Geen turbo, toch chippen?

Gestart door rogier, 19-08-2003 17:50:33

Vorige topic - Volgende topic

rogier

Ook de GLT rijder wordt aangestoken door die grote hoeveelheden pk's die de gemiddelde Turbo rijder heeft.

Hoewel het weinig zin heeft om een GLT te tunen, heb ik toch even een vraagje over Powerchip. Dit is toch wel redelijk betaalbaar en wellicht daarom wel rendabel.

Ze hebben vier soorten chips:
* Bronze (474,24 EURO)
-> koppel 239 Nm / vermogen 136 kW (x 1,36 = 185 PK)
* Silver (534,27 EURO)
-> koppel 239 Nm / vermogen 136 kW (x 1,36 = 185 PK)
* Gold (594,30 EURO)
-> koppel 237 Nm / vermogen 136 kW (x 1,36 = 185 PK)
* Gold 98 (594,30 EURO) -> als je RON98 tankt
-> koppel 244 Nm / vermogen 138 kW (x 1,36 = 188 PK)

MEER INFO @ http://www.powerchipgroup.com/datasheets/1/Vol0014.pdf

Als je zo'n Bronze chip neemt i.c.m. een K&N filtertje, Denso bougies en eventueel een sportuitlaat, is het dan een rendabel alternatief om de GLT toch wat te kietelen? En kom dan niet gelijk met reacties als "koop een T5", tenzij je een T5 weet waarvoor ik 474,24 EURO moet bij betalen 8)

Ik ben benieuwd.

Johann

Ik blijf 't heel veel geld vinden.

Ik heb destijds mijn BMW 318IS Coupe laten chippen en voorzien van een Sebring sport uitlaat systeem.
De IS had 140 PK en zou na de behandeling ongeveer 165 PK doen.

Nu is het bij BMW nogal makkelijk om PK's te winnen omdat deze firma graag veeel brandstof bij vollast wil geven. Door deze waarden iets magerder af te stellen maar binnen de grenzen van wat mag kun je toch nog wel iets winnen.

Standaard had de motor een vlak punt bij 4000 toeren, na de behandeling niet meer maar ik kon echt niet zeggen dat ie 25 PK meer had qua gevoel.

Wel had ik elke morgen een graad meter.
Ik kwam altijd dezelfde BMW met een 2 liter 6 cylinder tegen en elke keer werd er even een sprintje getrokken.
De 6 cylinder had 150 PK en iets meer koppel.
Standaard kon ik 'm altijd net niet bij houden en liep die tussen 80 en 160 een autolengte weg.
Na de behandeling was het verschil andersom.. ;D
Maar ik blijf er bij dat het veel geld was voor iets wat je nauwelijks kon merken.
Wel deed de BMW 1 op 13 met chip tegenover 1 op 11,5 standaard. ook met trappen! (De zuinigste auto ooit gereden.)

rogier

Jij denkt dus dat pakweg 20 pk meer vermogen en 20 Nm koppel niet merkbaar is? In zo'n geval is het het geld niet waard nee. Ik zeg ook niet dat ik het zelf zal doen, maar er zullen best meer GLT rijders zijn die toch een ietswat opgevoerde auto willen.

Ik probeer het eerst wel met Denso's en K&N, misschien dat het gevoelsmatig iets uitmaakt qua performance. Dan is zo'n chip misschien nog wel het proberen waard.

Het 'gevoel' zal ook wel per auto verschillen.  

Marc 0101.001

Feit is dat de gemiddelde GLT de opgegeven 170pk al niet haalt. Dus die 188pk met die Powerchip zie ik niet zo zitten. Investeer voor dat geld liever in een sportuitlaat, goede bougies, goede bougiekabels en een sportluchtfilter. Dan heb je meer spullen, een mooi geluid en ook ca. 10 - 12 pk te pakken.

denkweb

koop maar toch een T5 dan...  ;D

rogier

Citaat van: denkweb op 19-08-2003 20:44:25
koop maar toch een T5 dan...  ;D
AAAARRRGGGGGGGHHHH :o!!!!!!! Denkweb, u heeft bij deze een forum ban verdient >:(

;D ;D ;D

Citaat van: Yellow Banana II op 19-08-2003 20:18:21
Feit is dat de gemiddelde GLT de opgegeven 170pk al niet haalt. Dus die 188pk met die Powerchip zie ik niet zo zitten. Investeer voor dat geld liever in een sportuitlaat, goede bougies, goede bougiekabels en een sportluchtfilter. Dan heb je meer spullen, een mooi geluid en ook ca. 10 - 12 pk te pakken.
Dit verhaal is sowieso de eerste stap idd. Zoals gezegd zal ik zelf niet zo gauw geld pompen in zo'n chippie.

