Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

De code van de transponder staat in je ECU. Ik betwijfel of je je roffel aan de praat krijgt met een andere transponder...

Dat wordt een nieuwe sleutel op kenteken bestellen bij de dealer :evil:


Gr :eusa_think:

GeertG

Lees net je terugreisverhaal pas: chapeau voor je geduld en vindingrijkheid  :eusa_clap:

En succes met je sleutel-en.....
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

razorx

Citaat van: thuur op 28-07-2009 01:18:25
De code van de transponder staat in je ECU. Ik betwijfel of je je roffel aan de praat krijgt met een andere transponder...

Dat wordt een nieuwe sleutel op kenteken bestellen bij de dealer :evil:


Gr :eusa_think:
Helemaal waar: Iedere auto heeft een eigen-PIN code die centraal bij Volvo staat opgeslagen. Alleen met die PIN-code zijn er nog een aantal transponders aan de ECU toe te voegen.

Het staat mij niet bij of ik nog een derde sleutel heb. Zo nee ga ik een transponderloos leven tegemoet.
Kan ik niet eens de antenne-ring ervaring opdoen.

Vandaag de ballasten van mijn Xenon vervangen door iets decenters.
De nieuwe zien er van binnen in ieder geval niet uit alsof ze door een vijf jarig ondervoed meisje in een derde wereldland onder dwang in een te kleine ruimte met weinig licht elkaar gelijmd zijn.


razorx

#618
Goedenavond oh edele roffelaars!

Voor Nrfh heb ik nog steeds een nieuwe condensor en droger voor de airco liggen, de orrifice en ringetjes moet ik nog bestellen maar dat is voor later. Nu andere prioriteiten.

Dit verhaal wordt heel off topic.

Kort gezegd: Wij hebben daklekkage via het puntdakje dat op ons platte dak staat. Een soort van pyramidetje.

Het bleek dat een minder verlicht persoon ooit bij het plaatsen van de schoorsteen voor de open haard, nieuw dakbeschot had geplaatst. Eh van spaanplaat! Niet alleen wateraantrekkend als de ziekte, maar de brandwerendheid is ook geen feest.
Je zal maar brand krijgen en de verzekering komt er achter. De shingles die er op lagen waren ook niet met volledig beleid geplaatst.

Tja, spaanplaat verandert vanzelf in humus. Misschien is dat ook de meest natuurlijke toestand voor dat spul:


Overdag had ik de afgelopen weken geen tijd, en de avonden zijn gewoon te kort. Zeker met kinderen.
Vandaag dus echt aanpakken.
Eerst de shingles (meerdere lagen) er af en dan het spaanplaat er af.
Dat laatste ging niet altijd even makkelijk omdat het soms heel broos was, maar soms bleef er een dun laagje plakken aan de bitumeuze onderlaag. Samen met Saskia lekker aangepakt.

Eindelijk is de foutste kant open:


De bitumeuze onderlaag weer dicht gemaakt met Tixophalte. Reparatiekit van Shell, duur maar super.

Her en der moest ik toch het een en ander losbranden met mijn hete lucht kanon (wonderlijk goed ding).
Veiligheidsvoorzorgje:


Terwijl Saskia het dak vrij maakte van resten ellende en spijkertjes ging ik aan de slag met wat 18mm okoume platen.


Zou moeten passen.


Morgen maar eens kijken of ik de bout hieronder los kan maken (er zit er nog een aan de andere kant van de schoorsteen), zonder dat de boel bezwijkt.


Dan het beschot er op, wat gedoe met bitumeuze lagen en mooie nieuwe baksteenrode shingles er op.
Ik ben benieuwd.

Groeten,
Yits.






Claudia

Jeutje....wat een hobby-Bob was daar aan het werk zeg! :eusa_eh:

Succes met het herstel!
Wel stoer dat je elke klus zelf aan durft te pakken! :)
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

razorx

Toen ik er achter kwam baalde ik als een steker.

Met dit weer is het geen straf op het dak bezig te zijn.
Mijn enige vijanden zijn het gebrek aan tijd en regen.
Het is zo heerlijk om met je handen bezig te zijn.

Vanavond ben ik met het hete lucht kanon proefstukjes dakbedekking aan elkaar gaan smelten.
Dit om de afwerking van de naden onder de knie te krijgen.

Ook met wat proefstukjes gekeken hoever je moet gaan voordat de boel in brand vliegt.
Ik ben behoorlijk onder de indruk van hardhout zoals Okoume of Meranti.

