gasklepweerstand

Gestart door Jacks70, 08-06-2008 18:01:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacks70

Daar ben ik weer.
Na een weekje geen lambda lampje te hebben gehad, is deze gisteren weer gaan branden wanneer ik op benzine overschakel. Daarvoor heb ik de auto gestart en een klein stukje verreden, lees 25 m. Een uur laten nog eens gestart en de auto iets verplaatst, lees 5 meter. Dus aleen even op benzine gereden.
Laten uitlezen geeft (DTC) EFI-443, Efficieny driewegkatalysator.
Kan iemand van jullie mij vertellen wat dit inhoud en wat ik er aan kan/moet doen?
Ik vind nog steeds dat het overnemen tijdens schakelen beter zou kunnen, zonder stoten.
Verder heb ik hier op het Forum gelezen dat het hangen in toeren bij overschakelen normaal is, is hier wel wat aan te doen?
Wederom alvast bedankt voor jullie reacties.

rolvio

Heb je er ook een luchtpomp onder? Deze zorgt ervoor dat ( bij koude motor) de katalysator snel op temperatuur komt vanwege emissie eisen. Bij mijn auto is dat ding nl. defect en geeft volgens mij dezelfde foutmelding. Overigens brandt het lambda lampje bij mij altijd als ik op benzine rijd, maar das ook logisch omdat die pomp bij mij kaduuk is.

Jacks70

Bij mij zit er geen luchtpomp in.
In mijn eerste S40 die ik gehad heb zat deze ook en bij uitzetten, stekker van de pomp eruit, omdat deze erg veel lawaai maakte, heb ik nooit een fout melding op gehad.
Ik heb zelf nog steeds het idee dat de LMM niet helemaal juist meer is. Op het zwarte deel waar de electronica in zit zit een blauwe verkleurde streep waarvan ik denk dat dat ontstaan is door te hoge temperatuur. Maar met de vernoemde foutmelding ben ik hier niet zeker van.

Ludo

uit Vadis:
CiteerEFI-443 Efficiëntie driewegkatalysator

Toestand

De motorregeleenheid controleert voortdurend de efficiëntie van de driewegkatalysator door het signaal van de achterste verwarmde lambdasonde te vergelijken met het signaal van de voorste verwarmde lambdasonde. Als de efficiëntie van de driewegkatalysator te veel afwijkt, dan slaat de motorregeleenheid storingscode EFI-443 op.


Vervangende waarde
-geen


Mogelijke oorzaak

-ongelijke compressie
-valse lucht in het inlaatsysteem
-valse lucht in het uitlaatsysteem
-onjuiste brandstofdruk
-defecte driewegkatalysator


Storingsbeeld
-kan leiden tot slechte prestaties

Jacks70

Ludo,

Bedankt voor je storingsuitleg.
Compressie ligt rond de 11bar.
Valse lucht in het inlaatsysteem, loopt de motor dan stationair slecht? Loopt nu mooi rond de 850-900 toeren.
Valse lucht in het uitlaatsysteem? hoe is dat te detecteren?
Onjuiste brandstof druk, zou op benzine kunnen, echter ik heb alles gereset en het lampje is nu twee dagen uit. Ook als ik op de snelweg op benzine rijdt. De druk lijkt mij dan goed?
Geldt dit ook voor de kat? als die stuk is zou je direct een fout krijgen?
Is er een relatie met de LMM?

Ludo

Citaat van: Jacks70 op 18-06-2008 17:27:34
Loopt nu mooi rond de 850-900 toeren.

ik heb alles gereset en het lampje is nu twee dagen uit. Ook als ik op de snelweg op benzine rijdt.

:D
dan gewoon even aankijken.
als het lampje weer gaat branden, codes uitlezen en verder zoeken...

Jacks70

Vandaag weer even op benzine geprobeerd, ja hoor, het lambda lampje brand  weer. Storingsc.443.
Verder op het forum gelezen dat de storing ook zou kunnen ontstaan door een ouder/slechter wordende lambda. Nu zit er een voor en een achter de katalysator: ervoor regelt bij, er na registreert en bij miswijzing gaan het lambda lampje branden.
Zij beide lambda's gelijk? zouden ze uit te wisselen zijn?

thuur

Het enige verschil wat ik heb kunnen ontdekken is de lengte van de kabel. Als je de stekkers niet in het beugeltje op de bak haakt past het wel.


Gr ;)

Jacks70

Thuur,

De kabels verschillen idd in lengte. Het verschil is echter veel te groot om ze uit te wisselen.
De voorste er uit gehaald maar daar kun je natuurlijk niets aan zien, behalve de bruin/witte afzetting die er op zit. Dat heb ik  er afgehaald, en de sleuven die er in zitten schoongemaakt.
Met rijden merk je niet veel verschil.
Blijft nog steeds dat hij niet makkelijk overneemt, ik moet vroegtijdig gas bijgeven tijdens het koppelen.
Hij lijkt wat traag op het gaspendaal te reageren. Wat kan daar debet aan zijn?

Jacks70

Nadat ik de lambda schoongemaakt heb is het Lambda lampje niet meer aan geweest.
Oogt dus goed. Over de LMM heb ik in een ander topic vrgaen gesteld. (nu een andere er in en de auto rijdt wat vlotter.