BenC70ES

Hier bij ons in de buurt rijd een 850 GLT estate met sportuitlaat (de man rijd als een waanzinnige) maar het geluid is gewoon ongelooflijk supermooi (precies een race moto)  8)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

ackel

5a600 euro voor een kleine 20 pk,s is inderdaad veel geld,maar 20 pk is zeker voelbaar
groetjes : ackel

Entuscan

Tja met tegenwoordig airboxen van 300 euro die zeker geen 20pk opleveren lijkt het toch al veeeeeel minder duur ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Marc 0101.001

Citaat van: ackel op 23-08-2003 20:47:04
5a600 euro voor een kleine 20 pk,s is inderdaad veel geld,maar 20 pk is zeker voelbaar
groetjes : ackel

We ronden wel allemaal makkelijk af naar boven niet? Gemiddeld rendement van een chip op een atmosferische motor is 10%. Een GLT zit meestal rond de 168 echte pk's, dus 10% is ca. 16-17pk. Eerlijk gezegd betwijfel ik zelfs of je dat haalt en of je verschil merkt..... Een sportuitlaat en/of sportluchtfilter geeft gevoelsmatig net zoveel rendement en ook nog een mooi donker uitlaatgeluid.

850 MASTER

maar wat als je nou een sportuitlaat,k&nfilter,bougies en die chip nou hebt??? dan zit je tog op een aardige pk's meer tog!? dan is het tog zeker wel te doen dacht ik zo! tja je zal nooit dezelfde pk als een t5 of t5r krijgen maar het zijn er dan in ieder geval wel heel wat meer dan 170!?
NIX IS ZO FIJN ALS SAMEN MET MIJN VOLVO ZIJN!

ackel

daar sluit ik me volledig bij aan beter iets dan niets erbij  ;D

Marc 0101.001

Ik denk dat zo'n chip ca. 12pk zal doen. Is dan voor iedereen persoonlijk een afweging of ie dat het geld van en chip waard vindt. Ik bedoel maar te zeggen dat ik voor dat geld eerst liever een sportuitlaat e.d. zou kopen. Daarna kun je inderdaad ook nog een andere chip doen. Alhoewel ik dat dan toch weer liever in wegligging en remmen zou investeren.

850 MASTER

de meeste mensen hebben niet zomaar 10tot 15 eurootjes in de zak om zo,n t5 of t5r te halen! stel je haalt een glt van zo'n 3500 euro! je gooit er een paar mooie velgen onder van 1100 euro, plus uitlaatje is 500 euro + spoiler 200 euro + verlagen is 250 euro + motorische veranderingen bougies, bougies kabels, luchtfilter+ veerpootbrug! nou dan zit je al ongeveer op  ??? ??? ::) zo'n laten we zeggen een  6000 euro! dan hou je nog zo'n dikke 4000euro over voor andere remmen,schokdempers, bijvoorbeeld! maar aan het einde van de rit dan kan je wel een hele waslijst opnoemen van wat je er allemaal wel niet aan heb veranderd dat is tog tunning? veel tijd en geld erin steken en er wat moois van maken naar je eigen smaak! zo denk ik erover met een jaartje kan ik er trots op zijn wat ik er allemaal wel niet aan heb veranderd! mocht ik dan nog niet tevreden zijn dan flikker ik er wel een t5r blok in ;)

850 MASTER

10tot 15 eurootjes (ik bedoel 10tot15000eurootjes)

ps ik denk dat mensen met een t5r of t5 of v70 awd, in ieder geval mensen met een turbo op de auto er anders tegen aankijken dan ik bijvoorbeeld met mijn glt! wij moeten tog helemaal onder aan beginnen met tunning en styling want wat zit er nou standaard op 850 behalve die verchroomde super vette 15 lm velgen?
maar wat marc zei met een chip krijg je een x 12pk meer ,nou tel je daar die 12 van op van de uitlaat,bougies,en filter dan zit je tog op een 25 pk meer totaal 170( 168) +25 = ??? ??? ::) :-\ :'( zo,n kleine 200 pktjes lekker tog! ;D :) tis maar net hoe je erover zijn de centjes het waard of niet!? tja zo,n t5r is zeker mooi maar voor mij niet te betalen