Ik begrijp nu waarom deze houtsoorten worden aanbevolen als ommanteling voor b.v. vertikalen stalen steunbalken in huis.

Gelukkig zijn er morgen een drietal bouwmarkten in de buurt open.
Ben benieuwd hoe het gaat lopen.

Zo'n beetje een academische studie gemaakt van koude en warme daken. Luchtdicht of niet luchtdicht, ingesloten vochtige lucht, eisen voor schuine daken die anders zijn dan voor platte daken.
Ik krijg voor bouwklusjes gelukkig advies van een aantal beroeps en semi beroeps.

Anders zou ik het ook niet durven.

razorx

#621
Maar eens lekker verder offtopicen met het dak.  ;)

Onderste gedeelte verder minutieus dichtgekit met Tixophalte. Laagste beschottingsplaten er opgeschroefd.
Flappen bitumen over de onderkant:


De vorige "dakbedekker" vond het hier het hier wel voldoende en liet de loodslab van de schoorsteen direct op dat vreselijke spaanplaat zakken, daarna bedekte hij of zij het met shingles.

Met een beetje fantasie kan je bedenken dat er bij de overgang tussen de shingles en de slab van de schoorsteen er aan de bovenkant altijd wat water binnen zal sijpelen. Als het water alleen naar beneden zou stromen is dat niet erg. Het water stroomt dan netjes over het bitumengedeelte naar het platdak. Maar het water zal ook zijdelings sijpelen naar het hout aan de zijkanten.

Daar ging, naast het gebruikte spaanplaat het vooral mis.

Als je het zo doet en daarna de shingles plaatst gaat het wel goed:

Eh de schorsteen staat niet scheef, de foto wel.
Kon helaas geen andere kleur krijgen vandaag, maar ja hier komt toch weer een laag over, zie verderop.

Het eventuele water kan nu ook zijdelings wegstromen zonder schade aan te richten.
De randen van het gebruikte hardhout heb ik eerst geschuurd, daarna dichtgemaakt met watervaste houtlijm.
Tussen de platen hout weer Tixophalte toegepast en de hoekkanten ingespoten met pur-schuim.

Uiteraard de bitumen onderlaag volledig onderhanden genomen.

Als de shingles er op liggen komt er weer een, bredere lap bitumen die de onderkant met een verdere 20cm. overlapt. Dan moet die kant waterdicht zijn.

Nog even een plaatje van mijn lieverd die aan het dak van de kippenren werkt:


Eh, hier moeten nog wat steunbalkjes onder zie ik.
Wat was het warm daarboven.

Ik merk wel dat dit werk erg goed is voor mijn gekneusde ribbetje, aanmerkelijk minder pijn. Bloed moet stromen of zo.

Op naar een heerlijke Grolsch!
Yits.

reneetje

Zodan, ocume als dak beschot  :o

Da´s niet kinderachtig, (   underlayment niet ietsie pietsie goedkoper?  ;) ) maar als brandwerende bekleding voor stalen balken ?

Dat hoef ik niet te flikken, 2x gips voldoet of Promatec.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

razorx

#623
Dag reneetje,

Ondanks je kleine naam weet ik dat wat je zegt niet van zomaar iemand komt.
Ik heb vele van je opmerkingen gelezen een weet dat je wel wat kan, om het voorzichtig te zeggen.
Dus ik ben dankbaar om je reactie, want ik ben ook maar een leek.
Mijn keuze, zal ik toelichten. Maar nogmaals schiet er op, misschien heeft een ander er ook wat aan en wordt dit het beste dakbedekkers forum ;)

Het ging om één kant, die wil ik gewoon goed hebben en blijvend goed. Ik weet dat je gelijk hebt dat het overkill is, maar het is wel de risico kant, gezien de schoorsteen van de openhaard e.t.c. Ook uit onervarenheid ga ik liever voor zeker. Ik zag wel dat het underlayment dat aan de andere drie kanten gebruikt is het na plm. 34 jaar het aan de zijkanten een beetje gehad heeft. Niet verrot maar wel in het absorberende stadium aan de zijkanten. Had voorkomen kunnen worden.

Brandwerende bekledingvan een stalen balk: Inderdaad 2 * gips voldoet, net als 18mm okoume, het laatste is veel duurder.
Afwerking van bijde kan je even mooi krijgen. Met een vergelijkbaar brandwerend resultaat. Het leuke van hout is dat je er naderhand nog wat leuke dingen mee kan doen.

