan wil hij ook nog Sushi.

thuur

Hee die lijkt op mijn 103..

Citaat van: thuur op 22-01-2007 20:46:32
Solderingen breken:



Of de contacten zijn vervuild (even schoonmaken met een beetje alcohol/remmenreiniger of fijn schuurpapier.

Of de contacten zijn verbogen (even terug in vorm buigen).

Andere "problemen" met het relais zijn mij niet bekend..


Tin verdampt niet, het is gewoon gescheurd door de mechanische trillingen ;)


Gr ;D

razorx

Nee Thuur,

heb heel lang als student gewerkt in de reparatie van audio apparat(h)uur.
Dit zijn standaard problemen.

Soldeer heeft een lagere verdampingstemperatuur dan je verwacht.
Schrik niet vanaf vrij normale temperaturen begint het al, het gaat heeel langzaam, maar het gebeurt wel
Dit soort problemen treden overigens eerder op als de temperatuur of tijd van het soldeerbad niet ideaal zijn.

Het is overigens niet het tin dat verdampt maar het lood.

De temperatuur waar dit bij gebeurt ligt ver onder de 100 graden.

Gr. Y.

P.S. Sorry dat ik mijn bericht nog even aanvul, maar ter overtuiging:
Waarom zijn het bepaalde aansluitingen die slechte soldeerverbindingen vertonen.

Het zijn vrijwel altijd de punten waar een hogere stroom door loopt.

Bij eindversterkers: De eindtorren, de bruggelijkrichter, de Elco's voor de stabilisatie.

En soms doodgewoon een slecht soldeerbadje.

thuur

Citaat van: razorx op 04-04-2008 00:45:22
Nee Thuur,

heb heel lang als student gewerkt in de reparatie van audio apparat(h)uur.
Dit zijn standaard problemen.

Soldeer heeft een lagere verdampingstemperatuur dan je verwacht.
Schrik niet vanaf vrij normale temperaturen begint het al, het gaat heeel langzaam, maar het gebeurt wel
Dit soort problemen treden overigens eerder op als de temperatuur of tijd van het soldeerbad niet ideaal zijn.

Het is overigens niet het tin dat verdampt maar het lood.

De temperatuur waar dit bij gebeurt ligt ver onder de 100 graden.

Dat weet ik wel (bijna 20 jaar aan de soldeer), maar ik heb me niet goed uitgedrukt lees ik. De problemen die ik zie aan de (probleem-)solderingen in onze auto's komt van mechanische trillingen en een tikkie te weinig tin. Wat overigens vreemd is in een auto waarvan de rest wel 20+ jaar mee gaat. Sommige solderingen staan onder veel (mechanische) spanning en het gemis van een busje of druppel smeltlijm doet de rest. Mijn conclusie dat het niet verdampt is dan ook omdat alle overige solderingen altijd goed blijven....


Gr ;)

razorx

Mechanische spannigen, daar moet ik je absoluut gelijk in geven spelen ook een grote rol.
Neem die vette elco of smoorspel die niet netjes voorzien is van wat lijm. Geef de stroom en trillingen een kansje en wacht op het resultaat.

Wat mij heel erg verbaasde is dat het de pinnetjes van de aansturing van het relais in deze miserabele toestand waren.
Er loopt immers een lage stroom door en het relais zit goed vast.

Vermoed dat nu we zo babbelen, het een soldeerbadjeskwestie is, misschien te lage temperatuur, het is wel opmerkelijk dat het alleen bij de grote eilanden is en iets er om heen.

Meen zoiets ook al gezien te hebben bij foto's van anderen

Ben wel blij dat ik er even naar keek want dit relais was een kwestie van tijd.

En inderdaad, bij andere onderdelen zie je een voorbeeld van soldeerwerk!

razorx

By the way, met deze relais actie was ook een vandaag opgetreden probleem opgelost.

De raambediening bleef actief, ook met het contactslot op uit.
Bij toeval hier achter gekomen, kan weer nuttig zijn voor anderen.

Op het monemt x dat ik een bestelling doe in de U.S. mag een setje nieuwe relais meekomen.

