Anti lekmiddel

Gestart door Jos Weltings, 19-06-2008 20:54:25

Vorige topic - Volgende topic

Jos Weltings

Waarschijnlijk heb ik een lek in de verdamper of elders in het systeem. Sinds 2 jaar verliest het systeem ongeveer 300 gram per jaar. De oplossing is elk jaar bijvullen. Dit is echter natuurlijk geen structurele oplossing. Repareren vind ik de auto niet waard, zo'n 1200 Euro.
Om een lang verhaal kort te maken, wie heeft ervaring met het gebruik van een anti lek-middel? 

Geert-Jan

Ja,

Slechts een lap middel na een zomer weer net zo leeg.

Helaas is er maar één goede oplossing en dat is het lekke onderdeel vervangen.

Moet bij mij eigenlijk ook maar het is me op dit moment te veel werk.

Ik zou het zelf doen en daarna laten vullen bij een erkend bedrijf.

Gr. Geert-Jan

Volvo850Club lidnr.0504409

Theostek

Begin daar niet mee !! het is een goedkope oplossing om een ander dure reparatie te vermijden.

Doch is dit anti lek middel niet voor 100 procent waterdicht, er zijn drie verschillende soorten, voor rubber een weekmaker om de O-ringen soepel te maken.
Voor metaal en een combinatie van deze twee,

Anti lekstopmiddelen ondergaan een chemische reactie met vocht. Het bestaand filter/drogerelement is een verzamelpunt van vuil en vocht.
Het niet vervangen van de droger kan er toe leiden dat het toegevoegde lekstopmiddel in deze 'vochtige' droger gaat reageren. Verstopping is onvermijdelijk. Om te zorgen dat het lekstopmiddel niet voor problemen in het aircosysteem zorgt, is het noodzakelijk het filter/drogerelement altijd te vervangen.

Vermindering in de koelcapaciteit 10 tot 15 %.
Kans op een verstopping in het systeem door vocht, als er een tweede lek ontstaat, door de chemische reactie en het systeem open scheurt.
De olie is al hygroscopisch en zal zijn smering gaan verliezen omdat daar het anti lekmiddel zich gaat vestigen, met kans op vastlopen van de compressor.

Als je het repareren niet meer waard vindt, niets maken en arko gebruiken, is tevens beter voor het milieu, de portemonee en de installatie.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.