Geen turbo, toch chippen?

Gestart door rogier, 19-08-2003 17:50:33

Vorige topic - Volgende topic

broer

Hoei! :o dat is gaaf nieuws op de zondagochtend!

Welk adres is dan aanbevelenswaardig? Rica weet ik van, maar over bedrijven als Volvotuning hoor ik op het forum minder over.

NinaPaul

Rij zelf ook een glt 20klepper 170pk en heb absoluut geen enkele intresse in (chip/vermogens) tuning.

Maar als ik dit hele draadje zo lees valt mij een aantal dingen op

-Mensen die claimen 20pk winst te halen uit uitlaten/luchtfilters etc.
Heeft iemand vermogenstestbank gegevens?
want ook op de "injector cleaner voor bij de benzine" staat geeft wel tot 5pk winst.
Het busje motorcleaner voor bij de olie "tot 10% vermogens winst"
K&N en andere filters "Meer vermogen, hoger koppel en betere reactie"
Sport uitlaat fabrikanten "tot 15 pk meer power"
bougies "betere verbranding, soepeler lopen, meer power"
etc.
Om de Fabeltjes uit de wereld te helpen, JA er is invloed van al deze veranderingen/aanpassingen.
echter vergeet men dat TOT 15pk ook 0,1pk winst kan zijn. Formeel gezien mogen fabrikanten het beste meetresultaat aanhalen.
dus als ik een auto neem met 20 jaar oude bougies, natuurlijk dat na vervangen er dikke winst uit komt. zou je ze echter vergelijken met nieuwe OEM zal het verschil (bijna) niet meetbaar zijn.

-WAT MOET IK DAN WEL DOEN WANNEER IK WIL TUNEN?
chippen: Zoals gezegd KAN je gewoon "chippen" echter is het resultaat hiervan beperkt. (zeer positief hoorde ik hier iemand 10% roepen. bij de meeste motoren zal dit echter tussen de 4% en 8% liggen waarbij 8% alleen door "gezonde" motoren wordt gehaald)
ALLEEN JIJZELF kan bepalen of je de kosten vind opwegen tegen de baten. LET OP! dit is de laatste stap wanneer je ook nog andere tuning wil doen.
uitlaat: Een uitlaat KAN voor een betere ademhaling zorgen, alleen een vermogenstestbank kan bewijzen wat er daadwerkelijk is gewonnen aan pk/nm
inlaat: polijsten, netjes laten aansluiten, sport luchtfilter, etc. Ook hier geld, alleen een vermogenstestbank kan bewijzen wat er daadwerkelijk is gewonnen aan pk/nm 1 verkeerde werveling die je niet had berekend en de winst is weg. slecht geplaatste filters bv hogere tempratuur inlaatlucht geven een afname in pk/nm
Echte winst is te behalen met andere nokkenassen, zuigers, drijfstangen, vliegwiel, krukas. Dit is echter geen low-budget en vraagt ook speciale zorg voor de motor. Dit is ook niet zelf te doen zonder het juiste gereedschap (uitbalanceren van de gehele motor)
(Voor alle aanpassingen geld echter:  auto opnieuw rdw laten keuren. (belgie moet er geen uitzondering gelijkvormigheids attest gemaakt worden))

dus wanneer je LEGAAL meer vermogen wil, zonder extreme kosten
-koop een turbo model!

TLDR
-kan je tunen, ja alles kan
-is dat het waard, moet je naar je eigen portomonaie kijken
-Alleen legaal na keuring
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MICHEL306

OP bovenstaand verhaal,wie weet zich nog de uitzending te herinneren waarin een auto na een rollerbank test werd voorzien van bijna al het bovengenoemd spul, uitlaat,filter bougies....en bleek minder te presteren dan oem

leuk al die power opleverende gadgets,mits je een turbo hebt levert het niets meer op dan het idee dat je meer pk hebt...maar een ieder zijn meug natuurlijk.
voorbeeld : stel je haalt je reservewiel uit de auto, scheelt toch snel een paar kilo...dat geeft meer winst dan een 3 inch sebring uitlaat van 600 pleuries...
reken maar uit, de kilo per pk....1340kg op 170pk  0f 1300kg op 170pk...scheelt bijna 10 procent en het kost niks...kortom haal alle overbodige rotzooi uit de auto en zie.... :eusa_whistle:

gr Michel

Miel850

Weegt jouw reservewiel 40 kilo???
:P

Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Wout309t

Je opgraafgereedschap thuislaten is ook weer 20kg!
2011 V70 2.0T R-Design MT

JW

voor mensen die een 2.5 20V willen tunen, in Zweden rijden ze tegenwoordig VOC met de 850's, net zoals de 240/740/940. Die RWD versies draaien tot ongeveer 170 pk met behoorlijk strenge regels dus er kan wel heel wat.

Daar wordt beweerd dat er 200 pk uit een 2.5 20V kan komen niet echt heel veel werk maar wel meer dan chip+luchtfilter.
http://www.mpre.se/800e.html
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

volvo fan

Toch maar turbo aanschaffen?

Die Turbo trekkracht is met niks te vergelijken..  :evil:

Johann

Citaat van: JW op 14-01-2012 11:23:48

Daar wordt beweerd dat er 200 pk uit een 2.5 20V kan komen niet echt heel veel werk maar wel meer dan chip+luchtfilter.