Even een leuke tussendoor:
http://www.swedishpartswholesale.com/

Inmiddels ontdekt dat http://www.eeuroparts.com belachelijke verzendkosten berekend, wel handig bij het snel opzoeken van een onderdeelnummer.

Blijf voorlopig maar heel tevreden bij fcpgroton.com.

razorx

Wilde vandaag mijn draagarmen vervangen.

Vol goede moed begonnen zodat ik hem 'smiddags kon laten uitlijnen.

Het ging anders. De pen van de fuseekogel zat muur en muur vast, grrr.
WD40 op grr grrr.

Soepie weer van de assteunen. WD40 gekocht en ingespoten.
Geduld is een schone zaak, ik ga niet forceren, dus komende dagen blijven spuiten met WD40 en dan volgende week een herkansing.

Dan maar poetsen en spelen met lijnolie:




Met stickerverwijderaar het expansievaatje schoongemaakt, en wat lijnolie onder de motorkap:



elianmars


Ludo

Citaat van: elianmars op 05-04-2008 22:41:52
Dat ziet er goed uit, hoor!  8)

mee eens.
zelfs de motorsteun past bij de kleur van de LPi injectors.  :D

razorx

Draagarmen vervangen

Vorige week waren de pennen van de fuseekogels met geen mogelijkheid los te krijgen.
Geweld is geen oplossing, dus maar een weekje lang iedere dag een beetje WD40 er op.

Wat heel belangrijk is bij het losmaken van de fuseepen is niet de koeveelheid kracht, maar de richting van de kracht.
Dat geldt ook voor het plaatsen van de nieuwe.

Oud:


Eerst een paar tikjes met de hamer onder de fusee kogel, naar boven.
Dan zacht tikje met lange schroevendraajer en hamer van boven naar beneden. Zo dicht mogelijk bij uiterste punt draagarm.

Hè hè, de WD40 hielp:


Nu pas mogen de twee bouten van de draagarm losgemaakt worden.

De oude draagarmrubbers waren inderdaar niet zo jofel meer:


Eerst de draagarmbouten van de nieuwe vastmaken.
Draai ze vingervast aan.:




Als je de nieuwe fuseepen er in duwt, de fuseekogel zo verdraaien dat de pen er makkelijk inglijdt.
Draai de borg van de fuseepen aan met 50Nm.


Zien jullie de toestand van de hoes hierboven, valt me nu pas op.

Als je met wat gedoe de draagarm in normale belaste positie brengt mag je de twee draagarmbouten aandraaien met 65Nm en vervolgens 120 graden verder.

Ik was gisteren nog net op tijd om mijn wagen uit te laten lijnen.
Kon meteen met de roffel op de brug een wandeling er onder maken. Alles was mooi droog, geen olie.

Daarna: Roffelen, gassen, hoeken! ;D
Wat een verschil.

razorx

Wel, tijd voor een update.

Van het weekend wat nare lakschade bij een van mijn deuren onderhanden genomen.
Er ontbrak een laag van bijna een mm.!
Nog twee laagjes lak en dan is het weer ok.

Vanavond leuk bestellinkje gedaan;

Motorsteun onderzijde,
Waterpompkitje,
Spanrol
Roller
Distributieriem (last but not least).

Spannend, eerste keer.
Stond weer heerlijk veel over op dit forum. Ik bedoel niet de eerste keer maar de distributieriem.  ;D

Wordt absoluut een fotosessie als ik de speeltjes binnenheb.

Enno

Citaat van: razorx op 04-04-2008 01:26:18
Inmiddels ontdekt dat http://www.eeuroparts.com belachelijke verzendkosten berekend, wel handig bij het snel opzoeken van een onderdeelnummer.

IPD wil ook nog wel eens onderdelen van dezelfde leverancier als eeuroparts leveren. Zeker voor de wat minder omvangrijke zendingen kan het wel eens lonend zijn gewoon bij IPDUSA direct te bestellen

Ik ben benieuwd hoe de MEYLE HD draagarmen gaan bevallen. Binnen de BMW E-39 gemeenschap zijn het populaire draagarmen omdat ze langer mee gaan dan standaard spul. Ik ben er met de 850 ook erg tevreden mee.