Ik speel met de gedachte om om die stalen paal een rond zitje te maken en/of op hogere hoogte een rond schijfje te maken voor dagelijkse eetbenodigdheden: Zout peper e.t.c.. Vlak bij de eettafel, maar er zijn nog zoveel andere leuke mogelijkheden.

Het is net die gezellige plek tussen de keuken en de woonkamer, de kletsplek. Dus daar moet wat mee te doen zijn.

Nogmaals dank voor je nuttige reactie, ik en anderen leren hier van.

Groeten van Yits.

-D©©©L-

Hmm, zou je die bitumen niet liever in je roffel plakken ?

razorx

 ;D
Volgende stap, ik volg je project goed.
Oh ik wil dat de dagen langer zijn, dat de klanten mij gewoon geld geven zonder dat ik er wat voor moet doen.  ;) En dat ik me bezig kan houden met de meest onduidelijke dingen. Soms zelfs nuttig.
Enfin, ik leef, doe wat , en heb er lol in.
Een beetje zoals jouw post van gisteren: Inderdaad geniet van het leven.

Doe!

reneetje

Ocume als dakbeschot wil prima, alleen vele malen duurder als underlayment,  vandaar die opmerking  ;)

(Bdw, underlayment bestaat nog geen 34 jaar , dus dat moet iets anders geweest zijn.)

Ocume als brandwerende bekleding voor een stalen balk, zal best wel wat brandwerend zijn , het wordt alleen niet toegestaan en dus afgekeurd volgens bouw beleid.

Vroeger was 2x gips afdoende voor de bouw inspecteur, tegenwoordig moet het promatec of gelijkwaardig  zijn.

Wat ik wel zou doen bij jouw situatie is het schuine vlak 20 cm hoger met bitumen branden (en niet met shell texophalte, dat is een reparatie/montage koude kit), dit voorkomt dat als je afvoer van je platte dak verstopt zit of in geval dat met zeer zware regenval het water niet gauw genoeg kan afvoeren het over de opstaande rand stroomt en nooit in de knik van je schuine dak kan zorgen voor lekkage.


Sucses  ;D
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

razorx

Bedankt voor je tips!

Ik ga me dus keurig aan jouw advies houden  :eusa_clap:
Ik heb zojuist het weer bekeken, moet goed te doen zijn de komende avonden (regio Amsterdam).

Wordt een beetje moe van het zeil er iedere keer weer op en af doen als er kans op regen is of weer aan de slag wil.

Groeten van Yits en bedankt.

razorx

Soms kan je beter wat korter doorgaan met een klus en eerder gaan opruimen. Of ik zou wat regelmatiger op buienradar moeten kijken en mijn voorzorgen nemen.

Gisteravond vrij lang doorgegaan met het dak. Dakkant 1 (met de ronde schoorsteen), dakkant 2 en drie zijn nu beshingled.
Her en der wat nare plekjes hersteld. Een mooie aansluiting op het platdak gemaakt e.t.c..

Als laatste besloot ik omdat ik nog niet moe was, een  groot deel van de shingles van dakkant 3 te halen.

Alleen de elastische bitumeuze aansluiting met een paar shingles op het plat dak laten zitten.

'savonds laat besloot Thor ons op de proef te stellen. Tijdens een enorme plensbui ging het binnen ook plenzen. Veel emmers er onder geplaatst en besloten morgen maar verder te kijken. Het was inmiddels tegen één uur en tijd om te pitten.

'smorgens trof ik dit aan:


Niet zo slim Yits, ik had het laatste deel van het werk van gisteravond, of moeten uitstellen, of ale shingles moeten verwijderen en een aanzienlijk aantal rijen moeten plaatsen.
Het regenwater kon nu gewoon naar binnen. Ehh  :eusa_wall:  dus.

Zelf dan had het niet door mogen lekken, maar tussen mogen en doen zit een groot verschil. Mijn vermoeden is dat ik bij de hoek van "pyramidekant 4"  nog een lek zal aantreffen in de onderste waterbarriere.

Vandaag met een goed humeur weer verder gegaan.


Eigenlijk best leuk om te doen. Je wordt er alleen een beetje raar van, je gaat in je zelf mompelen en shingles een naam geven. Zoals Anderhalvetab van Links of Tweeenhalf Rechts.

Gelukkig zijn de roffels braaf zodat ik even de tijd heb.
De rest van het dak wordt van de week maar in de avonduurtjes.
En als laatste de schuine nokken afwerken en het koperen puntje plaatsen op de pryramide.

Groeten,
Yits.

rogerV701998