Als je het regelement er op na leest dan mag je de motor renoveren volgens de maten zoals aangegeven in de Volvo TP boeken. Dit zou betekenen dat je gelijk naar de 0.4 mm overmaat mag gaan. Laten we er dan gemakshalve even vanuit gaan dat iedereen even eerlijk is en niet nog even een paar grammetjes links er rechts mee pikt.  De klepzittingen mogen worden aangepast cq bewerkt. De kop mag gevlakt worden tot de minimale maat = meer compressie = winst en de kanalen mogen gepoetst worden, "stralen volgens VOC richtlijnen" staat er in het Zweeds trouwens. Ook mag de software worden aangepast en de inlaat/airbox. Ik denk dat als je op deze manier een lekker fris torretje in elkaar kunt schroeven er best wel een aantal PK te winnen is maar een goeie ouwe trouwe NL GLT met een mooie klap kilometers voor de kiezen zal een iets andere winst laten zien. Dit mede omdat de GLT LH 3.2 standaard al bijna niet aan de 170 PK komt, eerder 165.

JW

ja klopt, er stond ook bij dat de kop gereviseerd werd, dat ze er dan relatief zo veel aan bewerken was mij niet bekend.

inderdaad, een verse motor scheelt ook een boel.

toch moet ik zeggen dat ik dan 200 pk niet zo gek veel vind als je mensen met 165-170 pk op 2.3 8-kleppers ziet. Het grootste verschil zal er wel in zitten dat de 8 kleppers met aggressievere (standaard) nokkenassen kunnen werken. En natuurlijk de ervaring, daar proberen ze al 10+ jaar volgens VOC recept het maximale er uit te halen. bij de 850 glt nog niet zo lang gedaan. 10 jaar terug zag je ook niet echt een 170 pk voc 240/740.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

alexbrander

Heb in het verleden mijn alfa 33 laten chippen bij http://www.squadra-tuning.com/
Stephan is zeer deskundig op het gebied van chiptuning.
Doet alleen Alfa, Fiat en Lancia, maar heeft heel veel nuttige informatie over chiptuning op zijn site staan.
Kijk ook eens bij de "vreemde praktijken"over wat er zoal beloofd wordt en wat er daadwerkelijk geleverd wordt.
Voor een non-turbo is een toename van ongeveer 10% haalbaar.
Bij mijn 33 16V was het enorm merkbaar, vooral de toename van koppel bij lagere toerentallen.

ulkeman

Citaat van: alexbrander op 14-04-2012 22:22:26
Heb in het verleden mijn alfa 33 laten chippen bij http://www.squadra-tuning.com/
Stephan is zeer deskundig op het gebied van chiptuning.
Doet alleen Alfa, Fiat en Lancia, maar heeft heel veel nuttige informatie over chiptuning op zijn site staan.
Kijk ook eens bij de "vreemde praktijken"over wat er zoal beloofd wordt en wat er daadwerkelijk geleverd wordt.
Voor een non-turbo is een toename van ongeveer 10% haalbaar.
Bij mijn 33 16V was het enorm merkbaar, vooral de toename van koppel bij lagere toerentallen.

dus ongeveer 17 pk erbij.
ik gok dat het uit eindelijk minder is en je de kosten beter dus kunt besparen.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Johan960

Om even in te springen op al die vermogens-verhalen.
Leuk...

Maar wat KAN een chip doen met het verbruik?
Mijn 960 2.5 24v rijd stug 1 op 8..
Rustig rijdend, of racend..
Het enige waarbij ik verschil merk is als ik een hele tank snelweg zou rijden, of een hele tank met aanhanger.
Maar verder stug 1 op 8.
Kan ik mee leven, maar wat valt er te behalen met een chipje?
Zit ik dan rond de 1 op 9, of is een 1 op 13 wel te halen ermee?
Het verschil tussen rustig rijden en afjakkeren mag best groot zijn wat mij betreft.
Ik mag best gestraft worden met mijn rijstijl..
Als ik dan al rustig rijdend maar minder verbruik..

Maar nogmaals, wat is qua verbruik te halen, of in ieder geval, al eerder behaald?

Martijn_B

Bij mijn vorige auto, Clio RS, ging het verbruik van 1:13 naar :14,5
Maar, denk dat je bij je volvo 900 serie blij mag zijn met 1:9 :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Eddy-E

Citaat van: Johan960 op 28-06-2012 00:25:00
Om even in te springen op al die vermogens-verhalen.
Leuk...

Maar wat KAN een chip doen met het verbruik?
Mijn 960 2.5 24v rijd stug 1 op 8..
Rustig rijdend, of racend..
Het enige waarbij ik verschil merk is als ik een hele tank snelweg zou rijden, of een hele tank met aanhanger.
Maar verder stug 1 op 8.
Kan ik mee leven, maar wat valt er te behalen met een chipje?
Zit ik dan rond de 1 op 9, of is een 1 op 13 wel te halen ermee?
Het verschil tussen rustig rijden en afjakkeren mag best groot zijn wat mij betreft.
Ik mag best gestraft worden met mijn rijstijl..
Als ik dan al rustig rijdend maar minder verbruik..

Maar nogmaals, wat is qua verbruik te halen, of in ieder geval, al eerder behaald?
Ja vind ik ook interresant.
Met chippen Verarmen ze ook meestal het mengsel.
En dan wat minder agressive ontsteking waardes... en dan 1 op 15 tuffen met me 2,5 10v :)
850 2.5 10v 94